Petter42
Swordsman
Jo, strax under fyra. Antagligen kommer den närma sig fyra för varje steg man tar med explosioner och hamna oändligt nära fyra.
Hur definierar du saker egentligen? Om materia=energi kan inte materia förstöras utan att energin också förstörs...Hösnuba said:Jag skrev att det blir en paradox, det är det viktiga. ((((((Att matiera=energi vet jag, materia är förstörbar men inte energin som den består av, materia som omvandlas till energi (tex vid fusion, fission, annihilation) är borta och kvar finns bara energin, så materian har försvunnit och finns inte mer (kvar är bara eventuell restmateria och strålning), materia kan skapa sig själv ur energi rent spontant och det kan man se på bubbel kammar foton (kika på bild 1.5) där de streckade linjerna betecknade med gamma är fotoner och alltså energi (ej att förväxla med streckade linjer som betacknas med andra tecken då dessa är neutralt laddade partiklar) medans de heldragna och kurvade linjerna är materia och antimateria där de laddade partiklar formar kurvor pga att de har elektrisk laddning och bubbelkammaren omges av ett kraftigt magnetfält.)))))) Fast häng inte upp dig på meningen med alla paranteser, den är bara där för att visa att det blir en paradox som inte låter sig brytas utan ett tankesätt som omintetgör hela oförstörbarhets grejen. Finns det en rationell hantering av problemet så ser jag den inte.
Vill man sedan hitta på en förklaring som låter vettig eller om man föredrar att säga att det är en osynlig rosa enhörning som flyger omkring och lagar alla oförstörbara grejor hela tiden spelar ingen roll för resultatet.
Det är ett kryphål förbi brytreglerna och inget mer, det räcker så, punkt, det behöver inte rationaliseras eftersom det ändå inte går. Det är konsekvensen som är åtråvärd och inte förklaringen.
Jag skulle säga precis som Hösnuba:Petter42 said:Ja, och det är med en explosion. Du räknar ju inte sexorna på "andra generationen" tärningar.
Alltså inte alls bara en explosion, utan den räknar även medelvärdet på andra, tredje och oändlighetens generation av Ob1T6. Eftersom x är medelvärdet och 2x ligger med i formeln tas även chansen/risken till ytterligare 6:or med i beräkningen.Hösnuba said:Detta är det matematiska medelvärdet som utgår från oändligt antal slag med en tärning där varje utfall 1-6 inträffar lika ofta
Vi tänkte så här - vad skulle en magiker göra om magi fungerade? De första besvärjelserna som togs fram var de sexuella då vi var övertygade om att detta skulle vara något som magiker skulle utnyttja. Sedan vore det ju kanon om saker och ting inte går sönder. Så det finns sätt att göra så att saker inte går sönder.Hösnuba said:Hur EON skaparna tänkte när de skrev ihop processen vet jag inte, så det får någon av dem svara på om de har något att tillägga, men tills dess försöker jag mig på en gissning.
Episkt, magin tar sin början med ett gäng akademiska nördar som vill nuppa. Lysande, värt ett eget avsnitt när nya magiboken väl blir klar!Vi tänkte så här - vad skulle en magiker göra om magi fungerade? De första besvärjelserna som togs fram var de sexuella då vi var övertygade om att detta skulle vara något som magiker skulle utnyttja. Sedan vore det ju kanon om saker och ting inte går sönder. Så det finns sätt att göra så att saker inte går sönder.
Precis, kunde inte sagt det bättre själv.k7e9 said:Jag skulle säga precis som Hösnuba:Petter42 said:Ja, och det är med en explosion. Du räknar ju inte sexorna på "andra generationen" tärningar.Alltså inte alls bara en explosion, utan den räknar även medelvärdet på andra, tredje och oändlighetens generation av Ob1T6. Eftersom x är medelvärdet och 2x ligger med i formeln tas även chansen/risken till ytterligare 6:or med i beräkningen.Hösnuba said:Detta är det matematiska medelvärdet som utgår från oändligt antal slag med en tärning där varje utfall 1-6 inträffar lika ofta
Du har rätt. Jag skulle ha använt citat funktionen istället för att skriva av PP, och borde inte ha varit så slapp i språket. Materia borde också ersättas med massa för att det skall bli rätt, och istället för = borde ett <-> användas. Förstöras borde kanske ha varit omvandlas, men då diskussion handlade om oförstörbarhet så tänkte jag att ordet förstöra var mer relevant i detta sammanhang, det är inte en förintelse som avsågs utan att något går sönder så pass mycket att det inte längre är brukbart. Det var paradoxen som var fokuset, men det har förvandlats till det här.Zorbeltuss said:Hur definierar du saker egentligen? Om materia=energi kan inte materia förstöras utan att energin också förstörs...
Nej, fotoner är inte materia. Materia är förvisso mer diffust definerat än tex massa, och är därför obra att använda om man vill uttrycka sig tydligt. Materia sägs oftast ta plats men har alltid massa vilket fotoner saknar (NE, wikipedia (den engelska, den svenska säger att foton tillhör gruppen Bosoner men att tillhöra den är inte detsamma som att vara materia och därför borde den inte ha omnämnts där)).Zorbeltuss said:Energi i form av fotoner är till en liten del också materia, de är nämligen en vågform med partikelegenskaper, liksom materia är partiklar med vågegenskaper...
Mörk materia och mörk energi ignoreras för att det är helt irrelevant för den mesta fysiken, precis som Påsk och Britney Spears är det. Den mörka materian och den mörka energin har ingen inverkan på saker utom i extrem makro skala. Från början var det bara matematiska knep för att astrofysikerna räknade fel med sina ekvationer när de försökte räkna på galaxers rotation kring sin egen axel, det fattades massa så då stoppade man in bonusmassa som endast hade gravitation men i övrigt är helt osynlig och inte går att mäta eller märka (jätte listig lösning), på senare tid har det dock kommit rapporter om att detta faktiskt verkar finnas då annars oförklarliga gravitations avvikelser har lämnat andra spår efter sig i rymden. Partikelfysik pillar med elektromagnetisk, svag- och stark växelverkan. Mörk materia interagerar enbart genom gravitation som är den överlägset svagaste av de fundamentala krafterna och kan i övrigt inte upptäckas eller mätas på något sätt. Mörk energi är en svag matta av energi som homogent spridd i hela universum och påverkar den så påverkar den allting likadant och då finns det redan medtaget och korrigerat för. Det är astrofysiken som främst brottas med dom där nötterna för de enda mätverktyg som duger just nu är teleskop. Kanske kan CERN eller Fermilab en dag detektera en partikel som skulle kunna vara mörk materia, men det har inte hänt än. Den länkade bilden handlar om subatomiska partiklar, skulle de behöva ta hänsyn till mörk materia skulle de dessutom vara tvugna att ta hänsyn till gravitationen från solen som är bra mycket starkare, vi vet att solens gravitation är starkare för att jorden kretsar kring solen och inte irrar omkring runt mörka materie moln.Zorbeltuss said:I många former av fysik ignoreras dessutom mörk materia och energi, och detta kan vara fallet även i denna uträkning, det är iallafall fallet i din länk...
/Zorbeltuss saker skapas inte ur ingenting, men du kan inte upptäcka allt (vilket är än viktigare att veta i spel som eon då du inte kan peka på det)
Book of exotic weapons är från Palladium Books, faktiskt.Ymir said:GURPS "Book of Exotic Weapons" är en underbar gammal modul som berättar om en massa konstiga vapen man inte visste fanns. Drängarnas stridssköld är bland annat tagen därifrån, men var ännu mer extrem i verkligheten med långa taggar på handskens knogar och grejer. Det kamorfiska kastjärnet är baserat på afrikanska motsvarigheter, och kamorklubban är från Fiji eller så.
Din marvul-fu är svag, eftersom du blandar ihop Gambit och Bullseye. Ska man replikera gambits krafter är effekten du letar efter snarare explosion.Telephalsion said:Vad gör ett spelkort i skada? Kan man med magisk väg bli gambit från X-men, med en handske som lägger skärpa på varje kort man kastar, och vilken magnitud skulle krävas för duglig skada?