Nekromanti Idé för en dungeon

.113

Swashbuckler
Jag tänker så här, det vore ju kul om man har olika steg där inne, vi säger 3 "lager" med stora jättedörrar eller liknande som måste öppnas emellan varje. Varje sådan dörr gör dessutom, i kombination med stadens legender, att något händer. Typ i stil med "I de djupaste salarna vilar Kragosh, väktaren av Gudafröet som kan ge evigt liv och oändlig makt. Gudafröet är i den innersta kammaren, och för att komma dit måste man bryta de tre Sigilen, skapade av Mokosh, Selahc och Rahsvormin, och mäktiga förbannelser vilar över dem för att förhindra att någon tar sig in. När det första sigilet bryts så skall var sjunde man och kvinna av ålder sju gånger sju drabbas av de sju dödssynderna. (extremt arga, äter ihjäl sig, tappar lusten att leva/göra något alls osv).

När det andra sigilet bryts kommer elden regna över staden och Valyris den evige väcks från sin vila för att hemsöka staden, som kommer drabbas av sömnlöshet och ständigt se henne i skuggorna (folk kommer dessutom börja försvinna eller hittats döda)

Osv, går komma på bättre saker va mest som exempel..

Det roliga med det här är att dels så kan de inte undvika att staden får veta vad som händer men om de sköter sina kort bra så kan de bli anlitade att ta hand om sig själva. ;)

God45

#PrayersForBahakan
.113;n144482 said:
Jag tänker så här, det vore ju kul om man har olika steg där inne, vi säger 3 "lager" med stora jättedörrar eller liknande som måste öppnas emellan varje. Varje sådan dörr gör dessutom, i kombination med stadens legender, att något händer. Typ i stil med "I de djupaste salarna vilar Kragosh, väktaren av Gudafröet som kan ge evigt liv och oändlig makt. Gudafröet är i den innersta kammaren, och för att komma dit måste man bryta de tre Sigilen, skapade av Mokosh, Selahc och Rahsvormin, och mäktiga förbannelser vilar över dem för att förhindra att någon tar sig in. När det första sigilet bryts så skall var sjunde man och kvinna av ålder sju gånger sju drabbas av de sju dödssynderna. (extremt arga, äter ihjäl sig, tappar lusten att leva/göra något alls osv).

När det andra sigilet bryts kommer elden regna över staden och Valyris den evige väcks från sin vila för att hemsöka staden, som kommer drabbas av sömnlöshet och ständigt se henne i skuggorna (folk kommer dessutom börja försvinna eller hittats döda)

Osv, går komma på bättre saker va mest som exempel..

Det roliga med det här är att dels så kan de inte undvika att staden får veta vad som händer men om de sköter sina kort bra så kan de bli anlitade att ta hand om sig själva. ;)
Stora problemet är att då måste jag ge dem alla profetiorna från början och jag känner att risken för information overload är för hög och det tar bort hope/fear beats senare under äventyret.

.113

Swashbuckler
God45;n144491 said:
Stora problemet är att då måste jag ge dem alla profetiorna från början och jag känner att risken för information overload är för hög och det tar bort hope/fear beats senare under äventyret.

Jao iofs, jag tänkte dock att man skulle så klart ha massor med mer också, bara det att just de här gör att staden garanterat får reda på det.. Men det går väl lika bra med t.ex. en gammal gubbe som uppviglar massorna senare med typ "Grodor från himmelen? Det är precis det som sägs ha stått i profetian om blah blah, någon måste vara och stöka på i ruinerna!"

Cybot

Mest spelbar
Profetsia som förutsäger att folks tungor och ögon ska skrumpna ihop och förtvina.

Sju inseglen grejer är också bra.

Att de förstfödda ska resa sig från döden och dricka sina fäders blod.

Att guld ska bli silver och silver bli brons och brons bli järn och järn ska bita dess ägares hand.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n144495 said:
Profetsia som förutsäger att folks tungor och ögon ska skrumpna ihop och förtvina.

Sju inseglen grejer är också bra.

Att de förstfödda ska resa sig från döden och dricka sina fäders blod.

Att guld ska bli silver och silver bli brons och brons bli järn och järn ska bita dess ägares hand.
Jag stjäl alla de här!

.113

Swashbuckler
All over the city, the shadows will cry.
They'll twitch and scream and then they will die.
At noon the day after ,the shadows return,
with hatred and horror the city will burn.

Så det som händer är att allas skuggor kommer börja gnälla, skruva på sig, skrika till sen försvinna. Vid tolvslaget dagen efter kommer de tillbaka och börjar jaga folk, främst i gränder och liknande där de kan röra sig fritt utan att röra solen. På natten är man säker dock.

RasmusL

Champion
"När natten faller skall folkets ögon öppnas och blottlägga alla hemligheter som förs till deras hägn."

Kvällen efter att profetian lästs kommer folket i staden aldrig mer att sova. Deras ögonlock försvinner och huden spänns åt och blottlägger stirrande ögon och vävnad däromkring. Stadens befolkning får förmågan att genomskåda alla lögner som icke-stadsbor försöker lura på dem (vilket kan ställa till det för RP som troligtvis har en hel del att dölja efter att ha släppt lös ett par profetior...).

RasmusL

Champion
"När bergets mun gapar tom skall folkets kraft enas och bevaras i evighet"

'Bergets mun'-grejen skulle kunna vara en nyckel formad som en tunga som måste tas från en 'mun' i berget och som endast frigörs om profetian läses högt. Folket i staden blir då sammankopplat i en Rising Stars/Highlander-variant där de får en delad "kraft" som koncentreras allteftersom de dör. Om staden får för sig att kämpa tills endast en av dem återstår skulle där finnas en lvl 30-rackare (eller annan väldigt stark/hög lvl), "hoppas att ignen märker något" ;)

RasmusL

Champion
"Ett steg i mörkret skall vara det första i folkvandringens tid"

Om RP kliver in i den avsedda korridoren (som är belagd med ett magiskt mörker) kommer en folkvandring till staden att inledas. De första två dagarna dyker 1D6 immigranter/dag upp, nästa två dagar dyker 2D6/dag, nästkommande två 4D6/dag, nästa period 8D6/dag osv där varje tvådagarsperiod dubblerar takten, med allt vad det innebär.

God45

#PrayersForBahakan
RasmusL;n144796 said:
"Ett steg i mörkret skall vara det första i folkvandringens tid"

Om RP kliver in i den avsedda korridoren (som är belagd med ett magiskt mörker) kommer en folkvandring till staden att inledas. De första två dagarna dyker 1D6 immigranter/dag upp, nästa två dagar dyker 2D6/dag, nästkommande två 4D6/dag, nästa period 8D6/dag osv där varje tvådagarsperiod dubblerar takten, med allt vad det innebär.
Yes! Oh my god! Det här kommer bli perfekt!

RasmusL

Champion
"När blod flödar över tempelstenen stundar myckenhetens tid"

Alla livsmedel i staden förvandlas till exklusivare varianter av sig själva och ökar mystiskt i antal. Alla mat är kanderad, dekorerad med bladguld, söt, fet, tung och med kort hållbarhet. All dryck är alkoholhaltig (vatten i brunnar förvandlas till vin, mjölk från kon till honungslikör osv). Snabbt uppstår inflation på matvaror, lokala jordbruk slås ut och det är svårt att få tag på annat än nylagade delikatesser innanför stadens gränser.

zonk

muterad
God45;n144799 said:
Yes! Oh my god! Det här kommer bli perfekt!
Det blir kul när man ska slå 1024 D6 efter 20 dagar lite drygt! ;)

(och sen vidare till scenariot Jocke länkade)

Caligo

Swashbuckler
Första profetian från min mycket enkla generator:

Ancient Tales speak
Heroes must free men at thing of stone, steel or wood

zonk

muterad
Benröta: alla sår (även minsta skärsår eller speta) har 50% chans att utveckla sig till benröta, en nasty svart gegga som går från såret in till benet och förstör det. Är man snabb nog kan bränna köttet runt såret med en fackla e.d., är man långsammare måste man amputera, går det djupt i bål eller huvud är det goodbye..

Nackdel, RPna måste förhandla sig igenom samtliga kommande strider, och akta sig noga för skoskav... eller ha en satans massa facklor.

Landrim

Warrior
"Stål i mörker,
Blod i ljus,
Priset betalas,
I broders hus"

Ursprungligen från en inskription på ett svärd som hittades i min senaste D&D-kampanj, men känns som att den även skulle fungera som en form av profetia.

Om man släckte ett liv på natten med svärdet så dog någon i personens närhet följande dag genom en indirekt konsekvens kopplad till nattdråpet, t.ex. om du högg ner en stadsvakt på natten så skärpte stadsvakterna säkerheten i staden följande dag så pass att invånarna i staden blev lidande av den strikta säkerheten. Detta i sin tur resulterar i att invånarna gör uppror mot vakterna och i kaoset som uppstår på gatorna blir personens kusin nertrampad och avlider när denne är på väg hem från marknaden.

deusexmatteo

Warrior
Landrim;n145638 said:
"Stål i mörker,
Blod i ljus,
Priset betalas,
I broders hus"

(...)

Detta i sin tur resulterar i att invånarna gör uppror mot vakterna och i kaoset som uppstår på gatorna blir personens kusin nertrampad och avlider när denne är på väg hem från marknaden.
Är det inte väldigt vanligt att RP inte har någon familj? Jag tror nästan hela min grupp bara skriver "nej" på raden familj :) Men det kanske får stå för vår grupp, tror dock att det är en tendens. Möjligt läge för lite meta-humor; "I det otroliga fallet att någon RP har en familj eller vän utanför gruppen drabbas denna av profetian".

God45

#PrayersForBahakan
mo.;n145664 said:
Är det inte väldigt vanligt att RP inte har någon familj? Jag tror nästan hela min grupp bara skriver "nej" på raden familj :) Men det kanske får stå för vår grupp, tror dock att det är en tendens. Möjligt läge för lite meta-humor; "I det otroliga fallet att någon RP har en familj eller vän utanför gruppen drabbas denna av profetian".
Jag får folk att ha anhöriga genom att inte vara en dick och mörda eller kidnappa dem. Lämna folks familjer off-limits för sådant så kan man faktiskt ha med dem som npc: er.

Men sure, jag har haft karaktärer vars föräldrar kastade sig över och mördade en orch by och lämnade mig föräldralös. Det bör dock inte vara hela partyt.

.113

Swashbuckler
Min senaste nekromantiker hade med sig sin döda fru som zombiecompanion (han blev nekromantiker när hon dog, forskade å väckte upp henne) . Det va ganska romantiskt ibland vill jag minnas, om än lite tragiskt ( när jag gav henne blommor osv) .

Å i Hunter hade jag ett barn som dödats av min fru som var besatt av ett ondskefullt spöke, barnet besatte sedan mitt andra barn. Det va lite jobbigt.