Idag har jag spelat...

folketsfiende

drömvändare
Ikväll spelledde jag för första gången Brindlewood Bay. Det var ett gäng glada amatörer, kollegor från arbetsplatsen som körde lite rollspels-AW. Det är härligt att spelleda dessa gröningar, som blir så entusiastiska inför rollspelandets magi. De förundras över hur lätt det är att leva sig in, och hur kul det är medskapa och etablera element i spelvärlden.

Brindlewood Bay var kul, och även om det är lite ovant att med Theorize-movet, så funkade det bra för gruppen att pussla ihop sina ledtrådar till en teori som de kunde avslöja i en dramatisk salongsscen, där vapen drogs och mördaren försökte fly undan rättvisan.

Organ

Out of time, out of mind
Det största WOWet för mig just nu är inte VAD jag har spelat utan ATT jag har spelat. Jag är med i fyra olika grupper för tillfället, alla med fasta tider. Så jag kan nog anses vara lite bortskämd med spel då jag vanligen snittar ett och ett halvt spelmöten i veckan. Men under en tid nu så har stjärnorna uppenbarligen stått fel då alla grupperna av olika anledningar (Sjukdomar, resor, jobb, familj, you name it.) haft uppehåll samtidigt, vilket resulterat att att jag inte spelat på nära på en månad. :(

Igår bröts emellertid förbannelsen! En grupp vars medlemmar nästan hade glömt hur de andra såg träffades till slut och D&D5 spelades. Och om inget oförutsett sker så kommer ännu en grupp träffas i morgon och spela DoD23. Det känns lite som att solen kikade fram igen. :cool:

joth1006

rollspelskollektivet
Rollspelsklubben med ungdomar idag - en i gruppen kände sig redo att testa spelledarrollen, med en egenskriven dungeon. Jag satt jämte hen och agerade ¼ spelledare, skötte regler och stats.

Hen gjorde bra ifrån sig, även om hen gick i alla nybörjarfällor man kan tänka sig - i synnerhet hade hen en väldigt tydlig bild framför sig hur det skulle gå och blev lite osäker och förvirrad när spelarna oundvikligen gjorde tvärtom. Men jag peppade hen efteråt, och tror hen gick därifrån stärkt och nöjd i sina nya SL-skor.

Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Igår spelledde jag Det sjunkande tornet till DoD23 för några ungar på mitt lokala bibliotek. Äventyret kommer att spelas på två tvåtimmarssittningar så jag har spolat tvåtimmarsregeln vid det faktiska spelbordet. Vi slutade precis när halva tiden gått in game och tornets nedersta våning sjönk med ett dån ner i djupet för att sedan darrande stanna. En timme och halva tornet kvar. Ska hjältarna hinna till toppen innan tiden går ut?

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Igår spelledde jag Det sjunkande tornet till DoD23 för några ungar på mitt lokala bibliotek. Äventyret kommer att spelas på två tvåtimmarssittningar så jag har spolat tvåtimmarsregeln vid det faktiska spelbordet. Vi slutade precis när halva tiden gått in game och tornets nedersta våning sjönk med ett dån ner i djupet för att sedan darrande stanna. En timme och halva tornet kvar. Ska hjältarna hinna till toppen innan tiden går ut?
Kool! Jag planerar spela det (med klockklämt) på tre timmar under påsklovet på bibblan. Gick det bra för dem så långt? Ålder?

Rangertheman

Myrmidon
En av våra grönaste spelledare ska köra Sjunkande tornet på nästa Nördhäng. Jag tror han också kommer att spola tvåtimmarsregeln.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Spelade tredje spelmötet Music from a Darkened Room igår. Nu har K Cells agent Kennedy (och hans två npc-kollegor) gått igenom varje rum i huset på Spooner ave under dagtid, efter att det första besöket kvällstid kändes allt för farligt. Men även nu inträffade några olustiga och smått freakiga säker, samtidigt som inga riktiga ledtrådar till vad som faktiskt sker och är fel har stötts på. Agent Kennedy är likväl på rätt spår i sina spekulationer.

Synd bara att han öppnade ett köksskåp, och skymtade något vilt svart innan en lukt så vidrig att han kräkandes sprang ut ur huset. Han kommer att spy under de kommande 10 timmarna så början på nästa session blir kul.

Organ

Out of time, out of mind
Kool! Jag planerar spela det (med klockklämt) på tre timmar under påsklovet på bibblan. Gick det bra för dem så långt? Ålder?
Ungarna är 10-11 år. Och det gick finfint för dem. De blev zappade en gång på bottenvåningen innan de listade ut hur de skulle ta sig vidare. De hoppade över källaren och gick uppåt. De lyckades med lite besvär smyga sig förbi bibliotekarien och löste även kistrummet galant genom att den girige dvärgen använde sin skattletarförmåga för att lista ut hemligheten. Skeletten gav dem vissa problem men de löste det med. Och där bröt vi.

Organ

Out of time, out of mind
En av våra grönaste spelledare ska köra Sjunkande tornet på nästa Nördhäng. Jag tror han också kommer att spola tvåtimmarsregeln.
Har man inte en tid att förhålla sig till i verkligheten så kan man absolut skippa tvåtimmarsregeln. Det kan nog t o m vara bra om man är en grön och kanske lite osäker spelledare. Då kan klockan vara lika stressande som för spelarna.

God45

#PrayersForBahakan
Vi har spelat tredje sessionen av vår Unknown Armies kampanj där kabalen är cheerleaders som samlar magiska föremål att mata till en maskotgud så att de inte själva blir slukade av den som människooffer.

-En av medlemmarna av Kabalen får reda på att hon har HIV. Men eftersom hon ”lånade” sitt stalking offers identitet när hon var och blev testad exploderar kuvertet med testresultaten offrets äktenskap. Kabelmedlemen använder detta till att nästla sig djupare in i offrets liv genom att fejka sympati.

-Kabalen sålde den magiska baseball leran de hittade förra sessionen i utbyte mot #CancelPhone. En rosa mobiltelefon som kan orsaka social skada, allvarlig social skada eller ”Driva någon till självmord” mängder social skada på alla vars riktiga namn användaren har genom att få dem canceled. Det är som

Deathnote:en fast taskigare! Vissa hade använt den här telefonen försiktigt som det fruktansvärda dubbeleggade svärdet det är… men kabalen använder #CancelPhone av alla och inga anledningar.

-Gruppen spanar på det lokala palliativa barnsjukhuset där de fått rykten om mystiska händelser. De upptäcker att dessa är orsakade av Dr. Hans Jonsson, en Patriarchymancer vars magi drivs av att han stjäl en mors kärlek till sitt barn och ”INGEN KÄRLEK ÄR LIKA STARK SOM KÄRLEKEN NÄR ETT BARN DÖR AV CANCER! DET ÄR DRÖMMEN! DET ÄR VAD ALLA KVINNOR VILL HA”. Så de #CancelPhonear honom, invaderar hans fickdimension där han har sina magiska resurser, skjuter honom, sparkar honom på pungen och sedan frammanar de en demonisk version av hans mammas ande som stryper honom till döds.

-Kabalen hyrs in för att störa en magisk ritual som pågår över 20 år där ett par magiker spelar ut händelserna från Odysséen vilket ger dem en enorm mängd magisk makt om de lyckas. Kabalens medlemmar tar sig an rollen som tjänsteflickor i det vidriga McMansionet som symboliskt ska föreställa Ithaka.

-Kabalen börjar med att försöka göra sig av med friarna som alla är olika magiker. Friares magiska tabun blir brutna men friare blir också förgiftade med laxermedel, kastade i hönshus och… Värre. En av kabalmedlemarna, den som är HIV positiv och har bestämt sig för att inte ta mediciner utan lösa det här helt med magi senare, bestämmer sig för att få en friare som är homosexuell att bryta processen. Den friarens tabu är att ingen annan får modifiera deras kropp. Så hon bestämmer sig för att med narrativets hjälp tvinga honom att ligga med henne, något han finner vidrigt och knappt kan göra, när han lyckats göra det ändå klipper hon efteråt av en lock av hans hår för att bryta hans tabu. Han bryter ihop och undrar varför hon inte kunde förstört för honom innan han var tvungen att ligga med henne medan hon smiter från situationen. Hon bestämmer sig att inte säga något om hela HIV-grejen.

-Gruppen bestämmer sig för att den här friare grejen inte fungerar. De behöver ändra narrativet till ett de kan kontrollera! De kan först inte bestämma sig för vilket narrativ de ska sikta på, till sist bestämmer de sig för Donnie Darko. De hyr in sig på en sightseeing flygtur med ett litet privatplan som flyger över huset och kastar sedan en mopedmotor från planet på huset!

-Gruppen flyr från piloten och personalen på den lilla flygplatsen som försöker ringa FBI, polisen och Homeland Security med nästan uppenbara magiska medel. De kastar droger kring sig för att försvåra utredningen.