Jag har som filosofi att de flesta personer fundamentalt formas av sociala strukturer och förväntningar.
Därför är jag mycket fascinerad av media som på ett trovärdigt vis lyckas porträttera hur individer förhåller sig till strukturerna, särskilt i historiska kontexter. Ett praktexempel är "Rome", där de flesta tittare verkar uppfatta Lucius Vorenus som mer osympatisk än Titus Pullo, men jag håller inte med - Titus Pullo är lynning och brutal, och slår ihjäl maken till slavflickan han förälskat sig i, utan att någonsin känna ånger över det. Lucius Vorenus däremot, som kommer från ett högre socialt skikt, strugglar med att vara en god romare. Han är i hög grad en produkt av normerna i det sociala skikt han kommer ifrån, men innerst inne trivs han inte med dem. Han är dock en konformist, och därför fortsätter han hela tiden att försöka reproducera och leva upp till dessa normer. Detta gör honom konstant plågad.
Samma sak gäller för Alicent Hightower i Fire & Blood. Fans hatar henne, men jag tycker inte det är rättvist. Hennes enda brott är att hon är en tvehågsen, ängslig konformist, som hela sitt liv blivit manipulerad av sin far och nedtryckt av patriarketet, och absolut, hon är inte helt oskyldig, hon har också begått tvivelaktiga handlingar av egen vilja, men de bottnar i hennes rädsla och hennes patriarkala och machiavelliska uppfostran. Hon känner, med all rätt, en oro för sin och sina barns säkerhet, och eftersom hon är en konformist eftersträvar hon trygghet, medan Rhaenyra är en rebell och eftersträvar frihet, och detta är den fundamentala skillnaden mellan dem. Alicent är varken grym eller hänsynslös, däremot är hon en dålig mor, som uppfostrat för jävliga ungar, men hon gavs knappast några bra förutsättningar för något annat, eftersom hon tvingades in i ett kärlekslöst äktenskap när hon var alldeles för ung.
Jag gillar att spela sådana här karaktärer. Rollpersoner har en tendens att vara kaotiska rebeller, men jag gillar att utforska konformister, personer som är starkt lojala till organisationer, ideologier eller strukturer i problematiska sammanhang.
Tex har jag spelat en blitzmädchen i en WW2-kampanj till Svart av kval, vit av lust, som hade som jobb att leda en death squad för att jaga ned vampyrer med dålig rashygien och bränna dem. Var hon sympatisk? Hell no. men hon var inte full-blown Reinard Heydrich heller. Hon hade begått hemska handlingar och vid någon punkt i hennes karaktärsutveckling hade hon behövt stå till svars för dem, men jag kunde samtidigt förstå var hon kom ifrån, vad som format henne till den person hon blivit. Hon var inte en psykopat eller en sadist, bara en hjärntvättad följeslagare.