Nekromanti Ifall någon vill fortsätta med skitsnacket...

Elder Girov

Swordsman
På Skräck-forumet har det diskuterats lite om reglerna för forumet, för er nytillkomna i diskussionen. Tror att det vore bäst om den fortsatte här.

Apropå "skitsnack" så kollade jag in på DoD-forumet och där snackades det också skit, men det var ingen som fick smaka lektioner i etikett där inte.

Någon undrade ifall övriga DoD-spelare skämdes över att de spelade rollspel. Av de 20-25 som svarade gjorde förstås ingen det, men ingen (utom en) reflekterade ens över ifall DoD-forumet var rätt plats för den diskussionen.

Den tråden är rent skitsnack (vilket jag ger mitt fulla stöd), men den stängdes inte. Istället ger sig moderatorer och redaktion in i debatten om hurvida det handlar om dåligt självförtroende, omognad osv., mycket underhållande. /images/icons/laugh.gif

Hur är det med reglerna egentligen?

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif

Rosen

Myrmidon
<I>Hur är det med reglerna egentligen?</I>

Kan tillochmed jag svara på.
Forum med få OT-diskussioner, enstaka tråd i ett ämne som ändå intresserar de flesta = okej.
Forum med många OT-diskussioner, ännu en tråd där ett par pers mest bara skäller på varann = näe.

--
Åke

Azagthoth

Myrmidon
Forum med många OT-diskussioner, ännu en tråd där ett par pers mest bara skäller på varann = näe.

Det sammanfattar det hela ganska bra.

/Azagthoth

Azagthoth

Myrmidon
Apropå "skitsnack" så kollade jag in på DoD-forumet och där snackades det också skit, men det var ingen som fick smaka lektioner i etikett där inte.

Det beror förmodligen på att du har en (i mina ögon) avvikande defintion av "skitsnack". Det är bara när det börjar bli dålig stämning som det behövs "lektioner i etikett", att inlägg hamnar fel eller att en diskussion byter karaktär och lämnar ämnet är vanligtvis okej. Rosen har sammanfattat det kort och koncist i sitt svar.

/Azagthoth

Elder Girov

Swordsman
Jaha...

Så om jag startar en tråd med rubriken "Chips till Vampire, kalaspuffar till Werewolf" är det alltså OK? Eller kanske bara så länge tillräckligt många hakar på med egna åsikter om vilka tilltugg som passar bäst?

Är det bara jag som tycker att det verkar lite märkligt?

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif

Anakha

Warrior
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Re: Jaha...

"Forum med få OT-diskussioner, enstaka tråd i ett ämne som ändå intresserar de flesta = okej."

Så du tror att tilltugg till Vampire och Werewolf är ett ämne som intresserar de flesta? Jag tror då inte det...

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"

Elder Girov

Swordsman
Precis vad jag menar!

Kontentan av det du skrev är alltså "man får bara skriva inlägg som de flesta tycker är intressanta". För övrigt använder jag mig inte av Rosen´s definition för vad en intressant tråd ska innehålla. Den får stå för honom och hans likar.

Hur ska man på förhand kunna veta vilka frågor som intresserar majoriteten? Om jag bara hade sett startinlägget till tråden "skäms ni för att ni spelar rollspel?", så hade jag inte trott att någon skulle svara. Det är visserligen en kul fråga och det var kul att läsa svaren, men det har ju inte skit med DoD att göra!

På vilket sätt skiljer sig dessa trådar (skamtråden och stängda tråden på Skräck) från varandra? Om man inte räknar med "pajkastningen" och "personangreppen" är ju principen densamma. Bland det jag läste märkte jag varken pajkastning eller personangrepp, men jag kände att det var en smula onödigt att läsa hela tråden eftersom den var stängd. Jag menar, om det skulle stå något intressant skulle jag ju ändå inte kunna svara.

Azagthoth

Myrmidon
Re: Precis vad jag menar!

Kontentan av det du skrev är alltså "man får bara skriva inlägg som de flesta tycker är intressanta".

Det är faktiskt nära sanningen. Man skall skriva inlägg i de forum där de passar bäst, just därför att de flesta skall ha en potentiell möjlighet att finna dem intressanta. Det är därför man inte skall starta en Western-relaterad tråd i Neotech-forumet. Att fråga vilket tilltugg som lämpar sig bäst till Vampire är väl en helt okej tråd att starta i Skräckspelsforumet, eller så kan man generalisera och ta upp frågan i rollspelsforumet och där diskutera vilket tilltugg som är bäst till rollspelande överlag.

Många gör dock fel, speciellt de som inte använt forumen särskilt länge. På forumen för Drakar och Demoner och Eon är det till och med ganska vanligt. I den mån det verkligen verkar nödvändigt flyttas trådarna till de forum där de egentligen hör hemma. Anledningen till att jag inte flyttar den tråd du hänvisar till i Drakar och Demoner-forumet är att den inte heter "skäms ni för att ni spelar rollspel?" utan "skäms ni inte av att spela DoD?". Att sedan trådens innehåll behandlar rollspel i stort är beklagansvärt, hade personen fortsatt skriva DoD hade det inte varit några som helst problem.

Hade jag flyttat tråden hade (detta är en ren misstanke från min sida) några reagerat på att det stod "DoD" i ämnesraden och en, IMHO, väldigt onödig grenbildning i tråden hade startats.

Om man inte räknar med "pajkastningen" och "personangreppen" är ju principen densamma.

Ja, och den ena är låst och den andra är det inte. Ser du mönstret?

...men jag kände att det var en smula onödigt att läsa hela tråden eftersom den var stängd. Jag menar, om det skulle stå något intressant skulle jag ju ändå inte kunna svara.

Det går ju alltid att ta upp den "bra" delen av en diskussion i en ny tråd.

/Azagthoth

Elder Girov

Swordsman
Jo, men...

Går det inte att låsa DELAR av en tråd och kan inte NI lyfta ut de delar av tråden som fortfarande lever?

Jag pratade just med Diomedes och han sade att det är mycket i den låsta tråden som han inte har fått svar på eller rett ut. Han påpekade också att han (precis som de flesta andra) inte orkar skriva ett nytt startinlägg.

"Att sedan trådens innehåll behandlar rollspel i stort är beklagansvärt..."

Som sagt, jag är helt för dylika eskapader. Jag tog upp det bara för att jag tolkade det som ett "regelbrott".

Krille

Super Moderator
Re: Jo, men...

"Går det inte att låsa DELAR av en tråd och kan inte NI lyfta ut de delar av tråden som fortfarande lever?"

Nej respektive nej. Inte i nuvarande version av forumen i alla fall.

"Jag pratade just med Diomedes och han sade att det är mycket i den låsta tråden som han inte har fått svar på eller rett ut. Han påpekade också att han (precis som de flesta andra) inte orkar skriva ett nytt startinlägg."

Latmask. Om inte han kan peta upp sin nyfikenhet (mäts i millistrut, mSt) över sin lättja (mäts i milliSvullo, mSo) så får han skylla sig själv. /images/icons/wink.gif

"Som sagt, jag är helt för dylika eskapader. Jag tog upp det bara för att jag tolkade det som ett "regelbrott"."

Det var ett relativt milt regelbrott, IMHO. Det skulle nog kunna få smita igenom mitt nät. Däremot, de personangrepp som förekom i den låsta tråden i skräckforumet och de urspårningar som förekom i den var bra mycket grövre. Hade jag varit moderator i skräckforumet så hade jag nog låst den bra mycket tidigare. Inte heller skulle jag tveka att flytta den nuvarande efterlåsningstråden hit. Alla har läst den nu, och det som behandlas i den hör hemma här, inte på skräckforumet.

Off kan tolereras om det inte är för mycket, men bör flyttas till rätt forum. Personangrepp och elakheter bör låsas eller tas bort. Den låsta tråden innehöll rätt mycket personangrepp. Låsningen är således helt motiverad.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Rosen

Myrmidon
Re: Precis vad jag menar!

<I>För övrigt använder jag mig inte av Rosen´s definition för vad en intressant tråd ska innehålla. Den får stå för honom och hans likar.</I>

"Ett ämne som intresserar de flesta"?
På nåt vis misstänker jag att mina likar är en rätt fet majoritet av forumanvändarna i så fall...

--
Åke

Azagthoth

Myrmidon
Re: Jo, men...

Går det inte att låsa DELAR av en tråd och kan inte NI lyfta ut de delar av tråden som fortfarande lever?

Detta är framfört till utvecklarna av forumen och kommer förhoppningsvis att åtgärdas i en framtida version.

Han påpekade också att han (precis som de flesta andra) inte orkar skriva ett nytt startinlägg.

Men kära nån! Är människan verkligen så lat?

/Azagthoth

Elder Girov

Swordsman
Varför...

...skrev du det där inlägget? Det var ju helt poänglöst.

Oavsett om dina likar (med det menar jag de som tycker som du, inget annat) är i fet majoritet, kan du väl hålla med om att diskussionen i fråga inte hade med DoD att göra (förutom att det stod DoD i rubriken)?

Det handlar inte om ifall inlägget var populärt eller inte. Som jag redan sagt, jag tycker att det är kul och skrattar för nästan varje svar jag läser, men det har ju INTE SKIT MED DOD ATT GÖRA!

Elder Girov

Swordsman
Proportioner.

Det jag vill är att man ska vara lite mer tolerant med vad somj ska klassas som personangrepp.

Ex.1 - "Bara en idiot som du kan säga att Vampire är skräck...". OK personangrepp.

Ex.2 - "Du är så jävla dum i huvudet att jag vill spy. Jag kan tänka mig att du och dina syskon är riktigt fula också". Inte OK personangrepp.

Jag tycker att det är lite skönt när debatten tenderar åt det första exemplet. Inte hela tiden, men för att ibland förstärka åsikten. Dock finns ju risken att det missbrukas, men eftersom alla verkar gilla reglerna så mycket lär väl inte det hända. /images/icons/wink.gif Av samma skäl känns det egentligen lite onödigt att förklara vad jag tycker, men skam den som ger sig! /images/icons/laugh.gif

Elder Girov

Swordsman
Inte för att vara den som är den, men...

...var inte du inblandad i en ganska fet urspårning med Pontus Löf i tidigare nämnda tråd? Borde inte en moderator föraegå med gott exempel? /images/icons/wink.gif No pun intended...

Rosen

Myrmidon
Re: Varför...

<I>...skrev du det där inlägget? Det var ju helt poänglöst.</I>

Ungefär lika mycket poäng som <I>ditt</I> inlägg - att det får stå för "mig och mina likar" att en en intressant tråd är en tråd som handlar om ett ämne som intresserar folk... Jag menar, vad är en intressant tråd <I>annars</I>?

<I>Oavsett om dina likar (med det menar jag de som tycker som du, inget annat) är i fet majoritet, kan du väl hålla med om att diskussionen i fråga inte hade med DoD att göra (förutom att det stod DoD i rubriken)?</I>

Den har det väl på sätt och vis, eftersom "DoD" och "rollspel" i princip är synonymer för icke-rollspelare (vars åsikter ju var en del av ämnet), men som helhet hade den väl passat in bättre på Rollspel-forumet.
Däremot har jag svårt att det skulle <I>göra</I> nåt att tråden är där; DoD-forumet är inte kroniskt plågat av ovidkommande trådar som en del andra forum, och ingen annan har ju retat sig på den.

--
Åke

Elder Girov

Swordsman
Lär dig läsa!

"...en intressant tråd är en tråd som handlar om ett ämne som intresserar folk..."

Självklart ska det vara något som är intressant, men som jag tidigare har sagt, hur ska man kunna veta om något är lika intressant för andra som det är för en själv? Dessutom talade jag uttryckligen om "en majoritet av läsarna", inte någon enstaka.

"...eftersom "DoD" och "rollspel" i princip är synonymer för icke-rollspelare..."

Det var väl en ganska saftig generalisering? Jag känner många icke-rollspelare och de vet mer om Vampire än om DoD. Förmodligen för att de känner mig och min spelgrupp, men det är irrelevant. Det handlar helt enkelt om vilket rollspel man först kom i kontakt med, för mig var det Vampire och för dig kanske det var DoD? Sak samma.

"Däremot har jag svårt att ["tänka mig att", antar jag?]det skulle göra nåt att tråden är där..."

[Om mitt antagande stämmer, läs vidare. Om inte, ignorera.] Så du tycker alltså att man kan tänja lite på reglerna i det här fallet eftersom det inte händer så ofta på DoD-forumet? Hur kommer det sig?

"...och ingen annan har ju retat sig på den."

SOM JAG REDAN SAGT EN MILJARD GÅNGER, JAG TYCKER ATT TRÅDEN ÄR BRA, DEN ÄR UNDERHÅLLANDE OCH RELEVANT FÖR ALLA ROLLSPELARE, MEN DEN HAR INTE SKIT MED DOD ATT GÖRA!! /images/icons/mad.gif

*suck* /images/icons/frown.gif

Jag hoppas alla har fattat det nu, så att jag slipper skriva det igen. Enda anledningen till att jag tog upp den som exempel är att den ligger kvar på DoD-forumet, olåst och väldigt mycket vid liv.

Azagthoth

Myrmidon
Re: Lär dig läsa!

Skärpning! Gå ut ur stugan och skrik av dig, så kan du hålla en lugnare ton i dina inlägg.

/Azagthoth