Nekromanti Inbjudan till nytt parti Civilization

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,706
Location
Huddinge
LJSLarsson said:
Donut är som det låter, en stor ringvärld med vatten i mitten. Hmhmhmm... donuts...
Donut fungerar sämre än man tror,
man blir typ helt instängd och den enda riktiga interaktionen man har är med sina grannar.

/Lukas som funderar på att gå och köpa en donut
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,706
Location
Huddinge
LJSLarsson said:
Continents Plus, som är som Contintents men ett mer avancerat script för placering av ökedjor.
Kom inte Continents Plus med en DLC, har alla alla DLCer?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,364
Location
Stockholm
Lu-kaazh said:
LJSLarsson said:
Continents Plus, som är som Contintents men ett mer avancerat script för placering av ökedjor.
Kom inte Continents Plus med en DLC, har alla alla DLCer?
Tror inte jag har tillgång till C+ iaf (trots att jag borde ha alla DLCer IIRC, men testa kan man ju göra.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,706
Location
Huddinge
Brynolf said:
Lu-kaazh said:
LJSLarsson said:
Continents Plus, som är som Contintents men ett mer avancerat script för placering av ökedjor.
Kom inte Continents Plus med en DLC, har alla alla DLCer?
Tror inte jag har tillgång till C+ iaf (trots att jag borde ha alla DLCer IIRC, men testa kan man ju göra.
C+
ska tydligen ha kommit i Explorers Pack, alltså den man ofta köper tillsammans med vikingar
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Lu-kaazh said:
LJSLarsson said:
Continents Plus, som är som Contintents men ett mer avancerat script för placering av ökedjor.
Kom inte Continents Plus med en DLC, har alla alla DLCer?
Jag har samtliga DLCer.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
LJSLarsson said:
Ja, imorgon är det dags. De som är ute på steam vid 20.00 får vara med.
Åtta i afton då, så tycker jag vi ser ifall alla har rätt DLC för Continents Plus. Annars tycker jag vi kör vanliga Continents.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,345
Location
Malmö
Jag har alla DLCer, och det har min kompis också.

Ska vi ha voicechat? Kör vi med Steams isf eller TeamSpeak eller annat? (TeamSpeak är grymt bra)
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Voicechat gör det så mycket roligare. Steamchatten är enklast antar jag, för jag sitter inte på någon TS-server iallafall. Men vi kan ju köra TS om alla har/orkar dra ner det och någon vill agera server.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Suck en timme kvar tills det är dags. På tok för lång väntan.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Vicotnik said:
Suck en timme kvar tills det är dags. På tok för lång väntan.
Medhåll på det.


För övrigt:
Jag tänkte sätta mig och börja skapa ihop spelet lite innan (typ en kvart eller så), så kan alla som skall vara med gärna pinga till mig på steam så jag kan bjuda in i samlad chatt.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Contintents eller Continents+ låter bra.

Jag kommer sitta med min laptop bredvid min fru medan hon ser på Stargate eller någon annan fjollig romcom, så jag kommer inte voice-chatta. Nöjer mig med textchatt.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
ASPYR, YOU MANIACS! YOU BLEW IT UP! AH, DAMN YOU! GOD DAMN YOU ALL TO HELL!!!!!

(Aspyr är de som ansvarar för macversionen av Civ V och som hindrar mig från att delta i det nuvarande partiet)

*super sad face*
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Har varit i kontakt med Aspyrs kundsupport. Enligt dem så kommer mac och pc vara synkade om en vecka ungefär. Jag litar inte riktigt på det, eftersom mac-användare fick vänta så länge förra gången, men ändå.

Nedrans att jag skulle missa spelstarten. Jag sätter mig på avbytarbänken så länge och väntar på ett nytt parti.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,364
Location
Stockholm
Blir det nån episk krönika? Vi Stockholmare har haft det alldeles för fredligt på vår kontinent så vi kan nog inte bidra så mycket till den. Hörde ryktas om det stora skånsk-norrländska Tryffelkriget år 1AD, men i övrigt är det lugnt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,706
Location
Huddinge
Brynolf said:
Blir det nån episk krönika?
Ja det undrar jag med.
Brynolf said:
Vi Stockholmare har haft det alldeles för fredligt på vår kontinent så vi kan nog inte bidra så mycket till den.
Tror du stockholmare har tid att kriga, vi lever för stressigt

vänta nu lite här, är du stockholmare? hur kommer det sig att jag inte sett dig på någon forumöl?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,364
Location
Stockholm
Lu-kaazh said:
vänta nu lite här, är du stockholmare? hur kommer det sig att jag inte sett dig på någon forumöl?
Pja, bra fråga faktiskt. För att jag har Anth-fobi kanske? :gremsmirk:
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Brynolf said:
Blir det nån episk krönika? Vi Stockholmare har haft det alldeles för fredligt på vår kontinent så vi kan nog inte bidra så mycket till den. Hörde ryktas om det stora skånsk-norrländska Tryffelkriget år 1AD, men i övrigt är det lugnt.
Jag föredrar att låta den opartiska åskådaren av det stora fosterländska tryffelkriget berätta den historien.

Max Raven, vad var det egentligen som hände där? Jag hade blod i ögonen och såg inget.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,345
Location
Malmö
De Mayanska krönikorna, första kapitlet:

Den Mayanska civilisationen började sin tid i ett kuperat land. Det bådade gott: Här skulle gruvdriften flöda! Här skulle guldet utvinnas och marmorn huggas! Bristen på goda odlingsplatser oroade en och annan invånare, tills någon pekade ut de två utmärkta grässlätterna och den livgivande floden. Sagt och gjort, Palenque grundades, och militären sattes i arbete med att utforska. Inom snar framtid (och med spjutbärare fortfarande nära, då kullarna var svårforcerade) kom en andra exploratörtrupp från huvudstaden och hjälpte till.

Viss oro uttrycktes över härskaren, Vincent, som verkade lite väl intresserad av små skulpturer i underligt exotiskt material, och helt ointresserad av att sköta ekonomin, men eftersom han i övrigt verkade hålla måttet (och meningsskiljaktigheter verkade ha en underlig benägenhet att leda till olyckor) så lät hans rådgivare saken bero.

Raskt upptäckte Maya två naturliga underverk - Fuji och Gamle trofast*. Men den första staden som upptäcktes - hade någon annan redan sett den? Vad var detta? NEJ! Inte portugiserna! Jo - där var de, blå och vita som passar deras natur. Deras ledare, Johan, hade redan upptäckt en annan civilisation, informerade budbärare deras Evigt Gode Härskare.

Strax därefter upptäcks den Mayanska civilisationen av de beskedliga Siameserna, ledda av Empiricus. Mayas folk kände sig lite pressade av situationen - de två statsstaterna åt väst var inte något hot, men tre civilisationer på en liten ö skulle kunna leda till krig. Palenque döptes om till något mer passande de vänliga Mayanernas sinnelag (Oskyldig Stad), medan militärexpeditioner (i rent försvarssyfte) övertalade flertalet barbarläger att sluta upp med sitt våldsamma leverne. Empiricus och Johan förklarade sin vänskap med Vincent och de tre civilisationerna blomstrade - dock Siam något mindre än Portugal och Maya, möjligen på grund av sämre läge, möjligen på grund av att deras härskare inte vet vilken ände av en hammare man ska använda när man bygger**. Lyxvaror utbyttes och handelsrutter och ambassader etablerades vad tiden led.

Kort efter mötet med de andra civilisationerna, en period av expansion. PalenqueOfarlig stad grundades nära Gamle Trofast och havet, nära tundra och misär, med eviga kullar - men det Mayanska folket gav inte upp! Anklagelser om att stadens position var defensivt fördelaktig avfärdades av Den Gode Härskaren. Därefter grundades Håla stad, på aningen för långt avstånd från Fuji för att dra full nytta av dess rikedom, och Kant Stad, efter en kort periods tillfångatagande av barbarer. Dessa ångrade djupt sina synder.

Snällismen grundades, den andra religionen som kom att existera i världen, och anrik som den är spred den sig över land och rike. Så småningom. Men när den spred sig - då spred den sig som en löpeld. Alla ville veta varför Snällismen var så bra, varför bygga grejer är awesome och varför guld var det bästa som hänt världen sedan rostat bröd. Dess ledord: "Om alla är med i Snällism, är alla Snälla" skallade längsmed hustaken under de 24:a dagliga bönerna, då arbetspassen gjorde uppehåll.

Här görs ett avbrott för att avhandla händelser som direkt påverkar Mayanerna. År 1 Efter Odefinierad Händelse (ytterst viktig i Snällism) etablerades en ny stad för Siam.
'På tiden!' Utbrast Siameserna. Men allt var inte väl.
Staden hade etablerats i direkt kontakt med Portugiserna, och deras åtkomst till tryffel hade förvägrats. Kejsar Empiricus erbjöd (storsint) att ge tryffel i utbyte mot fred, men kriget var oundvikligt - Portugiserna drog i krig med en frenesi utan dess like...

Och kriget avslutades, 24 år senare, då Portugisernas härskare insåg att attackera en människospelare inte fungerade riktigt som att attackera en datorspelare. Exakt vad som ägde rum förtäljer inte budbärarna, men Vincent -I (Den Gode Odödlige) kan se hur miljontals liv förspills, en stad i rykande ruiner och en belägrande armé så decimerad att den inte kunde inta staden.

Maya fortsätter sin marsch mot framtiden - de har hört att skepp som kan gå på djupt vatten är det nya skitet. Kanske haven kan ge en utväg för de tre civilisationerna?

Otäcka rykten säger att Härskare Recca har en enorm egen kontinent till sitt förfogande, medan de kvarvarande härskarna delar på en egen kontinent. Uppenbarligen har de ännu inte upptäckt tryffel - mänsklighetens fördärv - eller Snällism - mänsklighetens frälsning.

Anno Vincent: 25.

*Minnet är inte helt pålitligt. Men det var något bergrelaterat iaf. :gremsmile:
** No offense. :gremwink:
 
Top