Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
I spelet jag arbetar med planerar jag att använda mig av implicit setting, ett fenomen som väl mest känns igen från D&D. Jag beskriver inte geografi, historia och liknande, men är för den skull inte generisk -- på samma vis som D&D utgår från att det finns githyanki och beholders, trollkarlar som memorerar formler och clerics som tillber gudar med klart avgränsade domäner, så har även mitt spel en del element som förväntas existera, oavsett vilken spelmiljö man genererar till det.
Ett av dessa element är i nuläget namngivna mänskliga folkslag. Dessa har beskrivna skillnader i kultur, utseende och liknande. Skälet till detta är till stor del att jag vill undvika ett grundantagande: att spelet handlar om västeuropeiska medeltidsmänniskor. Det jag nu undrar är ifall du skulle tycka det var störande att i ett spel utan uttrycklig setting, där du förväntas bestämma en hel del om världen själv, ändå få dig serverat denna typ av kulturer?
Ett av dessa element är i nuläget namngivna mänskliga folkslag. Dessa har beskrivna skillnader i kultur, utseende och liknande. Skälet till detta är till stor del att jag vill undvika ett grundantagande: att spelet handlar om västeuropeiska medeltidsmänniskor. Det jag nu undrar är ifall du skulle tycka det var störande att i ett spel utan uttrycklig setting, där du förväntas bestämma en hel del om världen själv, ändå få dig serverat denna typ av kulturer?