För mig är illusionsmagi inte den viktiga frågan. Den viktiga frågan är vad ren magi är.
Vad magi är varierar från rollspel till rollspel och innan man vet det kan man inte besvara frågan vad illusionsmagi är.
Magi bryter mot naturlagarna IRL.
Så att förklara magi handlar om vilka naturlagar som förändrats och hur.
- Fungerar Newtonsk fysik som vanligt?
- Fungerar kvantmekanik som vanligt?
- Fungerar den allmänna relativitetsteorin som vanligt?
- Fungerar krutvapen? Om inte, varför? Har krut blivit för explosivt, som nitroglycerin? Eller är det inte alls explosivt?
- Fungerar rymdresor, eller är månen bara en gigantisk grönmögelost?
När man diskuterar illusioner måste man vara medveten om att det finns två former: illusions and phantasms. På svenska borde det bli illusioner och hallucinationer.
Phantasms/Hallucinationer är något som skapas i åskådarens hjärna och är mer fråga om echantment/charm/förhäxning. Det är endast de påverkade som ser något.
Medan illusioner skapar något på riktigt som alla kan se. Det betyder att en visuell illusion faktiskt skapar fotoner som skickas ut och träffar ögonen på åskådarna, medan en audioell illusion faktiskt skapar ljudvågor i luften som de närvarande kan höra.
Jag kan även tänka mig att illusioner kan påverka smak/lukt genom att skapa kemiska partiklar som vår näsa/tunga reagerar på.
Och skapa fysiska känslor som vår hud reagerar på: som varmt, kallt, mjukt, slätt, vått.
Men någonstans där går gränsen.
Lutar man sig mot en illusorisk vägg ramlar man igenom den, för det behövs en kraft att hålla emot och illusion är inte en kraft.
Hade det istället varit en hallucination hade de drabbade försökt komma på en rationell förklaring till varför de ramlar igenom väggen, kanske är det en hemlig dörr?
Sedan är frågan hur avancerade illusioner man kan skapa. Här är frågan om det är rollpersonens fantasi/inlevelseförmåga som avgör hur verklig illusionen är och om det i sånt fall krävs något skicklighetsslag för att avgöra hur bra illusionen blev. Eller om magin själv skapar en verklighetstrogen illusion utan att magikern behöver anstränga sig.
Jag tycker att illusioner är en egen skola, så jag tycker om system som skiljer på magiker och illusionister.
Illusioner är dessutom en viktig del inom sagolitteraturen och fantasy. T.ex. fairy glamour.
Hur många berättelser finns det inte om män som stöter på undersköna kvinnor som i själva verket är fula som stryk, men döljer detta med magi?
Hur många berättelser finns det inte om äventyrare som slåss mot onda magiker och när magikern äntligen är besegrad visar det sig att magin bara var illusioner?
Någon i tråden föreslog att man löser problemet genom att illusionsmagi inte finns. En annan lösning är att illusionsmagi är den enda form av magi som finns.
Problemet med saga och skönlitteratur är att de sällan har vetenskapliga förklaringar till magi. Man vet inte om magin är illusioner, hallucinationer, eller riktiga fysiska förändringar - för det förklaras inte. Men betyder det att berättelserna blir sämre för att det saknas förklaringar?
Jag tycker att magin ska vara magisk och något obegripligt för både spelare och rollpersoner.
Det kanske är bättre att inte ha vetenskapliga förklaringar till magi?
Magin är bara magisk?