solvebring
Superhero
I detta nu pluggar jag World Of Darkness för att förhoppningsvis kunna lira lite i sommar. Jag vill dock understryka det att jag inte ska spela Werewolf, Vampire eller någon av White-Wolfs andra kampanjmoduler (eller vad man nu kallar det) till World of Darkness. Nej, jag ska spela World of Darkness helt rätt och slätt där rollpersonerna är människor som utsätts för det övernaturliga. Jag kommer alltså inte att ha någon speciell inriktning utan övernaturlig fasa i sig, alltifrån vampyrer och varulvar till voodoo, hoodoo och rent groteska mordhistorier.
Nå, jag gillar det här med hospital och galenskap. Mitt intresse för detta kommer sig faktiskt av en artikel som Ackerfors skrev i Speltidningen Fenix för ett par år sedan. Svinbra artikel förresten. Nåväl, det finns så mycket att gå på vad det gäller sådana saker och det är en ganska så otrevlig miljö och man väljer att förvrida det lite. Tänk er hospitalen förr i världen så börjar vi komma någonstans. Då det var waterboarding, experimentella operationer, lobotomi och än mer makabra behandlingsmetoder som användes.
Kort och gott, i en värld som den som är i World Of Darkness så är det såklart inte så att det rent av bara är något vajs med någon som är psykiskt sjuk. Naturligtvis är det övernaturligheter och fasansfulla upplevelser bakom det hela. Något som människorna dock inte känns vid utan förklarar med en massa medicinskt dravel.
Det jag har kommit på hittills:
Någonstans ligger ett gammal hospital från 40-50 talet. Det lämnades helt abrupt då det lades ned och har sedan stått som det en gång var och vittrat sönder. Rollpersonerna kanske möjligen spelar poliser som ska dit och hämta akter då de upptäckt att ett mord som ägt rum idag har spår som leder dit, eller så är de möjligen akademiker som ska dit för att hämta akter för forskning. Nåväl, de ska dit och snoka av någon väldigt oskyldig anledning i alla fall.
Detta är dock inget vanligt hospital. Det bär på en mycket mörk historia. En av de som var inlagda där besatt övernaturliga krafter. Krafter som fortfarande dväljs kvar därinne. Krafter som föder sig på rädsla och galenskap. ... Ja, inte direkt så unikt, men detta ligger ju fortfarande på idéstadiet och kan möjligen utvecklas till något bättre. Ni får ursäkta den taskiga klyschan.
När de kommer dit, intet ont anande, för att kort och gott göra sitt jobb som torde vara enkelt och simpelt så kommer det såklart att ta en helt annan vändning. Jag har förövrigt tänkt att de lånar en nyckel av kommunen och dessutom får med sig en planritning. Den här ritningen gör jag möjligen till en handout.
... I alla fall. Det kommer att vara lite småläskigt att gå in där. Tiden har som sagt stått stilla och allting lämnades som det var. Det kommer att stå kvar gamla sängar med bälten, det kommer att finnas kvar utrustning för olika ickehumana behandlingsmetoder, man kommer att finna spår av de människor som en gång dömdes till sitt öde på det här stället. Kort och gott, jag ska försöka att sätta lite känslosamma spår i spelarna här. Arkivet ligger i källaren i det som visar sig vara den äldsta avdelningen, den del av hospitalet som byggdes först på 1800-talet innan de andra avdelningarna byggdes till i "modern tid" mellan 1920-1950 eller så. Där nere ligger också, dessvärre, obduktionssalen. Fast, obduktionssal, det kanske inte låter så troligt? Låt oss kanske säga kylrummet istället, där man förvarade avlidna i väntan på att liktransporten tog sig ut. Av någon anledning vill jag nämligen att hospitalet ska ligga på landsbygden. Naturligtvis ska det har kylrummet eller vad det nu ska vara utgöra en hemskare scen i handlingen.
Vad tycker ni hittills?
Nå, nu gäller det att få till det hela.
För det första vet jag inte hur de onda krafterna ska personifieras och verka.
För det andra vill jag att rollpersonerna blir fjättrade inne på hospitalet tills det att de lyckas lösa gåtan. Några idéer om hur det ska skildras på ett intressant sätt?
... Och, såklart! Beroende på hur ondskan personifieras och varför den nu verkar som den gör - vad ska jag hitta för lösning på det hela?
Jag har den klassiska tanken om en skadad och mäktig själ som vill söka hämnd eller lösning på något som rör hospitalets historia och som kan lösas inom hospitalets väggar. Jag är öppen för förslag.
Ni får ursäkta att detta just nu är en ganska lösryckt och ostrukturerad idé som saknar de rätta pusselbitarna. Jag gillar dock stämningen och känslan kring ett sådant koncept på scenario och skulle gärna vilja ro detta i hamn.
Nå, jag gillar det här med hospital och galenskap. Mitt intresse för detta kommer sig faktiskt av en artikel som Ackerfors skrev i Speltidningen Fenix för ett par år sedan. Svinbra artikel förresten. Nåväl, det finns så mycket att gå på vad det gäller sådana saker och det är en ganska så otrevlig miljö och man väljer att förvrida det lite. Tänk er hospitalen förr i världen så börjar vi komma någonstans. Då det var waterboarding, experimentella operationer, lobotomi och än mer makabra behandlingsmetoder som användes.
Kort och gott, i en värld som den som är i World Of Darkness så är det såklart inte så att det rent av bara är något vajs med någon som är psykiskt sjuk. Naturligtvis är det övernaturligheter och fasansfulla upplevelser bakom det hela. Något som människorna dock inte känns vid utan förklarar med en massa medicinskt dravel.
Det jag har kommit på hittills:
Någonstans ligger ett gammal hospital från 40-50 talet. Det lämnades helt abrupt då det lades ned och har sedan stått som det en gång var och vittrat sönder. Rollpersonerna kanske möjligen spelar poliser som ska dit och hämta akter då de upptäckt att ett mord som ägt rum idag har spår som leder dit, eller så är de möjligen akademiker som ska dit för att hämta akter för forskning. Nåväl, de ska dit och snoka av någon väldigt oskyldig anledning i alla fall.
Detta är dock inget vanligt hospital. Det bär på en mycket mörk historia. En av de som var inlagda där besatt övernaturliga krafter. Krafter som fortfarande dväljs kvar därinne. Krafter som föder sig på rädsla och galenskap. ... Ja, inte direkt så unikt, men detta ligger ju fortfarande på idéstadiet och kan möjligen utvecklas till något bättre. Ni får ursäkta den taskiga klyschan.
När de kommer dit, intet ont anande, för att kort och gott göra sitt jobb som torde vara enkelt och simpelt så kommer det såklart att ta en helt annan vändning. Jag har förövrigt tänkt att de lånar en nyckel av kommunen och dessutom får med sig en planritning. Den här ritningen gör jag möjligen till en handout.
... I alla fall. Det kommer att vara lite småläskigt att gå in där. Tiden har som sagt stått stilla och allting lämnades som det var. Det kommer att stå kvar gamla sängar med bälten, det kommer att finnas kvar utrustning för olika ickehumana behandlingsmetoder, man kommer att finna spår av de människor som en gång dömdes till sitt öde på det här stället. Kort och gott, jag ska försöka att sätta lite känslosamma spår i spelarna här. Arkivet ligger i källaren i det som visar sig vara den äldsta avdelningen, den del av hospitalet som byggdes först på 1800-talet innan de andra avdelningarna byggdes till i "modern tid" mellan 1920-1950 eller så. Där nere ligger också, dessvärre, obduktionssalen. Fast, obduktionssal, det kanske inte låter så troligt? Låt oss kanske säga kylrummet istället, där man förvarade avlidna i väntan på att liktransporten tog sig ut. Av någon anledning vill jag nämligen att hospitalet ska ligga på landsbygden. Naturligtvis ska det har kylrummet eller vad det nu ska vara utgöra en hemskare scen i handlingen.
Vad tycker ni hittills?
Nå, nu gäller det att få till det hela.
För det första vet jag inte hur de onda krafterna ska personifieras och verka.
För det andra vill jag att rollpersonerna blir fjättrade inne på hospitalet tills det att de lyckas lösa gåtan. Några idéer om hur det ska skildras på ett intressant sätt?
... Och, såklart! Beroende på hur ondskan personifieras och varför den nu verkar som den gör - vad ska jag hitta för lösning på det hela?
Jag har den klassiska tanken om en skadad och mäktig själ som vill söka hämnd eller lösning på något som rör hospitalets historia och som kan lösas inom hospitalets väggar. Jag är öppen för förslag.
Ni får ursäkta att detta just nu är en ganska lösryckt och ostrukturerad idé som saknar de rätta pusselbitarna. Jag gillar dock stämningen och känslan kring ett sådant koncept på scenario och skulle gärna vilja ro detta i hamn.