Nekromanti Impulsköpa Coriolis

Jarre

Swordsman
nominesine said:
Fråga om tärningssystemet 2T10+FV...

Läser man ut mer än bara träffen ur de två tärningarna (ex. skada, träffyta, andra effekter) eller är det bara ett vanligt träffslag, som sedan följs av nya tärningsslag för att avgöra skada, träffområde eller vad det nu vara månde?
Spelade Coriolis igår, så jag kände att jag behövde lite uppfräschning av mitt minne innan jag svarade (tror inte att någon nedan svara på just denna fråga, då ber jag om ursäkt för att vara upprepande).

Till att börja med vill jag bara säga att Coriolis använder sig av fasta, namngivna svårighetsgrader och modifikationer för det mesta. Exempelvis motsvarar en lätt handling svårighetsgrad 16, en normal 21 och en svår 26, etc; allt sker i hopp om 5, vilket är snabbt och lätt att komma ihåg. Även om modifikationer så som +2 existerar, så är det betydligt vanligare IIRC att få "+1 Svårighetsgrad", alltså Lätt->Normal, Normal->Svår, etc.

Men till din fråga, så i vanliga situationer så finns det ingen mekanik som rör tärningarnas kombination. Det enda som kan vara intressant är väl hur mycket över kan slår svårighetsgraden. I strid ger denna differens ett plus på skadan: får du 25 mot svårighetsgrad 21, ger det dig en differens på +4, vilket läggs till vapnets skada för att få fram den totala skadan.

Samtidigt används tärningarnas summa för att räkna ut var man träffar, om jag inte är helt ute och cyklar. Detta är en ganska knasig mekanik, tycker jag, då man sannolikt aldrig träffar någon i benen (gör man det ska det vara lätt att träffa och skadan blir därmed låg), och riktiga turträffar ger brutalt mycket skada -- alltid i huvudet.

Den träfftabell som finns kan/bör inte användas för rena träfftabellsslag, då den varje "dubbel kroppsdel" (armar, ben) fått lika många steg (på skalan 2 till 20), men eftersom 2T10 används, ger detta knasiga sannolikheter. Detta problem åtgärdades dock i spelledarskärmen, där en mer balanserad tabell finns.

CapnZapp

Myrmidon
Möller said:
Men båda dessa supplement missar poängen för min kritik. Harva runt på en ökenplanet och ute i yttersta tomheten i väntan på något bättre känns som en enormt underutnyttjad potential av ett coolt koncept.

Jag skulle vilja se en utökning av den överskitliga världsbeskrivningen som finns i regelboken. Hur mycket text finns det där om Kua? En halv A4 kanske. Om det istället var två A4 om Kua, två om Mira etc. så skulle jag ha mycket lättare att förstå spelet.
För er som är nya till Coriolis förtjänar det att sägas att en förklaring (ingen ursäkt) för sakernas tillstånd är ju att Kosta började som ren fan, med helt inofficiellt material.

Då var det ju naturligt att hitta sig ett eget litet hörn i Coriolisuniversat som inte störde eller stördes av den officiella utvecklingen.

Det är ju först nu (för ett väldigt kort slag sedan) Kosta & Co har fått tillträde till huvudrodret för Coriolis-skutan.

Personligen hoppas jag ju att du kommer få vad du efterlyser, men inte i form av allmän världsbeskrivning, utan i form av löpande beskrivningar i en stor och speldefinierande äventyrskampanj.

Alltså att Ikonernas Nåd berättar för oss vilka planeter och system (och invånare och organisationer, och konflikter och temata) som är centrala för spelet :)

KostaFriaLigan

Warrior
Möller said:
Men båda dessa supplement missar poängen för min kritik. Harva runt på en ökenplanet och ute i yttersta tomheten i väntan på något bättre känns som en enormt underutnyttjad potential av ett coolt koncept.

Jag skulle vilja se en utökning av den överskitliga världsbeskrivningen som finns i regelboken. Hur mycket text finns det där om Kua? En halv A4 kanske. Om det istället var två A4 om Kua, två om Mira etc. så skulle jag ha mycket lättare att förstå spelet.

Hursomhelst, jag väntar spänt på vad ni hittar på!
Sorry med sen replik, varit en sån vecka.

Jag förstår vad du menar, helt klart. Gränsrymden skapades ju i utkanten för att inte geografiskt interagera med Kua och Coriolis. Lubau borde ha fått mer material till sig. vi borde ha stött Lubau mer med Fenixgrejer, men hann inte med det.

Sen är jag ockås djupt missnöjd med det lilla materialet som finns till Kua-systemet och tredje horisonten i övrigt. Men det kommer avhjälpas med nästa Fenixmittbilaga om Kua och Monoliten. Innan året är slut kommer det finnas minst 4 sidor om varje planet i Kua-systemet.

Och sen finns planer på någon sorts Atlas, men det är bortom 2011.

Möller

Hubert Hortlax
kosta said:
Men det kommer avhjälpas med nästa Fenixmittbilaga ...
Tyvärr, och jag önskar att jag inte var en sådan sorgfågel, så för ju det med sig sina egna problem. Dels så blir materialet utspritt. En fenix-bilaga här, en där. Svårnavigerat. Dels så är tillgängligheten inte jättebra. Att köpa lösnummer för varenda Coriolis-grej blir dyrt i längden.

CapnZapp

Myrmidon
För nytillkomna läsare kan tilläggas att Fria Ligan, förlaget som tagit över Coriolis från Järnringen, planerar en ny regeluppsättning för spelet.