Nekromanti Idealsamhället

krank

Går ondskans ärenden
Så alla som lever på sitt skapande är horor?
Ja.

Eller ja, "prostituerade" då, om du vill ha en snällare term. De säljer sitt skapande för pengar, vilket i mina ögon är en ungefär lika vidrig handel som den med sex. Kreativitet, likt sex, är inte som vilken annan vara som helst. Skapande är dessutom mer likt barnafödande - att sälja sina skapade verk är som att sälja sina barn.

Och likt "sexsäljare" ser jag de som säljer sin kreativitet som egentliga offer för ett samhälleligt system.

Är det enda sättet att behålla sin konstnärliga integritet att skapa gratis?
Ja.

Såvida det inte rör sig om situationskonst där en del av konstverket är att folk ger en pengar. Om jag t.ex skulle skapa ett konstverk bestående av en komocka och sedan sälja det, skulle själva säljandet vara en stor del av poängen med konstverket.

Ur det perspektivet kan man såklart se hela Britney Spears-prylen som en ironisk installation, en kommentar på det konsumerande samhället etc, men jag tror inte att det ligger några sådana tankar bakom.

Och det som gör sådana konstverk eller kommentarerer nödvändiga är det marknadskapitalistiska samhället.

Annars är det så att mångfald med bred och smal kultur är ett måste. För oavsätt vad smala kulturelitister tycker och tror så måste det finnas en bred huvudfåra för masskultur. Annars har avantgardet ingenting att vara avantgardistisk i jämförelse med. Oavsätt hur illa du tycker om henne och allt hon står för så behöver du Britney Spears. Utan henne hade du inte kunnat ha den von oben-attityd du så stolt förevisar.
Utan Britney och hennes gelikar, i en värld där konsten var demokratisk och inte styrd av gigantiska företag, där skulle min attityd inte behövas.

För du tror väl inte att jag tycker att "von oben"- attityden har ett egenvärde?

ripperdoc

Myrmidon
Re: Fanfiction

Och likt "sexsäljare" ser jag de som säljer sin kreativitet som egentliga offer för ett samhälleligt system.
Okej. Så du har godtyckligt satt gränser för vad som är kreativt skapande och vad som inte är det? Jag misstänker att om jag skriver ett program så anser du att det skall vara ett hobbyprojekt, open source, etc. Att skapa program är kreativt, eller? Om jag skapar mat, d.v.s. är en kock, bör jag helst inte sälja det då? Om jag är trådgårdmästare, skapar jag trädgårdar eller inte? Arkitekter, de borde således bara rita hus på fritiden? Jag tycker det är synd att du likställer ett så allvarligt begrepp som "prosititution", där folk för det mesta far illa, med att sälja det man skapat. Framförallt har du ju beskrivit en värld där alla yrken som innehåller skapande inte bör betalas! Så vi som gillar att skapa saker ska tvingas försörja oss på skitjobb utan kreativitet (som att vända burgare), och sedan vara glatt kreativa på den lilla fritiden man får? Varför får man inte vara kreativ på jobbet?

Utan Britney och hennes gelikar, i en värld där konsten var demokratisk och inte styrd av gigantiska företag, där skulle min attityd inte behövas.
Du skulle nog bli besviken. Demokrati är ju majoritetens diktatur, och jag tror att även om vi skulle ha folkomröstningar om vad som är bra kultur skulle du bli väldigt missnöjd (visserligen verkar "väldigt missnöjd" vara något du drabbas rätt ofta av, ex. gällande rollspelsutbudet). När vanligt folk får rösta på musik (melodifestivalen) eller TV-kultur väljer de alltid ut, med högsta precision, skräp. Visst, sedan kanske alla utom du och jag är hjärntvättade av de onda företagen... men jag tror inte det är kulturdemokrati du är ute efter, snarare kulturanarki. Är det vad du vill ha hänvisar jag utan vidare pardon vidare till YouTube - där har du i sanning bästa utbudet av hobbykultur! Där har man inte satt ribban högt - det finns ju ingen definition av kvalitet :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Demokratifrågor

Ah, visst är det härligt med den anarkistiska friheten: "Vi omyndigförklarar alla som använder sin frihet på ett sätt som vi inte tycker om. Vi i eliten vet bättre än den korkade massan vad de egentligen vill och tycker. Vi skyddar dem bara mot sig själva."

Vad är det som är odemokratiskt med att det finns företag som producerar kultur?

Hur kan du över huvud taget önska mer demokrati när du samtidigt helt uppenbart inte anser att människor är kapabla att fatta egna beslut?

/tobias

krank

Går ondskans ärenden

Så du har godtyckligt satt gränser för vad som är kreativt skapande och vad som inte är det?
Jag har satt gränser för vad jag tycker är kreativt skapande resp. inte. Såklart. Det har väl du också?

Om jag skapar mat, d.v.s. är en kock, bör jag helst inte sälja det då?
I en perfekt värld behöver du inte sälja någonting.

Jag tycker det är synd att du likställer ett så allvarligt begrepp som "prosititution", där folk för det mesta far illa, med att sälja det man skapat.
Jag menar att folk, och deras verk, far väldigt illa av den här handeln också.

Framförallt har du ju beskrivit en värld där alla yrken som innehåller skapande inte bör betalas!
Nejdå. jag har beskrivit en värld där alla yrkesarbetande överhuvudtaget är som prostituerade. Hänger samman med min attityd mot monetära och marknadskapitalistiska system

När vanligt folk får rösta på musik (melodifestivalen) eller TV-kultur väljer de alltid ut, med högsta precision, skräp.
...vilket lätt kan förklaras med påverkan från just media och liknande. Såvida inte man hänger sig åt det nyliberala individualiseringsprojektet, där man envisas med att inbilla sig att människan inte påverkas eller skapas i en kontext.

Visst, sedan kanske alla utom du och jag är hjärntvättade av de onda företagen...
Blanda inte in "ont" eller "gott" i det här nu, är du vänlig... Det är inte begrepp jag har den minsta nytta av eller som beskriver något jag tycker.

Du och jag är såklart också produkter av den kultur vi lever i. Jag konsumerar också en hel del skräpkultur, även om jag generellt försöker undvika t.ex att köpa saker jag sett reklam för, och även om jag generellt tycker illa om saker som spelas på NRJ. Jag har köpt ett annat memeplex än det den "breda massan" köpt, helt enkelt.

men jag tror inte det är kulturdemokrati du är ute efter, snarare kulturanarki.
För att citera LoopTroop: Den enda sanna demokraten är anarkist.

Är det vad du vill ha hänvisar jag utan vidare pardon vidare till YouTube - där har du i sanning bästa utbudet av hobbykultur! Där har man inte satt ribban högt - det finns ju ingen definition av kvalitet
I dagsläget är YouTube i början av sin utveckling, liksom större delen av det digitala utbudet. Idag är dessutom youtube och liknande för många den enda "ventil" som finns för att de ska få komma till tals. Det innebär såklart övertryck. Om världen kring YouTube vore en smula mindre sjuk, så tror jag att även YouTube skulle innebära mer kvalitet.

Själv vill jag gärna referera till DeviantArt, där många väldigt bra konstnärer och fotografer lägger ut sina verk utan problem. De har väldigt bra utbud, och en hel del kvalitet. Systemet är inte perfekt, men det sker i vart fall ingen "extrareklam" för varje verk förutom användarnas egna betyg o.dyl på varandras verk.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Demokratifrågor

Ah, visst är det härligt med den anarkistiska friheten: "Vi omyndigförklarar alla som använder sin frihet på ett sätt som vi inte tycker om. Vi i eliten vet bättre än den korkade massan vad de egentligen vill och tycker. Vi skyddar dem bara mot sig själva."
Det är inte mot sig själv massan behöver skyddas, utan från memetisk programmering från företagen. Hela myten om den "självständiga människan" behöver slås i kras, och det pronto. Människan är en social varelse, och att inbilla sig att varje människa gör det där "upplysta valet" som krävs för att man ska kunna försvara marknadskapitalismen rent moraliskt finns inte. Företagen har dessutom mycket starkt intresse i att konsumenten inte har tillgång till korrekt information.

Vad är det som är odemokratiskt med att det finns företag som producerar kultur?
Företag är inte särdeles demokratiska.

Hur kan du över huvud taget önska mer demokrati när du samtidigt helt uppenbart inte anser att människor är kapabla att fatta egna beslut?
Människor är fullt kapabla att fatta sina egna beslut. När de ges möjligheten. Vilket de inte får idag.

Det är ju det som är det fantastiska marknadskapitalistiska systemet: Ett fåtal, som är "starka", anses ha den självklara rätten att nå "toppen", från vilken man har betydligt mer makt än andra människor. De på toppen har resurserna som krävs för att påverka sina medmänniskor. De har dessutom intresse av att påverka människor på så vis, att de blir mer passiva och till att köpa deras produkter.

I ett kapitalistiskt samhälle finns vare sig demokrati eller egentlig frihet för någon annan än det översta lagret. Och även de, såklart, är ju produkter av sin kultur, och fattar mestadels beslut som stämmer överrens med deras värdegrund som (tro't eller ej) inte uppstått ur intet (som många nyliberaler gärna vill påskinna) utan kommer ur den kultur i vilken de levt.

Hela den här uppfattningen om "det fria valet" som nyliberaler gärna har är rätt undelrig, egentligen. Inte lika underlig som "den upplyste konsumenten" såklart, men fortfarande rätt underlig.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Förbjud kommunikation

Det här inlägget är ett försök att påverka folk och därmed i grunden odemokratiskt.

Det är inte mot sig själv massan behöver skyddas, utan från memetisk programmering från företagen.
Det är lätt att glömma bort när man läser den här typen av svavelosande argumentation, men företag är inga självstänsiga entiteter som likt Lovecrafts gamla gudar arbetar i det fördolda för att utplåna mänskligheten. Företagen är organisationer som består av människor som arbetar tillsammans.

Människor är fullt kapabla att fatta sina egna beslut. När de ges möjligheten. Vilket de inte får idag.
Hur skulle en demokrati egentligen se ut om man skulle bygga den efter din ideologi?

Till att börja med kan man inte låta människor träffa varandra, för om de fick träffa varandra skulle de kunna få för sig att samarbeta och organisera sig och då skulle vi snart ha företag, vilket ju naturligtvis är extremt odemokratiskt.

Sedan kan man inte tillåta människor att kommunicera med varandra, för om de gjorde det skulle de kunna påverka varandra, kanske till och med rekommendera kultur eller produkter, och det är reklam! Människor som är påverkade av andra fattar inte egna beslut, så en värld med påverkade människor är odemokratisk.

Jag tyckte att det kanske lät lite extremt, men eftersom du kommit fram till att även företagsledare är påverkade av andra människor är den enda demokratiska lösningen att lägga ner hela samhället och isolera alla människor långt från varandra där de är skyddade från den potentiella ondska som majoritetsförtrycket utgör.

Och innan du påstår att jag raljerar vill jag höra en mer realistisk förklaring till hur du tänker skapa ett reklam- och företagsfritt samhälle som fortfarande innehåller ett uns av demokrati och/eller personlig frihet.

/tobias

krank

Går ondskans ärenden
Re: Förbjud kommunikation

Det här inlägget är ett försök att påverka folk och därmed i grunden odemokratiskt.
Jag räknar med att du är ironisk här, men det finns folk som av någon anlednign menar att det skulle vara en dålig sak att på gräsrotsnivå försöka påverka opinionen i den riktning man själv önskar. Har aldrig riktigt begripit mig på det resonemanget.

Det är lätt att glömma bort när man läser den här typen av svavelosande argumentation, men företag är inga självstänsiga entiteter som likt Lovecrafts gamla gudar arbetar i det fördolda för att utplåna mänskligheten. Företagen är organisationer som består av människor som arbetar tillsammans.
Å andra sidan kan man inte bara granska maskinens enskillda delar. Det är hur delarna sitter ihop och vad de tillsammans presterar - altså, struktur och resultat - man bör beakta. jag har ingenting alls emot företagsanställda, men jag menar att de är en del av en kultur och en struktur som jag menar i längden inte är särdeles bra. Då menar jag såklart fråmst storföretag, lokala småföretagare tycker jag tvärtom väldigt bra om, eftersom de brukar vara mer demokratiska och hyggliga och ofta ha mer av ett socialt samvete, åtminstone rent lokalt. Som en bokhandlare jag känner, som också driver en tobakshandel, där han hellre köper dyrare tobak från lokala distributörer för att det gagnar bygden.

Hur skulle en demokrati egentligen se ut om man skulle bygga den efter din ideologi?

Till att börja med kan man inte låta människor träffa varandra, för om de fick träffa varandra skulle de kunna få för sig att samarbeta och organisera sig och då skulle vi snart ha företag, vilket ju naturligtvis är extremt odemokratiskt.

Jag kanske har varit otydlig. Jag är på intet sätt emot samarbete, tvärtom - jag är vänsteranarkist, inte högeranarkist. Det jag däremot är emot är ojämlika "samarbeten", dvs formaliserade maktstrukturer.

Sedan kan man inte tillåta människor att kommunicera med varandra, för om de gjorde det skulle de kunna påverka varandra, kanske till och med rekommendera kultur eller produkter, och det är reklam! Människor som är påverkade av andra fattar inte egna beslut, så en värld med påverkade människor är odemokratisk.
Nu är jag säker på att du inte gör det medvetet, men det där är faktiskt en halmman. Det finns viss skillnad mellan att A säger till B att produkt X är rätt schysst, och att företag A spenderar ett par miljoner på att berätta för B, C fram till Z att de minsann behöver produkt X. Det är en fråga om ojämlikhet vad gäller makt, inflytande och monetära resurser. Lite som att jag intew tycker att det är samma sak om jag betalar grannen en hundring för att han hjälper mig att flytta och att jag anlitar en flyttfirma.

Jag tyckte att det kanske lät lite extremt, men eftersom du kommit fram till att även företagsledare är påverkade av andra människor är den enda demokratiska lösningen att lägga ner hela samhället och isolera alla människor långt från varandra där de är skyddade från den potentiella ondska som majoritetsförtrycket utgör.
Hade vi haft demokrati i sverige idag, där varje människa haft lika stor makt, så hade jag inte gnällt. Tyvärr är inte ett marknadskapitalistiskt samhälle kompatibelt med demokratiska värderingar, då kapitalism både ideologiskt och praktiskt förutsätter klasskillnader, dvs ojämlikheter i inflytande och makt.

Och innan du påstår att jag raljerar vill jag höra en mer realistisk förklaring till hur du tänker skapa ett reklam- och företagsfritt samhälle som fortfarande innehåller ett uns av demokrati och/eller personlig frihet.
Skulle aldrig falla mig in att anklaga dig för att raljera. Däremot måste jag som vanligt ha varit otydlig i mitt framförande av mina åsikter, då de helt uppenbart inte nått fram.

Personlig frihet är i ett kapitalistiskt samhälle beroende på samhällsställning. Mer pengar = mer frihet.
Demokrati är inte möjlig i ett kapitalistiskt samhälle, eftersom demokrati förutsätter, om den ska vara värd namnet, att allas röst är värd lika mycket, att alla har lika stor möjlighet att påverka. Ett kapitalistiskt samhälle kräver orättvisor för att gå ihop, lite som att det kräver arbetslöshet för att fungera.

Om jag skulle gå igenom min något skissartade detaljplan för hur jag tror att vi behöver göra för att nå till ett vettigt samhälle så skulle det ta många sidor, och jag tänker inte tråka ut dig. Jag tänker nöja mig med att skissera de viktigaste punkterna (om du tycker att inlägget är för långt - skyll dig själv, du frågade):

1. Det grundläggande steget är att skapa opinion. Att "öka medvetenheten" bland befolkning angående memetiska och kulturella strukturer, och få fler att bli medvetna om hur de formats till de personer de är idag.

2. Införande av direktdemokrati a' Schweiz. För att denna ska fungera krävs att steg 1 är någorlunda långt gånget, så att vi inte får som den där lilla kantonen som inte ville ge kvinnor rösträtt. Omkring 90% av befolkningen i Schweiz engagerar sig och röstar om minst en fråga varje år.

3. Ökad beskattning av stora företag, abnormt ökad beskattning av företag som flyttar utomlands. Det jag vill få fram är mängder av mindre företag, snarare än några få stora.

4. Skattelättnader för företag som väljer att demokratisera sig, dvs skaffa en platt företagsstruktur.

5. Förstatliga alla TV-kanaler, varpå de ska decentraliseras och demokratiseras. Det ska finnas ett gott utbud av allt från tafflig amerikansk actionfilm till högkulturell smalfilm. Och allt utan reklam.

I grunden handlar allt i grunden om foilkbildning; att göra människor medvetna om strukturer och kritiska till auktoriteter och till starka hierarkier; samtidigt som man raserar skadliga samhällsstrukturer.

I "frihet" ingår också frihet från förtryck, såväl som friheten att uttrycka sig. I dagens samhälle har vi ingetdera.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Förbjud frihet

men det finns folk som av någon anlednign menar att det skulle vara en dålig sak att på gräsrotsnivå försöka påverka opinionen i den riktning man själv önskar.
Då kanske du kan berätta när påverkan övergår från att vara okej till att vara odemokratiskt. Att jag vill berätta att min skiva är bra och att folk borde köpa den är det tydligen okej. Om jag dessutom engagerar tio kompisar att göra det, är det då fortfarande okej? Om de tio kompisarna och jag bildar ett företag som berättar att min skiva är bra och att folk borde köpa den, är det då fortfarande okej? Om skivan säljer så bra att vi kan anställa tiotusen personer som kan jobba för att berätta att min skiva är bra och att folk borde köpa den, då är vi ett storföretag och extremt ookej.

Vid vilket steg i den här kedjan bör vi förbjuda folk att göra reklam för min skiva för att värna om demokratin?

Då menar jag såklart fråmst storföretag, lokala småföretagare tycker jag tvärtom väldigt bra om, eftersom de brukar vara mer demokratiska och hyggliga och ofta ha mer av ett socialt samvete, åtminstone rent lokalt.
Hur många anställda ska vi tillåta företag att ha då?

Det jag däremot är emot är ojämlika "samarbeten", dvs formaliserade maktstrukturer.
Hur skapar man ett riktigt jämlikt samarbete? Om tre personer bildar ett företag tillsammans och bestämmer att en av dem sköter produktutvecklingen, en sköter produktionen och en sköter marknadsföringen så har man vips skapat ett ojämlikt samarbete. Alla typer av samarbeten kräver en organisation av något slag. Sedan kan man kalla det ojämlikt eller nödvändigt. Något så enkelt som två personer som ska laga mat tillsammans leder till formaliserade maktstrukturer. Alternativet är kaos.

Det finns viss skillnad mellan att A säger till B att produkt X är rätt schysst, och att företag A spenderar ett par miljoner på att berätta för B, C fram till Z att de minsann behöver produkt X.
Den enda skillnaden är en gradskillnad. Jag frågar återigen: Hur mycket pengar får man spendera på marknadsföring innan det blir fel? Hur många personer får ligga bakom marknadsföringen innan det blir fel? Hur övertygande får marknadsföringen vara innan det blir fel? Hur många personer får marknadsföringen nå innan det blir fel? Någonstans drar du uppenbarligen en gräns mellan tillåten marknadsföring och odemokratisk sådan och jag skulle vilja veta var.

Hade vi haft demokrati i sverige idag, där varje människa haft lika stor makt, så hade jag inte gnällt.
Det enda samhälle jag kan föreställa mig där alla har exakt lika stor makt är just ett där inga människor umgås med varandra. Så fort människor börjar umgås med varandra kommer de att påverka varandra och hamna i olika maktförhållanden.

Däremot måste jag som vanligt ha varit otydlig i mitt framförande av mina åsikter, då de helt uppenbart inte nått fram.
Du var inte ett dugg otydlig. Jag väljer bara att dra de logiska konsekvenserna av åsikterna.

I "frihet" ingår också frihet från förtryck, såväl som friheten att uttrycka sig.
Vem är det som förtrycker dig och hindrar dig från att uttrycka dig? Och hur yttrar sig detta förtryck och detta hinder?

Och hur rimmar denna strävan efter uttrycksfrihet och frihet från förtryck med:

Förstatliga alla TV-kanaler, varpå de ska decentraliseras och demokratiseras.
Du vill alltså förbjuda folk från att själva starta tv-kanaler där de säger vad de vill. Betyder det att du är emot frihet, eller bara att du är emot att folk använder sin frihet till saker du inte tycker om?

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Utbruten tråd!

Denna diskussion om anarki och idealsamhället är utbruten ifrån fanfiction-tråden nedan. Här kan ni diskutera sådana frågor som anarkism och hur ert ideala samhälle hade sett ut.

Arfert

Facit

låter som din idealvärld är som Roddenberrys Startrek ;-)

Jag personligen har inga problem att vara hora enligt din norm. Föredrar att få betalt för kreativt skapande än få betalt för icke kreativt jobb... any day. Det är ju en kick att nån uppskattar ens kreativa talanger att de till och med vill betala för dom. Och det är dessutom en förutsättning att man ska kunna göra kreativa saker gratis då och då också.

Fast i din värld skulle man inte iofs behöva sälja nåt... men till det skulle man nog behöva startrek-tech. "a cup of earl gray, hot".

sen tror jag (som ripperdoc också gör gissar jag) att folk i allmänhet gillar "skräp". Och det har inte med kapitalism eller media att göra. Det är bara en sak man får leva med. Folk gillade skräp innan media och nyliberalismen också.

Saxifrage

Hero

(---)småföretagare tycker jag tvärtom väldigt bra om, eftersom de brukar vara mer demokratiska och hyggliga och ofta ha mer av ett socialt samvete, åtminstone rent lokalt.

Japp, storföretagare är undantagslöst samvetslösa svin. Särskilt i mjukvarubranschen.

(---)där han hellre köper dyrare tobak från lokala distributörer för att det gagnar bygden.

Det är förstås lovvärt. Flera svenska arbetsgivare resonerar ungefär likadant när det gäller arbetskraft, vilket dock brukar kallas för "rasism" av opatriotiska nyliberaler. Those bastards.

Arfert

Facit

Tror du har en otroligt felaktig uppfattning vad företag sysslar med... i alla fall är det inte programmering av massorna... snarare är det tvärtom.

Eftersom jag jobbat på reklambyrå i 25 år så har man ju fått ganska mycket insyn i hur det fungerar. Företagen försöker ångestfyllt komma på vad massorna vill ha och är sjukt rädda för att ta fel beslut.

Sen det där i korrekt information... sanningen är att folk skiter i korrekt information. Finns inget intresse att dölja nåt, normalt sätt, tvärtom. Man försöker jämt säga så mycket man kan... Men folk är inte intresserade. De vill höra annat.

All marknadsföring kan sammanfattas på det här superenkla sättet: Man köper av den man gillar. Alltså företagets/produktens/tjänstens PERSONLIGHET. Att vissa saker är bättre är helt irrellevant, även om man presenterar alla korrekta fakta. Folk KODAR SIG genom sin konsumtion.

Arfert

Facit

....skulle statlig tv vara demokratisk TV? Märks att du inte såg på TV på 60-70 talet... snarare är det HUSBONDENS RÖST. ;-)

Schweiz är ju ett bra exempel på ett land med platta hierakier och obefintlig kapitalism. Not. Fast det fungerar ju bra, iofs.

Saxifrage

Hero
Skapade behov och andra myter

Eftersom jag jobbat på reklambyrå i 25 år så har man ju fått ganska mycket insyn i hur det fungerar. Företagen försöker ångestfyllt komma på vad massorna vill ha och är sjukt rädda för att ta fel beslut.

Word!

Det finns en utbredd missuppfattning att marknadsförare kan "säga åt folk" vad de ska tycka. Sanningen är snarare att marknadsföring handlar om att lyssna in vart vindarna blåser och spela på rätt strängar. En föreläsare jag lyssnade på uttryckte det så här: "det är oerhört svårt att skapa behov - det är mycket lättare att uppfylla befintliga behov". There you have it.

Nå, den intressanta frågan är förstås varför marknadsförarna trots allt har så lätt att sälja in Britney Spears, tuggummipop och Kellogs corn flakes till massorna. För att svara på det får man nog gå lite djupare än att slentriankritisera företag, dock.

/Sax, liberal antimaterialist

krank

Går ondskans ärenden
Re: Förbjud frihet

Vid vilket steg i den här kedjan bör vi förbjuda folk att göra reklam för min skiva för att värna om demokratin?
Vi bör inte förbjuda reklam. Vi bör skapa ett samhälle där reklam är omöjlig att genomföra och inte går att försörja sig på.

Om de tio kompisarna och jag bildar ett företag som berättar att min skiva är bra och att folk borde köpa den, är det då fortfarande okej?
Inte enligt mig, nej.

Det är såklart en glidande skala. Det finns inga "fasta gränser" här, även om jag förstår att du är förtjust i sådana.

Alternativet är kaos.
Alternativet är anarki, inte samma sak. Alternativet är jämlika samarbeten.

Om tre personer bildar ett företag tillsammans och bestämmer att en av dem sköter produktutvecklingen, en sköter produktionen och en sköter marknadsföringen så har man vips skapat ett ojämlikt samarbete.
Varför skulle det bli ojämlikt? Vem av dem har mest makt, menar du?

Den enda skillnaden är en gradskillnad.
Ja?

Ju mer fel något är, desto mer fel är det. Att referera till att något är "bara en gradskala" är som att hävda att det borde vara samma straff på att mörda hundra spädbarn med yxa som att trampa på en myra. Det är också bara en gradskala.

Det enda samhälle jag kan föreställa mig där alla har exakt lika stor makt är just ett där inga människor umgås med varandra.
Då skulle jag säga att din föreställningsförmåga är en smula begränsad...

Du var inte ett dugg otydlig. Jag väljer bara att dra de logiska konsekvenserna av åsikterna.
Säg till när du börjar dra logiska konsekvenser istället för att pracka på mig gränsdragningar jag inte har den minsta användning eller lusta att pyssla med.

Vem är det som förtrycker dig och hindrar dig från att uttrycka dig? Och hur yttrar sig detta förtryck och detta hinder?
Nästa gång du går förbi t.ex en gris, hälsa på konstapeln med en rejäl högernäve och informera karln om att han är nazist. Se vilka konsekvenser det får.

Vad gäller förtryck får man väl helt enkelt, återigen, påpeka de ojämlika systemen i samhället - eller inbillar du dig att en arbetslös student har samma frihet och möjlighet att uttrycka sig (kulturellt, medialt och genom tal) som någon som, till exempel, fötts in i Wallenberg-stian?

Du vill alltså förbjuda folk från att själva starta tv-kanaler där de säger vad de vill. Betyder det att du är emot frihet, eller bara att du är emot att folk använder sin frihet till saker du inte tycker om?
Folk ska såklart få säga vad de vill. I statliga, demokratiskt uppbyggda TV-kanaler.

krank

Går ondskans ärenden

Folk gillade skräp innan media och nyliberalismen också.
Jodå. Men observera hur kulturkonsumtionen förändrats sedan internet slog igenom - idag konsumeras mer smal kultur än tidigare, just pga att folk fått tillgång till fler alternativ. Jag har inget emot "skräpkultur". Vaddå, trodde ni att jag uteslutande läste Prodhoun och Bakunin och lyssnade på negativland och skrev svåra texter? Hell no. Jag gillar Buffy och CSI och Battlestar Galactica och Mutant Chronicles och My name is Earl. Jag läser taffliga superhjälteserier och kan gilla att kolla när Arnold blastar iväg ett gäng terorister (även om jag såklart analyserar alltihop - efteråt).

Det jag har något emot är när skräpkultur ska plastas in och tvingas på hela befolkningen.

krank

Går ondskans ärenden

Japp, storföretagare är undantagslöst samvetslösa svin.
Lätt att vara givmild med den årslönen. Vi snackar också om killen som aktivt motarbetar allt som har med OpenSource att göra, även om dylika alternativ kan hjälpa folk i tredje världen att komma ikapp.

Det är förstås lovvärt. Flera svenska arbetsgivare resonerar ungefär likadant när det gäller arbetskraft, vilket dock brukar kallas för "rasism" av opatriotiska nyliberaler. Those bastards.
Jag tycker absolut inte att det är fel att primärt anställa lokalt. Däremot är det lika lovvärt med folk som flyttar till hyfsat underutvecklade bygder och gör samma sak där - "min" tobakshandlare är stockholmare egentligen, men flyttade hit och tog sitt kapital med sig.

krank

Går ondskans ärenden

All marknadsföring kan sammanfattas på det här superenkla sättet: Man köper av den man gillar. Alltså företagets/produktens/tjänstens PERSONLIGHET. Att vissa saker är bättre är helt irrellevant, även om man presenterar alla korrekta fakta. Folk KODAR SIG genom sin konsumtion.
Å andra sidan finns det ju mediahistoriska skäl till varför "identitet" och "livsstil" blivit en såpass viktig faktor, snarare än produkterna i sig. Läs gärna "No Logo", som innehåller rätt god historik och intressant statistik. Men för fasen, tro inte att jag uppmuntrar er att läsa den okritiskt - det menar jag absolut inte. Den är som Moores dokumentärer - intressant för att belysa ett intressant ämne, har en del vettigt källmaterial, men brister i objektivitet och innehåller en del ideologiskt tveksamt material.

Saxifrage

Hero
Att fråga sig...

Jodå. Men observera hur kulturkonsumtionen förändrats sedan internet slog igenom - idag konsumeras mer smal kultur än tidigare, just pga att folk fått tillgång till fler alternativ.

Det intressanta att fråga sig är alltså?

1. Vad är det som ligger bakom att kulturkonsumtionen är bredare idag?
2. Hur ska vi ta lyra på de goda krafter som breddat kulturkonsumtionen, så att utvecklingen fortsätter gå i positiv riktning?

Tyvärr tror jag inte att "stora statliga upplysningsprojekt" passar in på något av svaren...

krank

Går ondskans ärenden

....skulle statlig tv vara demokratisk TV? Märks att du inte såg på TV på 60-70 talet... snarare är det HUSBONDENS RÖST. ;-)
Nu måste jag ha varit himskans otydlig. Jag talade altså om decentraliserad och demokratiserad statlig television. Konkret exempel, som säkert kan beskrivas bättre: varje bygd kontrollerar via demokratiska metoder vad som sänds i den aktuella bygden, och varje bygd har sin TV-kanal och kan, om de vill, titta på andras kanaler om de vill.

Schweiz är ju ett bra exempel på ett land med platta hierakier och obefintlig kapitalism. Not. Fast det fungerar ju bra, iofs.
Och varför antyder alla att man vill adoptera allt från Schweiz bara för att man finner just deras demokratiska system vara relativt vettigt? Den grundkultur som formar besluten i landet ger jag inte mycket för.