Möller said:
Inga grundegenskaper, bara ett halvstort (runt 15 kanske?) färdigheter. För att vinna en konflikt slår du 2T10+FV och ska över en svårighetsgrad.
Till färdigheterna kommer ett ganska väl utbyggt galleri med fördelar och nackdelar man köper. Dessa täcker upp saker som bakgrund (typ utbildning), specialiseringar och fysiska attribut (typ styrka).
För att utveckla en smula...:
Inga grundegenskaper (annat än fördelar typ "stark"), bara färdigheter (precis som du säger relativt få och breda) samt ads/disads.
Jag tycker det är centralt att nämna att FV varierar stort (lika mycket som spannet på tärningsslaget). Samtidigt är svårighetsgraderna hyfsat statiska, vilket innebär att FV 5 i alla praktiska sammanhang suger medan FV 15+ är kungligt.
Du kan redan från början skapa en karaktär som har så högt FV, vilket alltså är kompetent på gränsen till elit.
Antalet handlingar, initiativ är helt styrt av din stridsförmåga. Då din attack har en statisk svårighetsgrad när motståndaren inte aktivt offrar sin egen handling på försvar, och att denna sällan överstiger SG 20, inses snabbt att spelet är klart dödligt och premierar i alla relevanta faktorer den relativt skickligaste.
Utrustningens betydelse är för det mesta relativt nertonad (även om det finns undantag) vilket alltså skapar ett spel där det gäller vara skicklig, inte ha bäst grejer. Spelet är alltså ett sci fi spel som inte fokuserar på prylar och teknologi, vilket väl får sägas ligga i samklang med kampanjvärlden.
Såvitt jag kan förstå har de siktat mot ett spel som premierar Hjälte-skapet hos karaktären, men där även den skickligaste hjälten ändå kan dö en bråd död (när han/hon inte längre kan aktivt försvara sig). De kommer en bra bit på vägen men kanske inte ända fram. Handlingssystemet känns väldigt inflexibelt eftersom varje handling kan göra så lite, och ovillkorligen måste bytas ut mot aktivt försvar mot alla utom de mest klumpiga anfallen.
Möller said:
Personligen tycker jag att Coriolis är ett helt otroligt dåligt spel. Det saknas både regler och spelvärld. Liksom ett syfte med spelet. Men boken är snygg.
Regelboken missar helt att besvara frågan "men vad gör man då i Tredje Horisonten?" det är sant.
Om jag säger "tänk om det var ett pre-muslimskt Nära Östern som koloniserade rymden?" och du direkt fylls av egna äventyrsidéer där det enda du behöver är lite stämningsbilder så är Coriolis i dagsskick ett spel för dig.
Knappast annars. Definitivt inte ett spel jag tror funkar att köpa på impuls, eftersom det väl ändå inbegriper "ready to go"...
Det är uppenbart så att skaparna haft tydliga och klara idéer om vad de vill säga och göra med Coriolis. Synd att inget av detta finns i regelboken bara (och ingen annanstans heller - ännu - är jag rädd)...