Nekromanti Idéer om rymdfart

Zadrith

Hero
Efter den goda responsen på mina funderingar kring PSI-krafter tänkte jag se vad ni tycker om min tankar om hur rymdfärder ska fungera i samma värld:

Rymdfarten har nått en nivå där det är möjligt att färdas från ett stjärnsystem till ett annan på en eller ett par dagar. Precis som i vår värld har man inte hittat något sätt att färdas genom rummet med en hastighet högre än ljusets. Lösningen är i stället att man förändrar själva rummet så att rummet framför farkosten komprimeras och rummet bakom skeppet expanderas. Det gör att det oförändrade rummet kring skeppet sugs framåt på samma sätt som skillnaden i lufttryck ovanför och nedanför en flygplansvinge gör att planet sugs uppåt.
Denna typ av drivsystem kallas för en PSD-generator. PSD-generatorer förändrar rummet framför och bakom sig så att rummet närmast den farkost de driver sugs framåt.
När PSD-generatorn har förändrat rummet förflyttas denna förändring tillsammans med farkosten. Detta innebär att farkosten förflyttar sig utan tillförande av ytterligare energi, på samma sätt som ett föremål som färdas genom rummet utan att utsättas för någon yttre kraft kommer att färdas med konstant hastighet.
PSD-generatorn måste däremot användas igen för att återställa rummet framför och bakom skeppet till dess normala täthet. Detta måste göras med mycket stor precision eftersom skeppet färdas en mycket lång sträcka på kort tid. En färd på en eller ett par sekunder för mycket kan exempelvis innebära att man måste spendera månader eller till och med år för att ta sig till sin destination eftersom många skepp inte har tillräckligt kraftiga energiceller för att starta PSD-generatorn mer än en gång per uppladdning.
Eftersom farkosten inte förflyttar sig i förhållande till rummet den befinner sig i upplever däremot de som färdas med den ingen rörelse över huvud taget. De känner alltså inte att farkosten accelererar eller retarderar. Omgivningen kan däremot förvridas en hel del på grund av att rummet kring farkosten förändras och observationer från så väl de egna ögonen som från olika typer av sensorer är därför inte helt pålitliga under färden.
Förändringen av rummet kring farkoster som färdas med hjälp av en PSD-generator är mycket instabil och riskerar att kollapsa om det kommer i kontakt med någon form av fast materia. När förändringen kollapsar kommer så väl det som befinner sig innanför som utanför fältet att drabbas av en chockvåg som är kraftig nog att slita sönder mer eller mindre allt i sin väg.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
En pryl om rymdfart

Det låter tillräckligt pseudovetenskapligt för att man sak kunna svälja det! :gremwink:

Jag tänker ta upp något som jag tycker är intressant med längre rymdfärder: Om resorna mellan olika solsystem tar ett par dagar, och ändå är relativt vanliga, kommer det antagligen att skapa en ny typ av resande, som vi i våra dagar har stressat bort. Resan i sig kommer att bli mer av en upplevelse. Idag när vi ska resa någonstans är vi vana vid att sätta oss på ett säte i ett flygplan, på ett tåg eller i en buss och sedan vara framme en kort tid senare. I absolut värsta fall är den tid vi får tillbringa i stolen ett helt dygn. Det är inte så bekvämt och inte speciellt roligt, men det spelar ingen roll, för man vet att man snart är framme. Resan i sig är inte det viktiga, det viktiga är målet.

Om resan däremot tar längre tid, som en resa mellan olika solsystem eller en båtfärd eller zeppelinarfärd över Atlanten på 20-talet, är resan i sig en upplevelse (under förutsättning att man kan betala för det). Att kunna erbjuda rymliga salonger, intressanta butiker och underhållande fester under resan kommer att bli viktigt för de som sköter transporterna mellan stjärnorna. Jag föreställer mig framtida rymdskepp i stil med dagens kryssningsfartyg, fast proprare och mindre inriktade på billig fylla.

/tobias

Zadrith

Hero
Re: En pryl om rymdfart

Jo, jag har också tänkt på det och det är därför jag valt att det ska ta så pass lång tid. Det gör också att det blir svårare att hålla ihop jättelika imperium.
Dessutom har jag tänkt mig att information färdas på samma sätt vilket gör att nyheter (precis som förr i världen) inte färdas snabbare än den som bär dem.

Organ

Out of time, out of mind
Re: En pryl om rymdfart

Om resan däremot tar längre tid, som en resa mellan olika solsystem eller en båtfärd eller zeppelinarfärd över Atlanten på 20-talet, är resan i sig en upplevelse (under förutsättning att man kan betala för det). Att kunna erbjuda rymliga salonger, intressanta butiker och underhållande fester under resan kommer att bli viktigt för de som sköter transporterna mellan stjärnorna. Jag föreställer mig framtida rymdskepp i stil med dagens kryssningsfartyg, fast proprare och mindre inriktade på billig fylla.
Anders ser framför sig en intergalaktisk finlansdfärja :gremgrin:

Men det stämmer nog det du säger. Men med reservationen för att rymdfärder nog är VÄLDIGT dyrt, är nog en biljett som innefattar nånting mer än bara en sitt/sovplats och lite bagageutrymme nånting som bara de väldigt välbärgade kan unna sig (fast så var det visserligen under kryssningsfartygens storhetstid).

/Anders

Krille

Super Moderator
Realistisk rymdfärds självmord

"Men med reservationen för att rymdfärder nog är VÄLDIGT dyrt, är nog en biljett som innefattar nånting mer än bara en sitt/sovplats och lite bagageutrymme nånting som bara de väldigt välbärgade kan unna sig (fast så var det visserligen under kryssningsfartygens storhetstid)."

Det beror lite på om man hittar en genväg upp till rymden eller inte. Problemet idag är att en raket kräver typ 99 ggr så mycket bränsle som nyttolast för att komma upp i rymden, och det kostar. Dessutom så är även den mest effektiva återanvändningsbara farkost slits rätt rejält av påfrestningar vid start och återinträde, så även återanvändningsbara farkoster är dyra per tripp.

Kunde man slippa den biten så skulle man kunna få lite ekonomi i rymdfärder. En rymdhiss, även kallad beanstalk, skulle kunna lösa den biten. Det gör att man slipper många av problemen med påfrestningar, i synnerhet vid inträde, och bränsleproblemet, och förmodligen göra konstruktionen av interplanetära farkoster mycket mer ekonomiskt.

Å andra sidan, har man teknologin att komprimera och expandera rymden på det sätt som du beskriver (vilket för övrigt stämmer rätt bra med beskrivningen på "warp" enligt Star Trek) så har man säkert teknologin att manipulera tyngdkraften också, plus mer eller mindre obegränsat med energi. Tydligen ska en sekunds gravitationsinducerad rumtidsvridning käka ungefär lika mycket energi som Jorden har tagit emot från solen under hela Jordens livstid. Rumtidsvridning som orsakas av gravitationsmanipulation förutsätter ju också att man kan manipulera tyngdkraften, och då kan man förmodligen göra lyftet till omloppsbana mer eller mindre gratis, speciellt om man har så tokmycket energi.

---

Hela det här resonemanget visar på problemen med "realistisk interstellär SF": om man utgår från vad vi vet idag om problemen och förutsätter att de är lösta så får man så hejdlösa resultat att det inte är någon hejd på det. Se bara på det här med i princip obegränsad energi och tyngdkraftsmanipulation. Om man bortser från att man med den energin kan lösa alla svältproblem spontant (det finns ju trots allt energi nog att växa all mat som Jorden någonsin producerat under 4,5 miljarder år - varje sekund!) så får man ena hejjans stora vapen också. Så vad ska man med rollpersoner till? De svälter inte, och så fort de gör något elakt så spränger skurkarna bort hela planeten som rollpersonen stod på.

Det var under ungefär sådana här tankar om Evangelium som jag helt enkelt gav upp realistisk SF. Man kan ha grus i rymddräkten, men det blir inte realistiskt för det. Tvärtom: alla dessa konstiga mackapärer och lösningar kräver hejdundrande konstiga abbrovinscher för att balansen ska bli spelbar och gruset i rymddräkten ska bestå, så då måste man ändå frångå realismen. Och då har man ändå en massa teknomagiska appagrunker som ändå är helt bluff och båg.

Det var vid det här laget som jag gav upp och började skriva på Andra Imperiet.

Zadrith

Hero
Inte min ambition

vilket för övrigt stämmer rätt bra med beskrivningen på "warp" enligt Star Trek
Ska man vara exakt så bygger det på en teori av den mexikanska fysikern Miguel Alcubierr.

Hela det här resonemanget visar på problemen med "realistisk interstellär SF"
Det är inte heller min ambition att försöka åstadkomma någonting sådant, men jag tycker det är kul med en pseudovetenskaplig förklaring även om det är space opera.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Realistisk rymdfärds självmord

Kan inte annat än hålla med föregående talare. Hela rymdvärlden är inte förenligt med realism. Vilket en regissör någon gång också insåg då han skapade en av galaxens snabbaste skepp som går 1 1/2 gånger ljushastigheten. Det skulle ta 3 år till närmsta stjärna härifrån i så fall och jag får i alla fall uppfattningen att det skeppet är snabbare än så. Skit i realismen. Bygg nåt kul alternativt med egna troävridga förklaringar.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Realistisk rymdfärds självmord

Om jag ska dra dina semi-pessimistiska resonemang vidare så verka det som om rymdfarare måste utnyttja energi som finns i deras omedelbara närhet under resan snarare än att bära den med sig i enorma bränsletankar, dvs ett framdrivningssystem som utnyttjar den mörka energi som genomsyrar kosmos. (Usch, nu det låta som något ur WH40K eller Sailor Moon :gremwink: -- "mörkerdrift".)

Intressant insikt. Den ska jag grunna vidare över.