Nekromanti Improrollspel och Story Now (personlig reflektion)

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Var landar vi? Är allt som inte är Gamist eller Simulationist Story Now?
Hela den här tråden skulle tjäna på att inte göra det vanliga felsteget att se agendorna som grupperade faktiska spel, utan just agendor, önskemål, drömmar, visioner, anledningar, drivkrafter, mål. Helt enkelt svaret på varför vi sätter oss ner och spelar.

Om anledningen att vi sätter oss ner är för att vi som spelare skall bli utmanade, kreativt, taktiskt eller på något annat sätt, har vi en agenda. Vi kanske inte når den, vi kanske inte tillfredställer den alls, vi kanske gör feltramp och felsteg, men det innebär inte att vi sysslar med någon annan agenda. Hell no! Vi ville ju bli utmanade! Vi ville planera ett taktiskt anfall mot trollkarlens torn, handla utrustning och optimera våra styrkor för att nå vårt mål. Kanske stödde inte spelet taktiska val, kanske hamnade vi i en diskussion om vad som var värt att offra för att kasta ner trollkarlen från tornet (ska vi anlita svartfolket som tar med sig barn och alla i sina strider, ska vi be byborna hjälpa till?), kanske lät vi oss sjunka ner i spelets värld, lyssnade på värdshusvärdens berättelser om dess historia, osv. Men, det innebär inte att det här blir något annat. Det innebär bara att vi inte når vårt mål. Vi blev aldrig taktiskt utmanade. Vi kanske hade skoj ändå? Antagligen. Det låter skoj.

Agendorna är bara där för att svara på frågan varför vi spelar. Varför vi spelar ändras inte bara för att vi inte riktigt når det vi vill åt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
Poppe said:
Agendorna är bara där för att svara på frågan varför vi spelar. Varför vi spelar ändras inte bara för att vi inte riktigt når det vi vill åt.
Det här var väldigt, väldigt bra skrivet. Ville bara säga det.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,972
Location
Stockholm
Poppe said:
Var landar vi? Är allt som inte är Gamist eller Simulationist Story Now?
Hela den här tråden skulle tjäna på att inte göra det vanliga felsteget att se agendorna som grupperade faktiska spel, utan just agendor, önskemål, drömmar, visioner, anledningar, drivkrafter, mål. Helt enkelt svaret på varför vi sätter oss ner och spelar.

Om anledningen att vi sätter oss ner är för att vi som spelare skall bli utmanade, kreativt, taktiskt eller på något annat sätt, har vi en agenda. Vi kanske inte når den, vi kanske inte tillfredställer den alls, vi kanske gör feltramp och felsteg, men det innebär inte att vi sysslar med någon annan agenda. Hell no! Vi ville ju bli utmanade! Vi ville planera ett taktiskt anfall mot trollkarlens torn, handla utrustning och optimera våra styrkor för att nå vårt mål. Kanske stödde inte spelet taktiska val, kanske hamnade vi i en diskussion om vad som var värt att offra för att kasta ner trollkarlen från tornet (ska vi anlita svartfolket som tar med sig barn och alla i sina strider, ska vi be byborna hjälpa till?), kanske lät vi oss sjunka ner i spelets värld, lyssnade på värdshusvärdens berättelser om dess historia, osv. Men, det innebär inte att det här blir något annat. Det innebär bara att vi inte når vårt mål. Vi blev aldrig taktiskt utmanade. Vi kanske hade skoj ändå? Antagligen. Det låter skoj.

Agendorna är bara där för att svara på frågan varför vi spelar. Varför vi spelar ändras inte bara för att vi inte riktigt når det vi vill åt.
Låt mig omformulera mig en aning då:

Jag vill åt en gemensamt skapande där min och mina medspelares kreativitet skapar coola berättelser och där vi kan turas om att få stå i centrum och ställa upp balla scener, fuska lite som skådespelare och uppleva vändningar i berättelsen som ingen kunde ha anat från början.
För att kontrastera lite mot G, N och S:

*Jag vill inte åt en situation där vi aktivt försöker att hålla metagame-agendor utanför spel. Att följa logisak sammanhang i settignen har inget egenvärde.

*Jag vill inte åt en situation där vi tävlar mot varandra på en personlig nivå. Berättelsen är vår gemensamma belöning och det är kul att få sig själv att "förlora".
*Jag söker inte efter svar på frågor rörande den mänskliga naturen. Skulle sådana teman dyka upp skyggar jag inte för dem men de är inget som aktivt eftersöks.

Går det att hitta en kreativ agenda här? Jag skulle kunna påstå att det gemensamma skapandet och utforskandet i grunden är min CA och att utifrån ett meta-perspektiv driva fram historier, vilken kategori skulle det vara?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Jag tror det är omöjligt att avgöra vilken agenda du uppskattar bara sådär (om det nu ens bara är en, jag diggar fler), först så är alla de saker du säger något som kan vara sant när det kommer till alla tre agendorna. Jag ser inte att någon av dem utesluts utifrån dessa preferenser.

Eftersom kreativ agenda är något som svarar på frågan varför vi spelar så är enklaste sättet att identifiera det på att undersöka en klump faktiskt spel, hur ser det ut, vilka skeenden var extra intressanta och roliga för dig, osv osv Och en klump faktiskt spel är här inte ett halvt spelmöte, utan kanske fem sex, en liten kampanj liksom. Det här kanske går lite smått emot att det endast skulle vara svaret på varför vi spelar spel, men i detta varför ingår också en aktivitet. Helt enklet: Jag spelar rollspel därför att och såhär ser det ut när detta sker framgångsrikt. Det är vad som behövs för att kunna svara på din fråga.

Men är detta något som spelar någon roll? Vet inte. För mig har det varit det då det har gjort att jag gått från att vilja kasta den här hobbyn på skräphögen för den inte gör något som över huvud taget kan vara intressant och jag stått helt oförstående för vad jag en gång såg hos den, till att nu verkligen se den som en av de mest kreativa och intressanta sysselsättningar jag kan fördriva min fritid med.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,972
Location
Stockholm
Poppe said:
Jag tror det är omöjligt att avgöra vilken agenda du uppskattar bara sådär (om det nu ens bara är en, jag diggar fler), först så är alla de saker du säger något som kan vara sant när det kommer till alla tre agendorna. Jag ser inte att någon av dem utesluts utifrån dessa preferenser.

Eftersom kreativ agenda är något som svarar på frågan varför vi spelar så är enklaste sättet att identifiera det på att undersöka en klump faktiskt spel, hur ser det ut, vilka skeenden var extra intressanta och roliga för dig, osv osv Och en klump faktiskt spel är här inte ett halvt spelmöte, utan kanske fem sex, en liten kampanj liksom. Det här kanske går lite smått emot att det endast skulle vara svaret på varför vi spelar spel, men i detta varför ingår också en aktivitet. Helt enklet: Jag spelar rollspel därför att och såhär ser det ut när detta sker framgångsrikt. Det är vad som behövs för att kunna svara på din fråga.

Men är detta något som spelar någon roll? Vet inte. För mig har det varit det då det har gjort att jag gått från att vilja kasta den här hobbyn på skräphögen för den inte gör något som över huvud taget kan vara intressant och jag stått helt oförstående för vad jag en gång såg hos den, till att nu verkligen se den som en av de mest kreativa och intressanta sysselsättningar jag kan fördriva min fritid med.
Jag funderade lite över det här och det gav mig motivation till gå tillbaka att läsa och fundera varpå jag hittade ett gäng trådar som tillsammans med det du säger här har gett en hel del. Jag kanske återkommer med någon fundering när jag läst och funderat klart, kanske om ett par dagar. Tack!
 
Top