Christoffer
It's all pig.
Hela den här tråden skulle tjäna på att inte göra det vanliga felsteget att se agendorna som grupperade faktiska spel, utan just agendor, önskemål, drömmar, visioner, anledningar, drivkrafter, mål. Helt enkelt svaret på varför vi sätter oss ner och spelar.Var landar vi? Är allt som inte är Gamist eller Simulationist Story Now?
Om anledningen att vi sätter oss ner är för att vi som spelare skall bli utmanade, kreativt, taktiskt eller på något annat sätt, har vi en agenda. Vi kanske inte når den, vi kanske inte tillfredställer den alls, vi kanske gör feltramp och felsteg, men det innebär inte att vi sysslar med någon annan agenda. Hell no! Vi ville ju bli utmanade! Vi ville planera ett taktiskt anfall mot trollkarlens torn, handla utrustning och optimera våra styrkor för att nå vårt mål. Kanske stödde inte spelet taktiska val, kanske hamnade vi i en diskussion om vad som var värt att offra för att kasta ner trollkarlen från tornet (ska vi anlita svartfolket som tar med sig barn och alla i sina strider, ska vi be byborna hjälpa till?), kanske lät vi oss sjunka ner i spelets värld, lyssnade på värdshusvärdens berättelser om dess historia, osv. Men, det innebär inte att det här blir något annat. Det innebär bara att vi inte når vårt mål. Vi blev aldrig taktiskt utmanade. Vi kanske hade skoj ändå? Antagligen. Det låter skoj.
Agendorna är bara där för att svara på frågan varför vi spelar. Varför vi spelar ändras inte bara för att vi inte riktigt når det vi vill åt.