I lördags spelades D&D via Roll20. Var nytt för mig (roll20 alltså).. Var Dark Sun-settingen som anpassats till 5e.
Karaktärerna var vakter/spejare som skulle rida före en karavan och ta hand om eventuella hot. Vi började med att bli överfallna vid en oas, av banditer och något stort elakt i vattnet. En av av karaktärerna dog, men vi hade extra-karaktärer. Lyckades få 2 av banditerna att ge sig och börja jobba för oss istället. De andra blev dödade eller flydde. Vi hann med 2 till encounters. Var i princip inget rollspelande utan bara fighter.
Roll20 som sådant var rätt smidigt, men det kräver nog en hel del av spelledaren vad jag förstår. De jag spelade med här var i USA. Vissa på ett minikonvent i Seattle (Guardiancon. Har varit där 2 gånger då jag känner många som är där från ett amerikanskt rollspelsforum), och någon som jag inte vet var han kom ifrån. Dark Sun som sådant var en udda setting. Jag har ju känt till den sedan den kom, men aldrig spelat den innnan.
Sedan i söndags gjorde vi karaktärer för Lamentations of the Flame Princess och spelade det. Skulle spelat det fysiskt, men spelledaren insåg att han började bli dålig, så ville inte smitta ner någon, så vi körde via Discord. Här körde vi i England 1615, och skulle bege oss till en gammal kyrka och snoka efter en gammal bok. Det gick inte så bra. Visade sig att kyrkan var katolsk. Hemska tanke. Vi var dock med på deras gudstjänst, och blev drogade när vi tog nattvarden.
Vi vaknade upp nerslängda i en ett rum under en brunn, och där nere fanns en stor labyrint, samt ett grönt slemmonster. Vi har valt att inte försöka strida mot monster utan springa ifrån det, och loota allt vi hittar. Våra karaktärer här var en ung kvinna som blivit nunna för att undvika ett tvångsäktenskap med en äldre man. I klostret hade hon träffat en ung adelskvinna som blivit förvisad dit pga epileptiska anfall (hon kan tydligen magi också, men det har vi inte sett ännu). De flydde sedan klostret och letade upp 2 soldater som skulle kunna skydda dem. En var en sol-och-vårare som raggat på fel flickor tidigare. Kommer inte ihåg vad den andre var. Och så slutligen min karaktär. en ung kvinna som utger sig för att vara en man. Hon hade varit assistent hos en vetenskapsman, men han hade avlidit, så nu var frågan vad tusan gör jag nu då... Även 2 NPCer hade blivit nerslängda i labyrinten (en man och en kvinna). kvinnan där kan magi också, men inga spells har använts, dock kunde hon läsa en scroll vi hittat..
Vi hann inte färdigt med labyrinten. Så det blir en session till.