Eftersom alla andra...
...tycker saker i denna fråga måste jag också säga mitt. Något sent, men ändå.
1. Definition
Någon länkade till The Forge. De hade följande definition av "indie-rollspel":
This site is dedicated to the promotion, creation, and review of independent role-playing games. What is an independent role-playing game? Our main criterion is that the game is owned by its author. We don’t care what its physical format is - it can be:
- a book in the game store
- a PDF or HTML download from the Internet
- a direct mail-order only
- or anything else that is readily available
Detta är för mig den absolut bästa definitionen. Många av de rollspel vi kallar kommersiella och som är etablerade idag ägs av ett företag, och inte av enskilda personer. Det finns visserligen problem med denna definition också, men den grundar sig ändå på faktiska förhållanden i branschen, där det finns stora spel som ägs av företag (men som görs av frilansare) och små spel som ägs av sina skapare/amatörer (dessa amatörer är förvirrande nog ofta samma frilansare som gör de "stora" spelen. Ordet "amatör" används i detta fall i enlighet med Dantes definition: någon som älskar det han/hon gör).
Detta skulle göra Western, Gondica och troligen Eon till "indie-rollspel", men inte Vägen eller Drakar och Demoner. Västmark, Zhoria och Svenil är klockrena "indie-rollspel" enligt den definitionen.
Inte helt fel. Western har ungefär samma resurser som Västmark (slå ihop Anders och Tove och du får en Krille, i produktionstakt alltså). Det som skiljer är att Western är tryckt och Västmark inte är det.
Ytterligare en sak som är bra med detta är att man i så fall inte jämställer tex Rävspel med WotC eller White Wolf, som i stort sett har oändliga resurser jämfört med alla svenska rollspelsutvecklare sammanslagna. På den amerikanska marknaden skulle alla svenska spel ses som independent-rollspel, eller "small publishing", som man också säger. I Sverige klumpas Rävspel, WotC och White Wolf ihop under begreppet "kommersiell rollspelsutvecklare".
2. Vem sätter stämpeln?
Självklart är det producenten själv som bestämmer vad han/hon vill kalla sitt spel, samt de som distribuerar det.
Detta riskerar att lägga grunden till en begreppsförvirring, där vi troligen kommer att se amatörer som gjort ett riktigt uselt spel (det har hänt) kalla det för independent-rollspel, för att sola sig i glansen av Zhoria och Västmark. Samtidigt kommer eventuella distributörer som använder begreppet ha olika, ofta hårdare, bedömningskriterier för vad som kallas independent-rollspel i deras kataloger, där troligen bara Västmark, Zhoria och Svenil platsar.
Vem har rätt och vem har fel? Ingen och alla. Eftersom det inte är en kunglig kungörelse och det inte finns ett rollspelsverk i Sverige, kan vem som helst kalla sig och sitt spel vad som helst.
Men risk för förvirring och urvattning av begreppet finns.
3. Vilka spel gäller det?
Vilka spel är det som lider av amatörstämpeln? Västmark, tydligen. Jag kanske kan tänka mig ett par till, Zhoria och Svenil (med reservation för att min uppfattning om Svenil endast grundar sig på det jag läst om spelet).
Tre spel alltså. Knappast underlag för att skapa en helt ny "klass" av rollspel.
4. Vad händer med de andra begreppen?
Om vi anammar independent-rollspel, ska vi då sluta använda ordet amatörrollspel? Eller blir independent-rollspelen ytterligare en "level" i rollspelens hierarki?
1. Kommersiella rollspel
2. Independent-rollspel
3. Amatörrollspel
På nått sätt tilltalar denna indelning mig, men som vanligt vill jag påpeka att även om kvalitet inte alltid (men ofta) har med pengar att göra, så kommer en sådan indelning att skapa en hos konsumenter upplevd kvalitetsstege, där det är finare att vara högt upp på stegen.
Hos utvecklare kan reaktionen bli tvärtom. Det är finare att vara långt ner på stegen, eftersom alla som är högt upp har sålt sin själ.
Oavsett bidrar instiftandet av ytterligare ett begrepp, och det eventuellt anammade bruket av detsamma i rollspelkretsar, till ytterigare segmentering av rollspelsutvecklare.
Vill vi det?
5. Proffs och amatör
I Sverige har det länge funnits en romantisering över amatörrollspel: att vara amatörutvecklar upplevs finare och mer "rätt" än att vara proffsutvecklare.
Jag håller alltså inte med om att ordet "proffsrollspel" skulle ha en mer positiv klang än "amatörrollspel", snarare tvärtom. Bland utvecklare i alla fall. Hos konsumenterna är det troligen tvärtom.
På så sätt skulle det faktiskt vara bra med ett begrepp som betyder samma sak för utvecklare och konsumenter. Men då måste definitionen vara i stort sett klockren, som till exempel 1, ovan.
6. Ska det heta independent-rollspel eller inte?
Det är det fina med det hela: vi får helt enkelt vänta och se. Om tillräckligt många rollspelare ställer upp på att börja använda independent-rollspel kommer det att bli etablerat. Om inte, så kommer det att bli ett nytt "tjatt", och försvinna med tiden.
Vi får helt enkelt vänta och se. Jag är osäker på vad jag själv ska göra... hmmm... tja, vi får väl se vad som händer.
7. Vad är då jag?
Helt enkelt rollspelsutvecklare. De som vill veta om jag är amatör, independent eller proffs får titta på mina grejor och göra sin egen bedömning.
Vilket väcker en annan fråga. Är det bara kompletta rollspel som ska kategoriseras? Eller ska annat material, som tex äventyr och monster, också omfattas av definitionen? Är jag inpendentutvecklare när jag gör gratis inofficiella saker till Drakar och Demoner? Eller Western? Eller är jag bara det om jag gör kompletta egna rollspel?
Förresten, "independent-rollspel" är skitsvårt att skriva på mitt tangentbord, det blir bara fel hela tiden. Uttala går bra, men att skriva det, det går bara inte... ;-)
MVH
Magnus
Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se