Jag har läst Neverland av Andrew Kolb. Det är en settingbok till 5e om Peter Pans ö, vagt fantasyfierad. Boken är fin, med ett fantastiskt omslag i grönt och guld och en inlaga i trefärgstryck (svart, rött och grönt) och fina stiliserade illustrationer. Ön är beskriven genom en karta med 24 hexrutor, och varje får tabeller över möten och händelser. Det är sagoaktigt och får mig sugen på utforskning. Särskilt gillar jag att vissa händelser bara inträffar vid särskilda tidpunkter. Ön har också många fraktioner och prominenta invånare som interagerar på invecklade sätt. Dessa skildras i ett bestiarium, som är onödigt långt eftersom mycket plats läggs på 5e-statblock. Typografin är också lite halvtafflig. Sedan beskrivs även en alternativ Faerie-aktig miljö, Elphame, men på ett rätt oanvändbart sätt där alltför mycket abstraheras och platserna inte relateras tillräckligt till varandra. Tyvärr går det igen i de dungeons som skildras: de är rätt många, men de bjuder inte på några intressanta utmaningar alls, alltför mycket lämnas till spelledaren (inklusive alla möten och personer), och det märks tydligt att Kolb inte är så erfaren som skribent eller ens rollspelare. Boken avslutas av en större mängd slumptabeller, men de lider också av att vara alldeles för generiska. (Förutom en bra tabell med 100 rykten.) Exempelvis 100 objekt, med saker som "shoe", "boot", "clothespin", eller 100 loot, med "40 gp", "40 gp", "small pouch filled with sand". Det visar på vikten av att tabeller faktiskt är intressanta.
Slutomdöme: hexkartan och dess beskrivning är fin, men lämnar förväntningar som resten av boken inte alls infriar. Det gör mig mest sugen på att göra en riktig Link's Awakening-modul till Heroes of Cerulea.