Jag påbörjade ett system för länge sedan där man hade ett initiativbräde som alla hade en (eller flera markörer på). Säg att det var 20 rutor i 3-4 olika 'lanes'. Målet var att ligga i så låg 'lane' som möjligt. Gav man sig på någon som hade sin markör på en högre 'lane' fick man någon bonus (typ lättare att träffa, kanske kunde göra mer skada). Så om man låg i 'Lane 1' (se nedan) och attackerade någon i 'Lane 2'+ fick man bonus.
En grundtanke var att om man inte gjorde något annat än en vanlig attack så låg man kvar (detta för att inte behöva administrera alltför mycket med brädan vid varje spelares handling) men genom att göra svagare eller kraftfullare handlingar/attacker flyttades ens markör på brädet. Försämringar i initativ/positionering flyttades markören från vänster till höger och hoppade man ur en 'lane' landade man i den nedanför. Genom att inte flytta markören "i onödan" var interaktion med brädan lite av en 'opt in' då jag vet spelare som inte gillar det här lite plottriga momenten men kan då mest bara köra sitt race på sitt initiativ medan andra kunde göra grejor som mer krävde hantering av brädan.
Som spelare kunde man interagera med brädan genom olika handlingar. Att trixa med motståndaren (kasta sand i ögonen, positionera sig så denne fick solen i ögonen och liknande) så denne fick högre (sämre) initativ eller själv ta handlingar så man förbättrade sitt intiativ. Målet var att strid inte bara skulle vara en övning i att nöta ner HP utan även en tävling om att få bra intiativ/positionering. Lyckades man kasta ut en annan från brädan tappade denne sitt intiativ och fick ägna sin nästa handling åt att komma tillbaka in på brädan (denne hade tappat fotfästet, blivit bortkollrad och behövde återfå sin bäring eller liknande).
Gillade grejen och det var en kul spelig idé men nådde aldrig mycket mer än en grov design. Så hur det funkat i faktiskt spel blev aldrig testat. Men jag gillar den intersektionen mellan rollspel och brädspel som blir lite taktil men ändå inte att man flyttar gubbar på en hex-matta. Är dock mer åt det crunchiga hållet, så man behöver ju gilla den grejen.
Vet att
@Rickard har gjort något liknande med en intiativ-snurra på något sätt.
EDIT: Lite extra info och klargörande, samt korrigerade ett rent fel.
Cog.