Möller
Hubert Hortlax
- Joined
- 28 Sep 2008
- Messages
- 3,202
Om du spelar regelbundet med mig, läs inte denna tråd! Det är för ditt eget bästa.
Så, igår natt fick jag en idé till ett skräckscenario (och sen hamnade jag i en lucid mardröm i nämnda scenario och kunde inte somna, så dethär är bra!). Det är endel Lovecraft blandat med en mindre humoristisk variant av Operation: Fallen Reich. Tanken är att scenariot utspelar sig i Sorunda utanför Stockholm nån gång på slutet av trettiotalet, mest bara för att det är ett område och en tidsepok jag behärskar. Möjligtvis blir scenariot starten på något kampanj-liknande, så alla lösa ändar är medvetna.
Två främlingar flyttade för en tid sen in i en tidigare övergiven herrgård i Sorunda socken. Genom deras ockulta förehavanden väcks något. Mannen i huset gräver sig ner i myllan med sina bara händer och begraver sigsjälv levande. Att hitta hans lik är mest en stämningshöjande detalj. Kvinnan klarar sig lite bättre, hon blir apatisk, okontaktbar. Hembiträdet försvinner.
Trädgårdsmästaren, tillika närmsta grannen till den ensliga gården, blir galen av vad som släpps lös på gården. Han börjar mörda sina närmaste älskade för att skydda dem från insikten om ondskan som finns i världen.
Rollpersonerna, besökare i byn, hoppas jag nu ska försöka stoppa den mordiska galningen. Problemet jag möjligtvis ser är att spelarna inte nöjer sig med det. Att det blir svårt att få dem att inte bry sig så mycket om herrgården och vad som släpptes löst. Det kan bli något av ett anti-klimax, eller?
Så, igår natt fick jag en idé till ett skräckscenario (och sen hamnade jag i en lucid mardröm i nämnda scenario och kunde inte somna, så dethär är bra!). Det är endel Lovecraft blandat med en mindre humoristisk variant av Operation: Fallen Reich. Tanken är att scenariot utspelar sig i Sorunda utanför Stockholm nån gång på slutet av trettiotalet, mest bara för att det är ett område och en tidsepok jag behärskar. Möjligtvis blir scenariot starten på något kampanj-liknande, så alla lösa ändar är medvetna.
Två främlingar flyttade för en tid sen in i en tidigare övergiven herrgård i Sorunda socken. Genom deras ockulta förehavanden väcks något. Mannen i huset gräver sig ner i myllan med sina bara händer och begraver sigsjälv levande. Att hitta hans lik är mest en stämningshöjande detalj. Kvinnan klarar sig lite bättre, hon blir apatisk, okontaktbar. Hembiträdet försvinner.
Trädgårdsmästaren, tillika närmsta grannen till den ensliga gården, blir galen av vad som släpps lös på gården. Han börjar mörda sina närmaste älskade för att skydda dem från insikten om ondskan som finns i världen.
Rollpersonerna, besökare i byn, hoppas jag nu ska försöka stoppa den mordiska galningen. Problemet jag möjligtvis ser är att spelarna inte nöjer sig med det. Att det blir svårt att få dem att inte bry sig så mycket om herrgården och vad som släpptes löst. Det kan bli något av ett anti-klimax, eller?