För ett tid sedan kom jag på en (enligt mig själv) intressant idé att förbättra karaktärskapande.
Låt oss säga att ni skapar era karaktärer någorlunda efter regelboken. Ett av de viktigaste slagen är yrkets framgångsslag. En misslyckad karaktär får påtagligt mindre erfarenhet på såväl yrkesfärdigheter som valfria färdigheter.
OK att rollspel sällan är politiskt korrekt i det avseende att alla är jämnbördiga, men är inte detta lite okonstruktivt? Spelaren med en misslyckad karaktär måste spendera det flesta av sina erfarenhetspoäng på det som anses viktigt för att överhuvudtaget ha en chans ute i den hårda rollspelsvärlden, med lite över till mindre viktiga färdigheter. Spelaren kanske skapar en intressant karaktär i vilket fall, men den genomtänkta karaktären avspeglas inte i siffervärderna som bilden av en medioker yrkesman med endast grundchans i många övriga färdigheter.
Är det inte i stället bättre att försöka sätta sig in varför rollpersonen är så pass misslyckad och låta detta avspeglas i färdighetsvärderna?
För detta har jag två olika förslag utifrån samma bakomliggande tanke. Det första förslaget är att låta spelaren få [(poäng för lyckad karriär)-(poäng för misslyckad karriär)] poäng att lägga på färdigheter som spelaren och spelledaren kommer överens om är rollpersonens intressen. I det typiska fallet skulle detta vara färdigheter som dans, spel och dobbel, berättarkonst, förföra, matlagning, supa och andra färdigheter som kan betecknas som nöjesfärdigheter. Rollpersonen är helt enkelt missyckad i sitt yrke delvis för att denna spenderat sin tid åt vin, kvinnor och sång istället för hårt arbete.
Det behöver förstås inte nödvändigtvis vara nöjesfärdigheter om spelaren har ett annat förslag. Kanske den misslyckade riddaren ägnat en massa tid i sin ungdom åt jakt istället för vapenträning och lektioner i etikett, diplomati och heraldik.
Ett alternativt sätt att lösa detta är inventera kolumnen för valfria färdigheter. Det vill säga, misslyckade karaktärer får fler valfria poäng. Detta skulle i stort sätt göra karaktärer jämbördiga även om den misslyckade karaktärer skulle ha lite mer spretiga kunskaper.
Min tanke är att ett misslyckat yrkesslag inte skall ses som en katastrof för spelaren, utan som en möjlighet till karaktärsfördjupning och utveckling. Samma princip skulle jämföra med den normalgoda karaktären som skulle få lite tröstpoäng.
Låt oss säga att ni skapar era karaktärer någorlunda efter regelboken. Ett av de viktigaste slagen är yrkets framgångsslag. En misslyckad karaktär får påtagligt mindre erfarenhet på såväl yrkesfärdigheter som valfria färdigheter.
OK att rollspel sällan är politiskt korrekt i det avseende att alla är jämnbördiga, men är inte detta lite okonstruktivt? Spelaren med en misslyckad karaktär måste spendera det flesta av sina erfarenhetspoäng på det som anses viktigt för att överhuvudtaget ha en chans ute i den hårda rollspelsvärlden, med lite över till mindre viktiga färdigheter. Spelaren kanske skapar en intressant karaktär i vilket fall, men den genomtänkta karaktären avspeglas inte i siffervärderna som bilden av en medioker yrkesman med endast grundchans i många övriga färdigheter.
Är det inte i stället bättre att försöka sätta sig in varför rollpersonen är så pass misslyckad och låta detta avspeglas i färdighetsvärderna?
För detta har jag två olika förslag utifrån samma bakomliggande tanke. Det första förslaget är att låta spelaren få [(poäng för lyckad karriär)-(poäng för misslyckad karriär)] poäng att lägga på färdigheter som spelaren och spelledaren kommer överens om är rollpersonens intressen. I det typiska fallet skulle detta vara färdigheter som dans, spel och dobbel, berättarkonst, förföra, matlagning, supa och andra färdigheter som kan betecknas som nöjesfärdigheter. Rollpersonen är helt enkelt missyckad i sitt yrke delvis för att denna spenderat sin tid åt vin, kvinnor och sång istället för hårt arbete.
Det behöver förstås inte nödvändigtvis vara nöjesfärdigheter om spelaren har ett annat förslag. Kanske den misslyckade riddaren ägnat en massa tid i sin ungdom åt jakt istället för vapenträning och lektioner i etikett, diplomati och heraldik.
Ett alternativt sätt att lösa detta är inventera kolumnen för valfria färdigheter. Det vill säga, misslyckade karaktärer får fler valfria poäng. Detta skulle i stort sätt göra karaktärer jämbördiga även om den misslyckade karaktärer skulle ha lite mer spretiga kunskaper.
Min tanke är att ett misslyckat yrkesslag inte skall ses som en katastrof för spelaren, utan som en möjlighet till karaktärsfördjupning och utveckling. Samma princip skulle jämföra med den normalgoda karaktären som skulle få lite tröstpoäng.