Spelar i ett play by mail spel. Mitt lilla furstendöme, Kragsten, har bestämt oss för att vi inte kan slåss mot Sydron the Screaming Lich och hans expansionistiska kungarike. Jag litade på att bergen skulle skydda oss men Sydrons trupper ignorerar terräng (för de är spöken och skit!). Så vi har böjt knäet, officiellt börjat dyrka guden av mörka hemligheter och måste betala en tribut av slavar till Sydron nästa år. Så jag har skickat soldater in i området som tillhör min svagaste granne, The Free Republic, för att kidnappa folk jag kan ge till Sydron istället för att lämna över mitt eget folk som tributer.
Med andra ord har min plan att spela de snälla orcherna gått rakt åt helvetet. Damnit! Jag tänkte trotsa den här stereotypen! Men när mina enda styrkor är att jag bor på ett helvetiskt berg och att hela min befolkning räknas som soldater så var det väll kört. Jag skyller på folket som låg mellan mig och Sydron som blev utplånade. De borde skärpt sig och gjort sitt jobb som min buffert!
Okej, så Kragsten var mitt försök att spela de snälla orcherna. Hur var det planen? Jo, så här tänkte jag!
Orcherna har två rasförmågor. 1: Alla orcher räknas som soldater. Så min befolkning är också min arme. Jag tror fluffet ska vara att de föds ur gropar i marken som i två tornen men det har jag 100% ignorerat i mitt huvud. 2: Orcherna ignorerar alla minus och plus av att de är i en terrängtyp. Så de kan marschera genom ett träsk utan problem men kan inte dra nytta av att de bor i en bördig region eller sådant.
2 var nyckeln! Så jag var ”Kan vi sätta mitt furstendöme mitt bland de dåliga bergen?”. Bergskedjan som sträcker sig mellan den sydöstra sidan av kontinenten och nordöstra delen är uppenbart satt där för att vara ett naturligt hinder mellan rikena. Det är berg, öken och helltouched. Så det är fucking värst där. Men om man har orchern så kan man ignorera hela den skiten och odla mat där! Så mitt på de demonhemsökta mardrömsbergen odlar mina orcher vete och föder upp boskap (det finns inga regel detaljer om boskap men jag tänker mig getter). Jag har därför ett konstigt långsmalt rike där jag tagit alla bergsregionerna för ingen annan var där eller försvarade dem.
Kragsten har sedan styrelseskicket Furstendöme (Princedom) vilket betyder att jag har alla handelsbonusar men inga krigsbonusar eller tillverkningsbonusar eller religionbonusar eller magi bonusar. Men jag kan frakta maten jag producerar typ vart som helst! Så jag tillverkar mat, säljer den till alla mina grannar för cash och köper allt jag behöver som inte är mat. Frid och fröjd!
Dessutom, jag kan växa min befolkning supermycket och det håller min militära styrka uppe (för befolkning är arme för mig) fastän jag inte har investerat en krona i det. Ingen vill slåss med trippla terräng minus ens mot min halv okej arme för de kommer ändå inte få något om de vinner! Berget är bara odlingsbara av orcher och de enda orcherna på hela kontinenten är mina! Jag antar att någon skulle vilja ha en gruva här, men det finns rejält mycket bättre ställen då.
Och sedan mördar Sydron the Screaming Lich alla mina grannar i söder! Alltså, söder om bergen var mest en massa vagt onda riken. Liksom, dåliga människor, svart alver och kattfolk (lita aldrig på kattfolk). De hade stoppat honom om de samarbetade men det klarade de inte av!… Okej, okej, så jag vägrade sälja vapen till dem eller skicka trupper för jag var rädd att reta upp Sydron. Men det var ett vettigt beslut för jag lever fortfarande!
Och Sydron har en anledning att invadera Kragsten. Han vill döda min befolkning för då kan han återuppliva varenda en av dem som soldat nivå odöda! Så han är beredd att komma upp på berget. Odöda äter inte så de ignorerar att där är öken och ignorerar berg i strid.
Så här ger jag upp. Jag kapitulera officiellt och byter religion/alignment till ond så nu kan jag i spelet inte förråda Sydron. Varför skulle han gå med på det? För han har massiva problem att förnya sin befolkning om han inte vinner krig. Ett enda nederlag gör han inte kan förvandla de döda till odöda soldater och då är han rökt. Så medan maten är värdelös för honom vill han att jag producerar kroppar åt honom. Kan jag inte betala tributen försvinner mitt rike.
Nu, rent mekaniskt, borde jag bara skicka orcher. Liksom, det vore bäst för mig. Men jag rollspelar min nobla nation i rollen som Furste Lurgris III. Så det är oacceptabelt! Låta mina nobla orcher bli förvandlade till odöda? Vidrigt!!
Det svagaste riket i norr som jag är granne med är The Free Republic som stilat sig själv som fantasy America eller Frankrike precis efter revolutionen fast godare. De är människor, de är det godaste moraliska alignmentet och de har fört krig mot sina 3 andra grannar. Alla andra rikena i nordöstra delen av kontinenten har nämligen slavar och The Free Republic (som rollspelar awesome) gillar inte det. Men det har gjort att de är isolerade handelsmässigt (förutom av mig) och fått stryk militärt. Så de är det självklara valet att kidnappa folk från att betala min tribut med.
Oh, och Sydron? HAN SKRIVER BARA I STORA BOKSTÄVER! Och har börjat kalla mig MINION. Så det svider i orchstoltheten 🥲