Nekromanti [InDesign] Hjälp!

Mogger

Hipsteranka
Jag ägnade helgen åt att läsa böcker om typografi och lite annat kul på nätet och insåg att jag får börja om med min typografi. Och så gjorde jag det, och så kom jag på hur svårt det här är igen. För det är det. Typografi är riktigt, riktigt svårt. Det är inte kanske inte så svårt att lära sig grunderna i InDesign, men att få typografin rätt är supersvårt!

Förutom att jag fortfarande brottas med vilka typsnitt jag ska använda (förslag på typnitt som andas någon slags postapokalyptisk konstruktivism utan att vara för sovjetiska mottages tacksamt!) Så har jag en annan fråga.

Det här när man fäster texten mot sin stödraster. Alltså, hur fan får man rubrikerna rätt? Jag har stödreaster på 12pt och en rubrik på 14pt får ju då ta upp två rader, vilket inte alls blir snyggt, och jag kan inte få rubriken att flytta lite, utan det blir antingen ett fullt steg på 12pt eller inget alls. Om det låter begripligt.

Sedan, kan man få ID att prata i pt istället för mm? Är ju ett jävla meck att försöka räkna om...

Iaf, se bifogad pdf för vad jag pratar om. Det som jag vet inte stämmer är alltså:
  • Fula rubriker
  • Inte rätt typsnitt
Men om ni ser något annat så hojta till!

Attachments

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Man kan skriva mm i alla pt-rutor så räknar InDesign om =)

Jag brukar låta rubriker uppta två rader och vara nöjd så, själv. Eller tre. Om jag känner mig avancerad kan jag använda vertical offset för att flytta upp rubriken lite ifall den går in för mycket i brödtexten... Men det är nog egentligen inte rätt.

zonk

muterad
Off topic, men ruskigt snyggt omslag där! Har tyvärr aldrig lärt mig InDesign, och ditt inlägg övertygar mig om att jag ska fortsätta ge fan i det programmet.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det finns en inställning så du kan ändra standardenhet någon stans. Jag kör i millimeter och skriver då och då in det jag vill ha i punkter istället (så samma som krank sa, fast åt andra hållet).

För rubriker (under/mellan) brukar jag ta mitt radavstånd gånger två (ibland tre) och hacka upp det så att mina rubriker tar "hela" rader – men jag fäster dem inte mot rastret. Istället kanske det blir såhär: 12 punkter radavstånd gånger två är 24. Jag vill ha 2 punkter efter rubriken, själva rubriken är 14, så då ska jag ha 24 – 2 –14 = 8 punkter innan.

Enkel och fin metod tills du springer på något av följande två saker:
  • rubriken går över mer än en rad
  • rubriken ligger högst upp på en sida (för där ser du, där skiter InDesign i att du sagt att det ska vara si och så långt ifrån föregående rad, för det finns ju ingen rad att skjuta ifrån på)
Det var länge sen jag gjorde nåt som på allvar behövde ta hänsyn till de grejerna så jag minns faktiskt inte om jag kommit på några bra lösningar. Antagligen inte, för i så fall hoppas jag att jag skulle minnas det.

Det finns säkert nån svinbra tutorial på YouTube om det här.

Mogger

Hipsteranka
krank;n167774 said:
Man kan skriva mm i alla pt-rutor så räknar InDesign om =)
Då säger mitt ID att det är ett "ogiltigt numeriskt värde" :(

Edit: Men det gick att ändra på inställningar istället. Tack!

Mogger

Hipsteranka
zonk;n167776 said:
Off topic, men ruskigt snyggt omslag där! Har tyvärr aldrig lärt mig InDesign, och ditt inlägg övertygar mig om att jag ska fortsätta ge fan i det programmet.
Programmet är inte så svårt, och det beror på vad man vill göra med det. Men typografi är svårt! (men kul!) :)

DeBracy

Måns;n167782 said:
Då säger mitt ID att det är ett "ogiltigt numeriskt värde" :(
Om det inte funkade med pt så kanske den vill ha pkt istället. Jag har åkt på det när jag bytt version, men det kanske hör ihop med språkinställningarna.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Du kan lägga allt på rastret och ge rubrikerna n x standardavståndet i leading (heter det typ kägel?). Om du vill ha lite mellanrum under rubrikerna också (vilket väl är att rekommendera) kan du välja baseline shift några punkter. Då ligger allt kvar på gridden, utom rubriken som höjs lite granna. Du får nog göra två stilmallar: En för enradsrubriker och en för tvåradsrubriker. Det ska inte vara något indrag på första raden i ett stycke direkt under rubrik, enligt svenska normer för typografi.

Det ser väldigt snyggt ut!

Hälsar

Christian

Arfert

Facit
Det Fiktionslek skrev. Så brukar jag göra. Text och mellanrubriker på samma radavstånd, men höja mellanrubrikerna med baseline shift några punkter. Och ibland justera manuellt, för bästa optiskt intryck. (Det ska man alltid ha i åtanke, om man menar allvar.)

Tre solar

Hero
Måns;n167822 said:
Så här då?
Det kan vara en illusion, men på min telefon ser det ut som att mellanrumet mellan rubriken och texten är olika vid OM ZONEN och de övriga.

Leon

Leo carcion
Tre solar;n167840 said:
Det kan vara en illusion, men på min telefon ser det ut som att mellanrumet mellan rubriken och texten är olika vid OM ZONEN och de övriga.
Jupp - inget mellanrum under OM ZONEN, litet mellanrum under de andra

Mogger

Hipsteranka
Idag låg Typografisk handbok och väntade på mig. Redan på sidan 31 upptäckte jag mitt första fel; för långa rader.

Jarl

Hero
Grymt fint omslag! Men är inte "Zonen" aningen för långt åt vänster? Det är något med kompositionen som ger lite obalans åt det hållet.

Inte något om det du frågade efter, men jag passar på ändå ;)

Mogger

Hipsteranka
Jarl;n167886 said:
Grymt fint omslag! Men är inte "Zonen" aningen för långt åt vänster? Det är något med kompositionen som ger lite obalans åt det hållet.

Inte något om det du frågade efter, men jag passar på ändå ;)
Tack. Jo, jag vet att det är något knas. Det är mest en skiss. Jag är inte säker på loggan och själva bilden är bara snabbt fixad, så när jag gör den riktiga så ska det bli ordning på det!

Mogger

Hipsteranka
Måns;n167873 said:
Idag låg Typografisk handbok och väntade på mig. Redan på sidan 31 upptäckte jag mitt första fel; för långa rader.
Eller, för många tecken/rad menar jag :)

Tack för tipset, Debracy! Riktigt bra skit! Står och lagar mat och läser samtidigt. Kan inte slita mig! :)

DeBracy

Måns;n167895 said:
Tack för tipset, Debracy! Riktigt bra skit! Står och lagar mat och läser samtidigt. Kan inte slita mig! :)
Nu är du glad, men imorgon när du ser fel sorts citattecken på affischerna och dålig tillriktning på matbutikens skylt kommer du känna frustration och ilska. Upprördheten ger till slut vika för viss besvikelse. Och nånstans därefter så kommer du kunna vara som en vanlig människa igen och säga radavstånd istället för kägel när du pratar med folk som inte håller på. Det kommer sluta fint trots allt. :)