Igår spelade vi WFRP igen. Vi har anlänt till Nuln, men det är ett par dagar kvar till opera-föreställningen vi skall bevista. Så grevinnan skickar oss att göra en tjänst åt rådsherre Oldenhaller under tiden. Han vill ha tillbaks en stor smaragd som några mafiosos har tagit hand om men inte lämnat över till honom. Vi uppsöker deras högkvarter och finner att i deras underjordiska tunnelsystem huserar hela tre olika kriminella gäng. Gäng 1 är alla döda, så vi spårar de stora uppenbara släpmärkena till gäng 2, där vi dödar dem allihop eftersom de ber oss om lösenord på ett språk vi inte förstår...
Eller det var inte riktigt sant, vi tar ett par till fånga, binder och förhör dem, men de stod tydligen vakt utanför när allt hände och har ingen koll.
Grejerna finns inte här heller, och gäng 2:s ledare var lönnmördad innan vi hann till honom (och tydligen utan att hans egna underhuggare märkte något), så vi följer nya spår, denna gång genom kloakerna. Där blir vi nervösa eftersom vi hör en massa råttor komma, så vi skyndar oss in på gäng 3:s territorium. De är precis under attack från kaos-kultister. Så vi dödar mutanterna, framför allt den som verkar vara magiker, och efter att vi slagit lite på deras shoggoth konstaterar vi att det inte är värt besväret och sticker därifrån istället. Vi får med oss gäng 3:s ledare och ett par av hans mooks. Ja, och så den gröna stenen, som vi placerar i den blyinfattade lådan som Oldenhaller gav oss. Vi misstänker att det inte bara är en smaragd. Vi får betalt och allt är frid och fröjd. Inget av detta kommer någonsin att komma tillbaks och bita oss i ändan...
Detta var uppenbarligen ett sido-äventyr som vår SL slängde in, inte en del av själva kampanjen. Mycket mer av en dungeon crawl än de tidigare äventyren. Helt OK för att vara en sådan, särskilt som den lyckades leka med våra förväntningar lite. Både jag och den andra spelaren som kan mycket Old World lore trodde ju att fienderna skulle vara Skaven, det fanns en massa hints om det. Men sedan visade det sig vara Nurgle-kultister! Fast vem vet, det kanske fanns Skaven också, och vi bara lyckades undvika dem?
Eller det var inte riktigt sant, vi tar ett par till fånga, binder och förhör dem, men de stod tydligen vakt utanför när allt hände och har ingen koll.
Grejerna finns inte här heller, och gäng 2:s ledare var lönnmördad innan vi hann till honom (och tydligen utan att hans egna underhuggare märkte något), så vi följer nya spår, denna gång genom kloakerna. Där blir vi nervösa eftersom vi hör en massa råttor komma, så vi skyndar oss in på gäng 3:s territorium. De är precis under attack från kaos-kultister. Så vi dödar mutanterna, framför allt den som verkar vara magiker, och efter att vi slagit lite på deras shoggoth konstaterar vi att det inte är värt besväret och sticker därifrån istället. Vi får med oss gäng 3:s ledare och ett par av hans mooks. Ja, och så den gröna stenen, som vi placerar i den blyinfattade lådan som Oldenhaller gav oss. Vi misstänker att det inte bara är en smaragd. Vi får betalt och allt är frid och fröjd. Inget av detta kommer någonsin att komma tillbaks och bita oss i ändan...
Detta var uppenbarligen ett sido-äventyr som vår SL slängde in, inte en del av själva kampanjen. Mycket mer av en dungeon crawl än de tidigare äventyren. Helt OK för att vara en sådan, särskilt som den lyckades leka med våra förväntningar lite. Både jag och den andra spelaren som kan mycket Old World lore trodde ju att fienderna skulle vara Skaven, det fanns en massa hints om det. Men sedan visade det sig vara Nurgle-kultister! Fast vem vet, det kanske fanns Skaven också, och vi bara lyckades undvika dem?