Årets kap!
Fördelar & Nackdelar är precis vad jag skulle vilja ha (inte bara i Mutant, utan i alla rollspel). Eventuellt med olika kostnad för olika klasser så att IMM kan köpa grupptillhörigheter, överklass och liknande billigare än andra. Framför allt borde nackdelar införas så att man får tillbaka "Underligt utseende", vilket är något jag verkligen saknar (det kan eventuellt ha tillkommit något liknande i "Rebellen & överlevaren", jag har inte köpt den ännu).
Jag skulle göra så att en nyskapad rollperson får fler poäng att köpa färdigheter för (det har jag redan gjort för de rollpersoner vi skapat). Sedan skulle jag ändra ett par färdigheter, slå samman några vapenfärdigheter och införa ett par färdigheter för icke-äventyrare. Framför allt skulle jag ta bort alla kopplingar mellan färdigheterna. (Som det är nu får en robot alltid köpa Reparera oavsett yrke, antagligen för att kunna laga sig själv, men enligt reglerna måste han dessutom ha Teknologi och Naturvetenskap för att kunna göra det, vilket gör att han (om han ens får köpa dessa färdigheter) måste lägga nästan alla sine poäng på att kunna reparera sig själv om han ska ha någon chans att överleva.)
Sedan skulle jag ändra i skadesystemet, antagligen så att man har lite färre KP och att de svagaste vapnen gör lite mer i skada.
Fyndplanen har nog större nostalgi- än användarvärde. Däremot gillar jag verkligen reglerna för att bygga egna vapen och för att stycka robotar till reservdelar, sådant bidrar verkligen till stämningen.
/tobias
Grunderna kan man gott behålla. Slag med 1T100 under FV fungerar lika bra som något annat tycker jag. Jag skulle vilja se över grundegenskapssystemet, då det känns som om de är ganska obalanserade mot varandra och att flera av dem egentligen aldrig används till något, men jag vet inte riktigt vad jag skulle göra med det utan att behöva hacka om hela spelet fullständigt.Detta leder in på följdfrågan: hur ska det perfekta systemet för M:UA se ut?
Fördelar & Nackdelar är precis vad jag skulle vilja ha (inte bara i Mutant, utan i alla rollspel). Eventuellt med olika kostnad för olika klasser så att IMM kan köpa grupptillhörigheter, överklass och liknande billigare än andra. Framför allt borde nackdelar införas så att man får tillbaka "Underligt utseende", vilket är något jag verkligen saknar (det kan eventuellt ha tillkommit något liknande i "Rebellen & överlevaren", jag har inte köpt den ännu).
Jag skulle göra så att en nyskapad rollperson får fler poäng att köpa färdigheter för (det har jag redan gjort för de rollpersoner vi skapat). Sedan skulle jag ändra ett par färdigheter, slå samman några vapenfärdigheter och införa ett par färdigheter för icke-äventyrare. Framför allt skulle jag ta bort alla kopplingar mellan färdigheterna. (Som det är nu får en robot alltid köpa Reparera oavsett yrke, antagligen för att kunna laga sig själv, men enligt reglerna måste han dessutom ha Teknologi och Naturvetenskap för att kunna göra det, vilket gör att han (om han ens får köpa dessa färdigheter) måste lägga nästan alla sine poäng på att kunna reparera sig själv om han ska ha någon chans att överleva.)
Sedan skulle jag ändra i skadesystemet, antagligen så att man har lite färre KP och att de svagaste vapnen gör lite mer i skada.
Fyndplanen har nog större nostalgi- än användarvärde. Däremot gillar jag verkligen reglerna för att bygga egna vapen och för att stycka robotar till reservdelar, sådant bidrar verkligen till stämningen.
/tobias