Nekromanti Inbjudan till nytt parti Civilization

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hej allihopa! Nu när jag blivit besegrad i det senaste partiet av Civilization så tänkte jag, Recca och Empiricus starta ett nytt parti.

Vi kommer köra tisdagar via steam, 20.00 och framåt, och det hade varit kul ifall vi kunde få med mer spelare från rollspel.nu.

Finns det folk som vill vara med? :)
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Hmm...hur funkar det? Jag är försiktigt intresserad :gremlaugh:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Jag kan nog tänka mig att ge det hela ett försök. Ska dock nämnas att jag inte är särskillt bra på det.

Samt så ska jag nog lägga till att jag inte kan spela hur länge som helst på kvällarna.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Kiai said:
Hmm...hur funkar det? Jag är försiktigt intresserad :gremlaugh:
Vi spelar via steam. En spelare agerar host för spelet (oftast Empiricus, för han är den minst oansvariga av oss) och bjuder in de andra. Det är lättast att göra om vi addar varandra på våra steamvän-listor.

Spelet vi spelar heter Civilization V, och vi kör med de två expansionerna Gods & Kings och Brave New World. Man bör ha spelat grundspelet innan man är med, eftersom Civ kan vara ganska krångligt. Att försöka lära sig första gången samtidigt som man spelar mot mänskliga spelare kan vara lite svettigt.

Vi har kört lite olika kvällar, men tänkte testa att köra på tisdagar eftersom det passade mig, Emp och Recca bra (men man kan i samförstånd alltid hitta andra tider i framtiden). Det har ofta blivit väldigt sent, men det går också att anpassa. Jag själv är småbarnsförälder och morgonmänniska, så jag har själv inget emot om det inte blir allt för sent. Vi spelade sent igår, men jag behövde gå tidigare och då fortsatte de ett eget parti utan mig. (Jag och Recca har även ett parti vi kör själva när Empiricus inte kunnat).

Vicotnik said:
Jag kan nog tänka mig att ge det hela ett försök. Ska dock nämnas att jag inte är särskillt bra på det.

Samt så ska jag nog lägga till att jag inte kan spela hur länge som helst på kvällarna.
Jag fick lära mig den hårda vägen att jag inte heller är särskilt bra. :-(
Men så länge man har roligt gör det inget om man inte blir världens härskare.

Angående hur sent det kan bli så har vi oftast kört till 23.30, men det går att anpassa tror jag.

Och upptäcker man att man absolut inte klarar av att vara med i mer Civ för att det är för svårt/sent/upphetsande så kan man bara abdikera (som jag gjorde i senaste spelet när Recca krossade mig) och spelet fortsätts utan en (en datorspelare tar över i ens ställe).
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Efter ett par partier av Civ så blir man lätt hooked, och då går det snabbt utför. Timmarna på Steam brukar rätt snabbt kunna ticka stadigt uppåt.

Här kan man få hjälp om man fastnar i träsket.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Angående hur sent det kan bli så har vi oftast kört till 23.30, men det går att anpassa tror jag.
Okej, med andra ord runt den tid jag brukar gå till sängs.

Jag fick lära mig den hårda vägen att jag inte heller är särskilt bra. :-(
Men så länge man har roligt gör det inget om man inte blir världens härskare.
Jag behöver inte lära mig det, jag vet att jag inte är bra på Civ, men det är ändå kul och beroende framkallande. Så står ni ut med en ammatör som tror sig veta vad han sysslar med så är jag på.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Brynolf said:
Tisdagkvällar/nätter brukar funka bra för mig. När tänkte ni starta partiet?
Tisdag nästa vecka, 15:e oktober.

Ni kan gärna adda mig på steam tills dess (LJSLarsson eller LJSLarssonX1 heter jag). Vad Recca och Emp heter minns jag inte på rak arm.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
LJSLarsson said:
Brynolf said:
Tisdagkvällar/nätter brukar funka bra för mig. När tänkte ni starta partiet?
Tisdag nästa vecka, 15:e oktober.

Ni kan gärna adda mig på steam tills dess (LJSLarsson eller LJSLarssonX1 heter jag). Vad Recca och Emp heter minns jag inte på rak arm.
Empiricus heter Empiricus iallafall.

Tisdag 15:e oktober låter som en bra startdag, men jag vill lyfta en liten flagga för att jag kommer att använda ohyggligt offensiva och våldsamma krigstaktiker på eventuella syndare som inte kan balansera Varulvsspelet med Civ-spelet. :gremlaugh:
*Ovanstående skall läsas med glimten i ögat och lite skämtsam stämma.*

Start omkring 19-20 och så kör vi till runt 23 preliminärt?
Om ingen har någon invändning så kör vi med Gods&Kings samt Brave New World. (Och gärna alla DLCs som numera ingår i typ alla köp av spelet, men det är mindre viktigt, det är bara en massa extra nationer.)

Vi har kört några matcher nu med random leaders, fördelen är att man får köra lite mer varierade spel, eftersom alla har olika specialiteter. Och det gör att man i viss mån undviker att folk spelar sin favoritnation som de är tokbra på.

Tidigare har vi kört quick games och det går väldigt snabbt mellan epokerna då. Teknik blir snabbt omodern. Så jag vill föreslå att vi i detta spel kör på standardhastighet istället.

Kartstorlek och sånt kan vi ta när vi drar igång spelet, för det lär variera beroende på hur många vi blir.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,340
Location
Malmö
Försiktigt intresserad. Kanske har en kompis som skulle vilja köra, om det är ok med kättare. :gremwink:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Max Raven said:
Försiktigt intresserad. Kanske har en kompis som skulle vilja köra, om det är ok med kättare. :gremwink:
Kättare? Jag trodde vi kalla dem Minions. :gremwink:
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Max Raven said:
Försiktigt intresserad. Kanske har en kompis som skulle vilja köra, om det är ok med kättare. :gremwink:
Så länge din kompis är snäll så får hen vara med.

Fusk-Emp said:
Start omkring 19-20 och så kör vi till runt 23 preliminärt?
Om ingen har någon invändning så kör vi med Gods&Kings samt Brave New World. (Och gärna alla DLCs som numera ingår i typ alla köp av spelet, men det är mindre viktigt, det är bara en massa extra nationer.)

Vi har kört några matcher nu med random leaders, fördelen är att man får köra lite mer varierade spel, eftersom alla har olika specialiteter. Och det gör att man i viss mån undviker att folk spelar sin favoritnation som de är tokbra på.

Tidigare har vi kört quick games och det går väldigt snabbt mellan epokerna då. Teknik blir snabbt omodern. Så jag vill föreslå att vi i detta spel kör på standardhastighet istället.

Kartstorlek och sånt kan vi ta när vi drar igång spelet, för det lär variera beroende på hur många vi blir.
Tycker allt verkar bra, men har två tankar.

Eftersom detta är första gången vi testar med så många spelare så kanske vi bör ta quick game ändå. Saker tar ju ganska lång tid i vanliga spel, och nu när vi är många kan det bli en hel del väntande. Så det är bäst att testa quick först, och sedan gå upp till normal till nästa jätteparti om vi känner för det.

Sedan undrar jag om vi skall ta en "vanlig" karta istället för knaskartor som vi kört med hittills. Nu är jag inte helt säker, men vissa av de som vill väl vara med hade inte spelat allt för mycket innan, så att välja något som bara består av is och öken kan vara lite besvärligt.
Continents är nog bäst om vi är många. Då delas vi upp i mysiga grupper och har sedan något att se fram emot när vi får sjöfart.

Sist tycker jag att vi kör med simultana turer och inte hybrid som nu senast. Det blev bara stressigt, särskilt om man behöver ta en kort paus för att springa iväg för tvätt eller toa, och sequential tar alldeles för lång tid.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
LJSLömskson said:
Max Raven said:
Försiktigt intresserad. Kanske har en kompis som skulle vilja köra, om det är ok med kättare. :gremwink:
Så länge din kompis är snäll så får hen vara med.

Fusk-Emp said:
Start omkring 19-20 och så kör vi till runt 23 preliminärt?
Om ingen har någon invändning så kör vi med Gods&Kings samt Brave New World. (Och gärna alla DLCs som numera ingår i typ alla köp av spelet, men det är mindre viktigt, det är bara en massa extra nationer.)

Vi har kört några matcher nu med random leaders, fördelen är att man får köra lite mer varierade spel, eftersom alla har olika specialiteter. Och det gör att man i viss mån undviker att folk spelar sin favoritnation som de är tokbra på.

Tidigare har vi kört quick games och det går väldigt snabbt mellan epokerna då. Teknik blir snabbt omodern. Så jag vill föreslå att vi i detta spel kör på standardhastighet istället.

Kartstorlek och sånt kan vi ta när vi drar igång spelet, för det lär variera beroende på hur många vi blir.
Tycker allt verkar bra, men har två tankar.

Eftersom detta är första gången vi testar med så många spelare så kanske vi bör ta quick game ändå. Saker tar ju ganska lång tid i vanliga spel, och nu när vi är många kan det bli en hel del väntande. Så det är bäst att testa quick först, och sedan gå upp till normal till nästa jätteparti om vi känner för det.

Sedan undrar jag om vi skall ta en "vanlig" karta istället för knaskartor som vi kört med hittills. Nu är jag inte helt säker, men vissa av de som vill väl vara med hade inte spelat allt för mycket innan, så att välja något som bara består av is och öken kan vara lite besvärligt.
Continents är nog bäst om vi är många. Då delas vi upp i mysiga grupper och har sedan något att se fram emot när vi får sjöfart.

Sist tycker jag att vi kör med simultana turer och inte hybrid som nu senast. Det blev bara stressigt, särskilt om man behöver ta en kort paus för att springa iväg för tvätt eller toa, och sequential tar alldeles för lång tid.
Sant, quick för första gången då. Och så får du och Recca skärpa er och uppträda städat så ni inte skrämmer bort folk. Inget onödigt smädande eller sådana där högstadiefasoner som att släpa folk bakom gymnastiksalen och spöa dem.

Continents blir jättebra, då hinner man eventuellt med några mellanintesitetskriser på sin egen bakgård innan man börjar plaska runt på djupt vatten.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,757
Location
Stockholm
Quick låter bra. Continents funkar nog om vi blir typ 6+ pers iaf. Lite trist att hamna på en kontinent med bara en granne.

Random leaders kan också vara kul, men behöver inte vara obligatoriskt.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,340
Location
Malmö
Quick är jag inte van vid, så jag vet inte riktigt hur det fungerar. Det går snabbare att forska etc helt enkelt?

Jag brukar köra random leaders dock. :gremsmile:

Min kompis är mer veteran än jag är, dock, och jag är, typ, okej men inte superultrabäst. Jag har spelat en del, inte så mycket Brave New World än bara.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
LJSLarsson said:
Brynolf said:
Tisdagkvällar/nätter brukar funka bra för mig. När tänkte ni starta partiet?
Tisdag nästa vecka, 15:e oktober.

Ni kan gärna adda mig på steam tills dess (LJSLarsson eller LJSLarssonX1 heter jag). Vad Recca och Emp heter minns jag inte på rak arm.
Nu har jag skickat en för frågan på steam till LJSLarsson, Emp och Recca.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,340
Location
Malmö
Jag är f ö vincent_muyo (Vincent) på steam. Tror jag. Försökt adda lite folk.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,662
Location
Huddinge
tisdagar efter 20 funkar bra för mig.

jag vill vara med

heter Lavalampa på steam och är med i WRNUgruppen
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Har jag räknat rätt, och alla som visat intresse i tråden vill vara med, så kommer vi bli åtta spelare:

Brynolf
Empiricus
Kiai
Luukaz
Lömska Larsson
Max Raven
Max Ravens Kompis
Vicotnik

Oj... :)
Att gå från datorspelare till att möta två mänskliga motståndare tyckte jag var ett stort steg. Åtta spelare kan mycket väl bli episkt. Nu kan man rent av, om man halkar efter, slå ihop sig med de andra mindre spelarna för att ge sig på de stora.

Om vi blir så här många, vill vi köra med extra datorspelare? Eller är åtta människor (eller sju + en Empiricus) tillräckligt?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Max Raven said:
Quick är jag inte van vid, så jag vet inte riktigt hur det fungerar. Det går snabbare att forska etc helt enkelt?
Saker byggs snabbare och forskas snabbare, annars är det som vanligt (gubbar går lika långt osv). Det tar helt enkelt kortare tid att ta sig igenom de olika erorna, så man får inte roa sig lika mycket med varje typ av unit.
 
Top