Nekromanti Idiotiska konstruktionsmissar du stör dig på

Recca

Femme Fatale
Jag trodde det handlade om sociala konstruktionsmissar... *Backar försiktigt ut från tråden.*

Man Mountainman

Storsvagåret
Min Samsung galaxy mini är sjukt störande. Den har en obegriplig förmåga att gå ur sitt låsta läge när den ligger i fickan och sedan leva sitt eget liv där nere, ändra alla inställningar, ringa upp random folk och hålla på. Touchscreenen är för känslig, antar jag. Säga vad man vill om Apple, men jag hade aldrig det problemet när jag var iPhone-användare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Krille said:
OCR-nummer. Jag vet att de är gjorda för att läsas av maskiner, inte människor, men de kan väl göras liiiiite mer användarvänliga? Typ ett mellanslag efter var tredje eller var fjärde siffra?
Word.

Alltså, det här "inte läsas av människor" är ju bara trams; varenda jäkla räkning jag inte lyckats göra digital ännu envisas ju med att jag ska skriva in de där jävlarna.

I de flesta fall borde det dessutom kunna lösas snyggare genom att de kan se varifrån inbetalningen kommit; betalar jag till mitt elbolag är det ju samma skit varje gång. Låt mig fylla i mitt kundnummer, personnummer. Eller låt mig betala elektroniskt.

Men om vi nu ska ha dem - absolut, lättlästhet vore bra.

krank

弾幕 said:
Det är bara några av de bra detaljer som gör att jag kommer fortsätta köra apple när det gäller laptops...
Å ena sidan smarta tekniska lösningar. Å andra sidan wannabemonopolistiska as som motarbetar öppen mjukvara. Svår balansgång. Måste erkänna att den Macbook Air jobbet gav mig ofta känns mer lockande att ta med och använda än min Asus. Vore det inte för att jag blir ersättningsskyldig för eventuella skador och sånt (vi fick skriva på ett papper som, om jag förtod saken, var typ motsatsen till en försäkring) så skulle jag nog bara använda den till mina laptopbehov.

//Krank, facing the choice between what is right and what is easy...

Jocke

Man med skägg
Chippet på bankkortet:
Jag gissar på att alla här som är över 25 minns telias gamla telefonkort, som man använde för att ringa från telefonkiosker. Dessa var utrustade med en sämre förfader till tekniken på bankkorschippen och de gick sönder, efter så pass kort tid att det inte var värt att köpa dyrare telefonkort.

Jag har än så länge haft fyra bankkort med chipp. Det första funkade nästan aldrig i någon babsmaskin (eller annat märke då) utan jag var tvungen att lirka, dra om och på andra sett försöka lura automaten att chippet var helt. En dag var det bara trasigt.
Det andra funkade ok men tappade chippet efter något år.
Det tredje höll bra tills nån hackade min paypal och banken bestämde att jag inte fick ha kvar bankkortet som var knutet till paypal.
Det fjärde är från i juli och det har redan börjat bete sig exakt som det första.

Varför har vi valt att implementera en teknik som inte håller på något som skall vara hållbart och handlar om pengar?

Troberg

Sinister eater
Man Mountainman said:
Min Samsung galaxy mini är sjukt störande. Den har en obegriplig förmåga att gå ur sitt låsta läge när den ligger i fickan och sedan leva sitt eget liv där nere, ändra alla inställningar, ringa upp random folk och hålla på. Touchscreenen är för känslig, antar jag. Säga vad man vill om Apple, men jag hade aldrig det problemet när jag var iPhone-användare.
Kan du ens starta den med touchskärmen? Jag kan bara väcka mina Samsung (dock inte Mini) med knappen.

Annars, skaffa ett fodral av plånboksmodell, det är bra av många anledningar.

Man Mountainman

Storsvagåret
Troberg said:
Man Mountainman said:
Kan du ens starta den med touchskärmen? Jag kan bara väcka mina Samsung (dock inte Mini) med knappen.

Annars, skaffa ett fodral av plånboksmodell, det är bra av många anledningar.
Nä, det är det som är så mystiskt. Jag antar att jag råkar komma åt knappen på nåt vänster.

Men ja, plånboksfodral är en bra idé. Ska kolla på det.

Max Raven

T12-kultist
Man Mountainman said:
Skärmlås, kanske?

Alltså, skärm-/grafisk kod, inte "dra för att starta"-gojset, för då beror det helt på tillverkaren.

Max Raven

T12-kultist
Jocke Kofot said:
Chippet på bankkortet:
Jag gissar på att alla här som är över 25 minns telias gamla telefonkort, som man använde för att ringa från telefonkiosker. Dessa var utrustade med en sämre förfader till tekniken på bankkorschippen och de gick sönder, efter så pass kort tid att det inte var värt att köpa dyrare telefonkort.

Jag har än så länge haft fyra bankkort med chipp. Det första funkade nästan aldrig i någon babsmaskin (eller annat märke då) utan jag var tvungen att lirka, dra om och på andra sett försöka lura automaten att chippet var helt. En dag var det bara trasigt.
Det andra funkade ok men tappade chippet efter något år.
Det tredje höll bra tills nån hackade min paypal och banken bestämde att jag inte fick ha kvar bankkortet som var knutet till paypal.
Det fjärde är från i juli och det har redan börjat bete sig exakt som det första.

Varför har vi valt att implementera en teknik som inte håller på något som skall vara hållbart och handlar om pengar?
Aldrig haft problem med chip. Tror det bara är en några som haft trassel (paypal-grejen beror dock inte på chippet, imho).

Genesis

Ni dés ni maître
krank said:
Alltså, det här "inte läsas av människor" är ju bara trams; varenda jäkla räkning jag inte lyckats göra digital ännu envisas ju med att jag ska skriva in de där jävlarna.
Har man SEB och deras mobil-app kan man läsa in OCR, belopp och bankgironummer med telefonens kamera. Det är så smidigt att jag aldrig brytt mig om digitala fakturor.

Jocke

Man med skägg
Max Raven said:
(paypal-grejen beror dock inte på chippet, imho).
Nej, det tror inte jag heller, det var liksom det enda av de fyra som funkade...

krank

Max Raven said:
Aldrig haft problem med chip. Tror det bara är en några som haft trassel (paypal-grejen beror dock inte på chippet, imho).
Min upplevelse av kort frå Swedbank är att de slits väldigt fort. Eller ja, fort i mina ögon. Behöver väl byta kanske en gång per 1-2 år. Mitt nuvarande har nu helt slutat funka i mindre exemplariskt vettiga maskiner; jag kan köpa på typ Ica där de har hyfsat nya och fräscha apparater, men de lite billigare/äldre man kan hitta i mindre butiker... Lirka, bråka, i slutänden får stackarna i butiken dra kortet eller skriva upp siffrorna...

Arfert

Facit
Sereg said:
Genesis said:
Rymdhamster said:
Och varför måste de ha saker som ska stickas in för? Morsans mac har en sladd som bara hålls på plats mot datorn med en magnet.
För att Apple har patent på magnetlösningen, kanske?
Googles Nexusplatta har också en magnetisk kontakt.
Min har inte det, om du snackar om 7:an. Har den senaste det?

Arfert

Facit
Troberg said:
Rymdhamster said:
Bärbara datorer (uttag)

Och varför måste de ha saker som ska stickas in för? Morsans mac har en sladd som bara hålls på plats mot datorn med en magnet. Skitsnygg lösning tycker jag, som drastiskt minskar risken för en flygande dator om man råkar trassla in sig i sladden. Minskar risken för att man ska råka bryta sönder kontakten också.
Ah, där har vi en annan konstruktionsmiss på många bärbara: Vinklade kontakter. Om någon snubblar på sladden åker datorn i botten eller sladden (eller, värre, uttaget) blir glappigt. Med en rak kontakt skulle den bara ha ryckts ut rent, utan drama.
Har vart med om både raka och vinklade kontakter som åajat när man snubblat på dem. Värst var en HP-dator där kostnaden för att laga datorn (kontaktdelen i själva datorn gick söder) var högre än vad datorn var värd. Grr.

Arfert

Facit
...jag är glad att min SEB-app kan plåta av siffrorna så man slipper skriva in skiten.

Arfert

Facit
Jag tror att det är den grejen de flesta inte förstår är anledningen att Apples grejer är poppis (och inte att de är snygga). De är sjukt genomtänkta. Klart det finns detaljer jag retat mig på, men inte i närheten jag retat mig på mina PC. Den grej som legat närmast i användarvänlighet är väl min Nexus 7, men den når väl upp till 85% av den friktionslösa känsla en Applepryl har. Close but no cigar.

Arfert

Facit
Genesis said:
krank said:
Har man SEB och deras mobil-app kan man läsa in OCR, belopp och bankgironummer med telefonens kamera. Det är så smidigt att jag aldrig brytt mig om digitala fakturor.
Bara den grejen kan ju få en att byta bank till SEB. :gremwink:

Jarl

Hero
Troberg said:
Robban said:
Troberg said:
* Äggklockor. Varför är det så förbaskat svårt att göra en äggklocka som man kan ställa med en hand? När man donar med mat så har man oftast något i händerna (ofta en telefon...), och då är det praktiskt att kunna ställa äggklockan med en hand.
Go digital. Knappar kan enkelt användas med en hand. Jag har tre på mitt kylskåp.
Jag föredrar mekaniska. Mindre knappande, bara "vrid till rätt tid, vänta tills det ringer".
Använder alltid telefonens röststyrning till alarm och timers. Tycker det funkar riktigt smidigt att bara lyfta den till örat och säga: "Timer, 8 minutes".

En av de få saker röststyrning känns enklare och snabbare än att peka på ikoner och tjafs.

Jarl

Hero
Arfert said:
Genesis said:
krank said:
Bara den grejen kan ju få en att byta bank till SEB. :gremwink:
Skandiabankens app gör samma sak. Betalar aldrig räkningar med datorn längre...