Nekromanti Idé för en dungeon

God45

#PrayersForBahakan

Idé: Dungeonen innehåller en stor rad prefetsior som låsts in för att deras fruktansvärda makt inte skall släppas loss på världen. Profetsiorna tar nämligen inte effekt förren någon har läst dem. Så om någon läser profetsian om hur eld och blod kommer regna från himlen för att visa hur missnöjda gudarna är med de dödliga... Så kommer det regna eld och blod. Mitt i dungeonen finns en profetsia om hur en dödlig kan uppstiga till att bli en gud, priset som karaktärerna kommer till dungeonen för att erövra.

Dungeonen ligger cirka en timme från en stad och på grund av marorna som bor i etern runt och i dungeonen går det inte att vila eller sova utanför staden utan att få fruktansvärda (tillfälligt stat sänkande) mardrömmar.

För att komma längre in i dungeonen kommer spelarna förutom att slåss mot väktar monster, ta sig förbi fällor och navigera underjorden och behöva läsa en rad profetior menade att avskräcka dem från att röra sig vidare. Profetsiorna kommer inte påverka dem direkt, men kommer att ändra världen på ett sådant sätt som gör saker värre och värre för staden de måste återvända och vila i.

Så spelarna kommer gå ner i Dungeonen och sedan återvända till en stad som är radikalt förändrad. Detta kommer skapa problem för dem som då och då kommer vara farligare för dem än vad sakerna i Dungeonen är. Ibland kommer de fastna i intriger eller problem i staden och ha svårt att ta sig tillaks till Dungeonen.

Vad jag behöver från er: Profetior som fuckar upp staden! Jag behöver bra grejer. Jag har redan de självklara grejerna med döda förstfödda, hunersnöd, odöda, gräshoppor... Jag behöver coola intressanta ideer som leder till bra spel i staden.

deusexmatteo

Warrior
Ascool idé, ännu en dungeon som testar spelarnas (eller deras karaktärers) gränser för hur långt de vill gå i jakten på att komma vidare i dungen. Jag tänker direkt på profetiorna i Vornheim, de var väldigt bra och roliga!

God45

#PrayersForBahakan
Exempel profetsia:

"När en dödlig vandrar vägen till odödlighet kommer fienden vara fri att utföra sitt verk genom bläck och pergament"

Står på en dörr i Dungeonen och att läsa upp den högt öppnar dörren men ger också profetian kraft. Spelarkaraktärerna vandrar ju vägen mot odödlighet genom sitt dungeon crawlande vilket gör att profetian antagligen kommer uppfyllas direkt.

Den här profetian är ganska uppenbar. Demoner kommer vara fria att sluta avtal med dödliga på det dödliga planet. Så när äventyrarna kommer tillbaks till byn kommer en rad personer som antingen är desperata eller giriga nog antingen ha blivit Warlocks eller ha fått materiella vinster från att ha lekt Faust. Det här kommer eskalera bråk, sociala spänningar och liknande till en kokpunkt direkt. Folk som sålt sina själar för makt är liksom inte superrädda för risker, de är redan fördömda.

God45

#PrayersForBahakan
Caligo;n144396 said:
Av en slump så jobbar jag med en profetia-generator :)
Nice :) Säg till när den är klar för jag vill ha!

deusexmatteo

Warrior
Vad händer om de bara rå-kör genom dungen och inte går hem, bara struntar i att sova? Förutom att de får lägre stats av sömnbrist dvs.

deusexmatteo

Warrior
Jag gillar verkligen bilden av att de går ut, utmattade efter att inte ha kunnat sova och möts av någonting väldigt konstigt utanför. Känns som att det kan bli som ett sånt där "Treehouse of Horror" avsnitt där de ändrar verkligheten om och om igen.

God45

#PrayersForBahakan
mo.;n144424 said:
Vad händer om de bara rå-kör genom dungen och inte går hem, bara struntar i att sova?
Det kommer inte vara möjligt på grund av dess storlek. Gruppen kommer få slut på Spells, HP och resurser innan de kommer mer än en liten bit längre in i den.

Men du har en bra poäng här. En spelartaktik för att undvika att gå tillbaks är att bunkra upp resurser, minimera antalet magiker i gruppen och sedan pressa på och minimera reträtter till staden. Det är farligt men kommer vara möjligt. Och det är ju bra spelande så det kommer jag premiera. Men det är en taktik som är farlig som satan som sagt.

God45

#PrayersForBahakan
mo.;n144426 said:
Jag gillar verkligen bilden av att de går ut, utmattade efter att inte ha kunnat sova och möts av någonting väldigt konstigt utanför. Känns som att det kan bli som ett sånt där "Treehouse of Horror" avsnitt där de ändrar verkligheten om och om igen.
Precis vad jag är inspirerad av faktiskt :D Det där Homer reser i tiden mest specifikt.

deusexmatteo

Warrior
Det skulle ju kunna vara någon hake i profetian, typ att de behöver offra något eller göra någonting för att få profetian att hända för att dörren ska öppnas?

Upplägg för skojfriska upptåg i staden som har katastrofala följder nästa gång de kommer tillbaks. "En kvinna i hatt kommer knivhugga dig, en man kommer falla ur ett fönster" spelarna får provocera någon hattklädd knivtjej, iscensätta händelsen själva eller leja någon - sedan kommer typ den enda doktorn i stan bryta armarna när han putsar fönstren.

Skulle kunna vara en anledning att återvända till stan då och då, de kanske inte har med sig både den blå suggans spillning och en sjömans vemodiga dragspel till dungen.

God45

#PrayersForBahakan
mo.;n144445 said:
Det skulle ju kunna vara någon hake i profetian, typ att de behöver offra något eller göra någonting för att få profetian att hända för att dörren ska öppnas?

Upplägg för skojfriska upptåg i staden som har katastrofala följder nästa gång de kommer tillbaks. "En kvinna i hatt kommer knivhugga dig, en man kommer falla ur ett fönster" spelarna får provocera någon hattklädd knivtjej, iscensätta händelsen själva eller leja någon - sedan kommer typ den enda doktorn i stan bryta armarna när han putsar fönstren.
Nah, alltså det är en bra ide för något annat men inte för den här grejen. Det här handlar om att försöka nå zero impact (vilket man ska göra som duktiga äventyrare) och att universum förstör det för en.

deusexmatteo

Warrior
God45;n144448 said:
Nah, alltså det är en bra ide för något annat men inte för den här grejen. Det här handlar om att försöka nå zero impact (vilket man ska göra som duktiga äventyrare) och att universum förstör det för en.
Finns det något sätt för spelarna att inte påverka världen i äventyret, kan de kringgå profetiorna?

God45

#PrayersForBahakan
mo.;n144450 said:
Finns det något sätt för spelarna att inte påverka världen i äventyret, kan de kringgå profetiorna?
Nope. Damage controll är the name of the game. Steg 1 är tex att låtsas att man inte är orsaken så att man inte blir mördad av en arg mobb. Men efter det är det: "Alla barn är odöda nu, Fuck. Låt oss hantera det här."

zonk

muterad
Kör sånt som blir svårt att simulera och ger konstiga konsekvenser! Vatten som rinner baklänges (regn uppåt? torka), alla går baklänges (spegelmakaren går strålande tider till mötes), man blir mätt av att äta baklänges (brödexport av ofräschare slag). Skinkor växer på träd, allt trä i hela staden får liv och skjuter ut grenar och löv, all sten blir till konversanta men orörliga småtroll. Konkreta, udda grejer. Om man inte vill paja hela spelvärlden får man väl nöja sig med en lokal effekt, "så långt en svala flyger" eller hur poetiskt man vill uttrycka sig.

God45

#PrayersForBahakan
zonk;n144453 said:
Kör sånt som blir svårt att simulera och ger konstiga konsekvenser! Vatten som rinner baklänges (regn uppåt? torka), alla går baklänges (spegelmakaren går strålande tider till mötes), man blir mätt av att äta baklänges (brödexport av ofräschare slag). Skinkor växer på träd, allt trä i hela staden får liv och skjuter ut grenar och löv, all sten blir till konversanta men orörliga småtroll. Konkreta, udda grejer. Om man inte vill paja hela spelvärlden får man väl nöja sig med en lokal effekt, "så långt en svala flyger" eller hur poetiskt man vill uttrycka sig.
Många av de här är "whacky" och det är inte vad jag går efter här... Men jag gillar kreativiteten :)

deusexmatteo

Warrior
God45;n144451 said:
Nope. Damage controll är the name of the game. Steg 1 är tex att låtsas att man inte är orsaken så att man inte blir mördad av en arg mobb. Men efter det är det: "Alla barn är odöda nu, Fuck. Låt oss hantera det här."
Ok, så det är mer att de ska försöka komma tillbaks till stan utan att bli lynchade? Jag tänker att de kommer utsatta för anklagelser och utredningar efter ett tag, när folk märker att de beger sig till dungen och att allt dåligt / konstigt händer medan de är borta. Kommer det bli någon slags katt och råtta lek med utredarna? Är det spelarna som är den onda kulten, och utredarna som är de verkliga hjältarna?

God45;n144456 said:
Många av de här är "whacky" och det är inte vad jag går efter här... Men jag gillar kreativiteten :)
Det verkar rätt grimdark med massiv barndöd och demonpakter.

God45

#PrayersForBahakan
mo.;n144460 said:
Ok, så det är mer att de ska försöka komma tillbaks till stan utan att bli lynchade? Jag tänker att de kommer utsatta för anklagelser och utredningar efter ett tag, när folk märker att de beger sig till dungen och att allt dåligt / konstigt händer medan de är borta. Kommer det bli någon slags katt och råtta lek med utredarna? Är det spelarna som är den onda kulten, och utredarna som är de verkliga hjältarna?

Det verkar rätt grimdark med massiv barndöd och demonpakter.
Alltså, om de lyckas hålla sig hemliga hela kampanjen är de väldigt, väldigt duktiga. Men det kommer snarare vara att en bit in kommer det bli klart att de går ner där för att en av dem ska få chansen att bli en gud. Men det här är D&D äventyrare så det finns en massa sätt för dem att hantera det på. Hot, karisma, "Någon kommer bli en gud. Är det inte bättre att det kommer bli någon som är god?" och så vidare.

Och ja, det här kommer gå bibliskt dåligt. :)

RasmusL

Champion
"När en dödlig beträder Mörkrets Källa skall dagen för evigt fängslas i djupen"

RP kommer vid tillfälle att behöva korsa ett mörkt vattendrag i grottorna och då triggar profetian varpå staden fördöms till evig natt. Solens ljus kommer istället att strömma upp ur den en gång mörka källan (som kanske får oanade krafter? En "pool of...").

Skulle kunna "lösas" hjälpligt genom att gräva fram Solkällan ur underjorden och låta dess strålar spridas över himlen. "Skymning" kanske är bättre än "natt" när det kommer till det här med "evigt"? :)

God45

#PrayersForBahakan
RasmusL;n144465 said:
"När en dödlig beträder Mörkrets Källa skall dagen för evigt fängslas i djupen"

RP kommer vid tillfälle att behöva korsa ett mörkt vattendrag i grottorna och då triggar profetian varpå staden fördöms till evig natt. Solens ljus kommer istället att strömma upp ur den en gång mörka källan (som kanske får oanade krafter? En "pool of...").

Skulle kunna "lösas" hjälpligt genom att gräva fram Solkällan ur underjorden och låta dess strålar spridas över himlen. "Skymning" kanske är bättre än "natt" när det kommer till det här med "evigt"? :)
Awsome! Den tar jag rakt av.

.113

Swashbuckler
Kan du inte ha en stämningstext/legend om hur man låter helvetet bryta lös om man går in där, typ en enorm pandoras ask, så äventyrarna får låtsas som att "nä vadå, klart vi inte är i ruinerna och grejjar.. vi.. eh.. dödade lite orcher där borta i dungen med äppelträd å sånt.. Lovar!"

Ska återkomma med lite cooliga profetior strax