Åh, sorgligt är det väl inte. Jag ser det som att rollspelsvetenskap fortfarande är ett fält som håller på att grundläggas. I början måste man famla.solvebring said:Kan även tillägga det att jag strävar efter en sådan spelstil numera. Eller ja, de senaste åren har riktat sig mot en sådan spelstil. Inte för att jag kan säga vad jag haft för spelstil innan men jag har upptäckt mig med att vara noga med samberättandet och rollerna på senare tid. Jag vill lägga krutet på rollpersonen och berättelsen man berättar tillsammans. Så det jag tycker är bäst med hela texten är just bejakande och blockande. Samtidigt som det är sorgligt att man ska behöva ta upp och presentera sådana saker. Nå, och biten med att räcka ut sin rollperson och bjuda in alla andra, som just är lika viktigt för intresset i rollerna likväl som i berättelsen är ypperligt bra.
Naturligt att se spelledaren som en domare och spelet som något man kan vinna när rollspel härstammar ur spel, och som ung spelledare så får man ta de medel man kan komma på för att få bukt med en bunt tolvåriga spelare som alla vill vara bäst.
Jag tror att det beror helt på vilken ingång rollspelet har. På senaste GothCon så spelade jag, som jag skrivit här på forumet, Nya Berättelser från Staden med fem kids och två medelålders gubbar, och de fattade med en gång vilken attityd som gällde. Med spel som inte ger dig en tydlig ingång så tar man var man har istället - Makt.
Det är jättekul att läsa att BFS väcker en utveckling i dig. Samtidigt är det trist att du ska behöva utforska det med ett spel som gamla BFS, som har mycket vision men som också är ett så kasst spel! Nå, jag har lovat att skriva klart nya Berättelser från Staden i sommar, och det ska jag göra. Det nya spelet kan jag stå för helhjärtat.