Re: nej och nej...
Nu känns det verkligen som om man blir missförstådd med avsikt, men jag vet dessvärre inte bättre än att bemöta argumenten.
i: det finns ingen likriktad "nuvarande terminologi"
Nej, just det. Det är nog det som jag personligen ser som roten till problemet. Så länge det inte finns en bra och allmänt accepterad terminologi som (om inte alla så) åtmistone de flesta kan anamma så kommer begreppsförvirringen att fortgå.
Att vi (Legend Hobbyspel) exempelvis sålde utskrifter av Västmark var hela tiden förenat med risken för missförstånd och därmed missnöjda kunder. Vi saknade helt enkelt en bra och förklarande term för vad det rör sig om. Spelets skapare är nog vad de flesta skulle kunna kalla, om inte rollspelsproffs, så åtminstone en proffsig rollspelsskapare. (Om det nu är någon skillnad. Faktum kvarstår dock att Sundelin inte försöjer sig på sitt spelskapande och tjänar dessutom inga pengar på de egna spelen.) Är det rättvisande att kalla Västmark för ett "amatörrollspel" eller en "hobbyproduktion"? Vi behöver i alla fall något sätt att skilja de kommersiellt utgivna rollspelen från de förlags-oberoende spelen vi säljer - tryckkvaliteten skiljer alldeles för mycket för att vi ska kunna ignorera detta faktum och samtidigt ta betalt av våra kunder.
Hur många (amatör)rollspel finns det som skyltar med ett stort och blinkande "Amatör-" på förstasidan?
Antagligen inga (för att besvara en retorisk fråga). Och anledningen är just det Kornella säger - att ordet "amatör" är negativt laddat. Jag håller med henne om att det vore bra om vi hobby-skapare hade en bra, förklarande och någorlunda allmänt accepterad term att använda - gärna en som dessutom är positivt laddad (för vår egen skull).
De kanske _kallas_ hemmabyggen, amatörrollspel, m.m. av folk men det är ju konsumentens val.
Ja, begreppsförvirringen är som sagt total. Independent-rollspelen (som jag väljer att kalla dem) kallas allt möjligt. Jag håller med Kornella om att det är hög tid att försöka reda ut begreppen och försöka hitta
ett bra ord för företeelsen. (Sedan är det en helt annan diskussion vad det ska vara. Den här enskilda diskussionen handlar i alla fall om varför det behövs överhuvudtaget, alternativt hur grovt Kornellas initiativ egentligen har blivit misstolkat.)
Om man struntar i de mer absurda av Kornellas förslag ("junkrollspel"? finns det någon som skulle referera till sitt eget verk på det viset?) är de ju inte alls missvisande; Amatörrollspel, hemmagjordarollspel, hobbyskapade rollspel och hemmabyggen breskriver ju alla, någotså när väl vad det handlar om.
För det första bör inte Kornellas exempel tolkas som förslag på vad man kan kalla sitt eget rollspel, utan som exempel på dåliga benämningar som hon faktiskt har hört folk använda om independent-rollspel.
Vad gäller "amatörrollspel", "hemmagjordarollspel", "hobbyskapade rollspel" och "hemmabyggen" så har dessa redan diskuterats och kan alla enligt mig avskaffas eftersom de är uppenbart missvisande. Det stora problemet är dock inte att den befintliga terminologin är missvisande, utan att det saknas
en bra term som ersätter alla dessa. Jag kan i alla fall inte se felet i att försöka hitta en sådan. (Men uppenbarligen är det fruktansvärt kontroversiellt!)
Att däremot kalla dem "independent" i hopp om att folk som inte är intresserad av hemmabyggen skall ge dem en chans är i högsta grad missvisande.
Ovanstående kommentar är just vad jag menar med att föregående talare helt har missat poängen. Jag tror inte att det hjälper om jag upprepar mig en gång till.
Eftersom rollspel som hobby har sin upprinnelse ur "amatörrollspel" och det fortfarande är så att många av de stora "proffsiga" rollspelen utvecklas på i stort sett "hobbybasis" är det knappast något inneboende negativt i dessa beteckningar.
Ovanstående är givetvis ett känt faktum, men det betyder inte att
alla är medvetna om att det faktiskt förhåller sig så. Jag tycker mig åtminstone se en enorm skillnad i folks attityder vad gäller "proffsrollspel" och "amatörrollspel" (dvs att det endast är proffsprodukterna som gäller). Alltså är orden "proffs" och "amatör" positivt respektive negativt laddade ord i spelsammanhang. (Sedan kan orden ha annan laddning rent lexikalt, men det hör inte hit, anser jag.)
Om någon däremot ser ned på amatörrollspel som genre så är det knappast orden de ogillar. Snarare är det begreppet bakom de ogillar, av någon anledning. Hittar man på ett nytt ord kommer man enbart göra även detta negativt värdeladdat för dessa individer.
Det kan jag hålla med om, men det är främst independent-rörelsen som behöver ett samlande begrepp, inte spelhobbyn som sådan. Det är endast genom att vi som sliter med våra egna projekt anammar en gemensam terminologi som resten av hobbyn kan få upp ögonen för saken.
Sedan är alla alternativa termer till "independent" inte heller enbart negativt laddade, och ingen har väl heller påstått något sådant? Fördelen med just "independent" är att vissa av oss (exempelvis jag) tycker att det är en term som förklarar vad det faktiskt rör sig om, alltså rollspel som inte är utgivna av något etablerat spelförlag. Det är, om något, den minsta gemensamma nämnaren för den typ av rollspel som vi diskuterar här. Sedan kan det mycket väl finnas andra (och möjligtis även bättre) termer som man skulle kunna anamma - och att försöka hitta dessa var vad kan förstå syftet med Kornellas postning.
M.a.o: Om en spelskapare vill proklamera att hans egenskapade hobbyprojekt faktiskt tillhör någon slags "elit" bland dylika spel blir jag litet mindre positivt inställd till det hela.
Ingen har väl påstått att independent-rollspel skulle vara bättre än icke-independent-rollspel? Om du tolkar in det i ordet "independent" så får det stå för dig. Jag hoppas i alla fall att inte de flesta är lika benägna att dra den (felaktiga) slutsatsen.
/Baldyr
<A HREF="
http://www.hobbyspel.com" target="_new">
http://www.hobbyspel.com</A>