Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,663
Höll på med något helt orelaterat, som råkade vara applicerbart på rollspel. Here goes:
I traditionella initiativsystem så har man ju en ordning saker sker i, aftast baserat på grundeegenskap och/eller handlingens snabbhet.
Vad händer om man tar bort det, och istället gör så här:
* Spelledaren frågar: "Vem vill göra något nu?"
* Någon vill det och gör då nästa handling.
* Repetera tills ingen vill göra något.
Well, det funkar ju inte. Men, om man lägger på en regel till:
* Man har ett minus på sin färdighet. Detta är ganska högt.
* Minuset minskar för varje som gjort en handling sedan man senast gjorde en handling.
* Minuset återställs till det höga värdet när man gör en handling.
* Passar alla så har man en tillfällig standoff, och minskar den för alla.
Man väljer alltså "Agera fort, men med lägre chans" kontra "Ta tid på mig och öka chansen". Chansar jag på en desperat snabbattack, eller bidar jag min tid och väntar på en bra lucka att attackera? Försöker revolvermannen skjuta först, eller vill han vara säkrare på att träffa?". Är man en "spray and pray" eller en "one shot, one kill"? "Måste jag chansa nu, i en sista desperat chansning, eller kan jag spela det coolt och hoppas att motståndaren också väntar?"
Eventuellt så kan man låta minskningen bero på en egenskap (grundegenskap, kanske modifierad av sånt som "stridsvana").
Andra tankar:
* För att få det smidigt så kan det underlätta om man har sin nuvarande modifikation som en packe pokermarker eller liknande, som man plockar av från eller återställer vid behov.
* Minskningshastigheten kanske ska beror på hur många parter det är i striden för att undvika att alla blir redo att göra en handling samtidigt.
* Om flera vill göra samtidigt så går högst modifierad färdighet först.
Vad säger ni, har det gjorts förut? Är det spelbart? Är byråkratin på en acceptabel nivå?
I traditionella initiativsystem så har man ju en ordning saker sker i, aftast baserat på grundeegenskap och/eller handlingens snabbhet.
Vad händer om man tar bort det, och istället gör så här:
* Spelledaren frågar: "Vem vill göra något nu?"
* Någon vill det och gör då nästa handling.
* Repetera tills ingen vill göra något.
Well, det funkar ju inte. Men, om man lägger på en regel till:
* Man har ett minus på sin färdighet. Detta är ganska högt.
* Minuset minskar för varje som gjort en handling sedan man senast gjorde en handling.
* Minuset återställs till det höga värdet när man gör en handling.
* Passar alla så har man en tillfällig standoff, och minskar den för alla.
Man väljer alltså "Agera fort, men med lägre chans" kontra "Ta tid på mig och öka chansen". Chansar jag på en desperat snabbattack, eller bidar jag min tid och väntar på en bra lucka att attackera? Försöker revolvermannen skjuta först, eller vill han vara säkrare på att träffa?". Är man en "spray and pray" eller en "one shot, one kill"? "Måste jag chansa nu, i en sista desperat chansning, eller kan jag spela det coolt och hoppas att motståndaren också väntar?"
Eventuellt så kan man låta minskningen bero på en egenskap (grundegenskap, kanske modifierad av sånt som "stridsvana").
Andra tankar:
* För att få det smidigt så kan det underlätta om man har sin nuvarande modifikation som en packe pokermarker eller liknande, som man plockar av från eller återställer vid behov.
* Minskningshastigheten kanske ska beror på hur många parter det är i striden för att undvika att alla blir redo att göra en handling samtidigt.
* Om flera vill göra samtidigt så går högst modifierad färdighet först.
Vad säger ni, har det gjorts förut? Är det spelbart? Är byråkratin på en acceptabel nivå?