Nekromanti Indie vs Traditonella rollspel?

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Genesis eftersökte en intressant diskussionstråd, så vi gör ett försök..

Andelen indiespel verkar öka kraftigt i Sverige. Börjar traditionella rollspel bli något som är "fult" eller tabubelagt? Vad tycker ni?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Tkullander said:
Andelen indiespel verkar öka kraftigt i Sverige. Börjar traditionella rollspel bli något som är "fult" eller tabubelagt? Vad tycker ni?
"Andelen blondiner verkar öka kraftigt i Sverige. Börjar traditionella brunetter bli något som är "fult" eller tabubelagt? Vad tycker ni?"

Det är en modesak, helt enkelt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,527
Location
Göteborg
Tack för en intressant trådstart!

Tkullander said:
Genesis eftersökte en intressant diskussionstråd, så vi gör ett försök..

Andelen indiespel verkar öka kraftigt i Sverige. Börjar traditionella rollspel bli något som är "fult" eller tabubelagt? Vad tycker ni?
Jag tror att en viss delmängd av rollspelare gillar den typen av spelstil man får med indielir. För ett antal år sedan spelade dessa traditionella rollspel och försökte få dem att funka med den typ av spelstil de var ute efter. De hade ingen aning om att rollspel kunde se ut på det sätt indiespelen ser ut idag. De hade aldrig kommit i kontakt med den sortens spel. Idag börjar rörelsen bli mer känd bland sveriges rollspelare, vilket innebär att folk som har den här typen av preferens kan hitta till dessa spel.

Notera dock att det finns gott om rollspelare som inte har den här sortens preferens, som inte gillar den här sortens spelstil. Jag menar bara att folk förr i tiden inte hade något val. Nu har de det.

Men det är också viktigt att inse att indievågen är betydligt starkare på WRNU än i rollspelssverige i övrigt.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Nej, inte ens här på forumet är det mer än ett fåtal som är riktiga indieaner, och då tror jag det utanför forumet är en än mindre del. De flesta fortsätter antagligen att spela de spel de är vana vid, vilket antagligen är Eon, Vampire, D&D eller liknande.

Min gissning är att indie-trenden blir en liten variant som ett litet fåtal sysslar med, i stil med friform som var mer populärt tidigare. Resten fortsätter att spela trad-spel med några idéer från indie. Typ bomber och kanske nåt mer. Vilka andra idéer har redan spridit sig till trad-spelen för övrigt?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Vi ska inte glömma att göra skillnad på vad en liten högljudd minoritet på nätet som skanderar indiespel och vad den stora tysta majoriteten faktiskt spelar. Men visst har antalet indiespelare ökat med åren. Det är inte så konstigt eftersom kvalitén i dem har ökat med tiden och det finns en ökande fanskara av den typen av spel.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Tkullander said:
Andelen indiespel verkar öka kraftigt i Sverige. Börjar traditionella rollspel bli något som är "fult" eller tabubelagt? Vad tycker ni?
Nej, absolut inte. Jag upplever det nästan som tvärtom; Att vi just nu är inne i något av en liten retrovåg.

Däremot så upplever jag att kraven på ett tradspel är högre på rollspel.nu. Det är svårare att få uppmärksamhet och "whats new"-frågorna och kraven på mekaniker är högre medan indiespel har betydligt lättare att generera uppmärksamhet. Detta beror väl främst på två saker tror jag. För det första så är trad en mogen produkt; Det mesta har redan gjorts. För de andra så har vi en aktiv indie-falang här på forumet.
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Genesis said:
...indievågen är betydligt starkare på WRNU än i rollspelssverige i övrigt.
Där slog du nog huvudet på spiken tror jag. :gremsmile:

hjk said:
Vilka andra idéer har redan spridit sig till trad-spelen för övrigt?
Det senaste exemplet med svaga indieinfluenser tror jag är Classified Information. Har i vrållådan hört lite negativa tankar om just det spelet, vilket jag tycker är konstigt och tror att det mestadels beror på indiefokuset just här på rollspel.nu. Jag köpte Classified Information och blev mycket imponerad - man har gjort de tråkiga gamla systemen för pengar och resurser mer abstrakta, introducerar handlingskort som kan kasta spelet i en helt annan riktning, och mycket mer. Samtidigt har man släppt ett spel med ett fokus som inget annat svenskt spel har - agentrollspel i nutid. Ingen magi, ingen ockultism, inget wasteland. Men genren räknas väl då inte som "nytänkande" kanske. I vilket fall tycker jag att det innehåller bra implementering av "indieidéer" i ett tradrollspel.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Ram said:
Nej, absolut inte. Jag upplever det nästan som tvärtom; Att vi just nu är inne i något av en liten retrovåg.

Däremot så upplever jag att kraven på ett tradspel är högre på rollspel.nu. Det är svårare att få uppmärksamhet och "whats new"-frågorna och kraven på mekaniker är högre medan indiespel har betydligt lättare att generera uppmärksamhet. Detta beror väl främst på två saker tror jag. För det första så är trad en mogen produkt; Det mesta har redan gjorts. För de andra så har vi en aktiv indie-falang här på forumet.
Vet du, jag tycker det var riktigt bra observationer.

Jag tycker jag sett ungefär samma saker på det engelskspråkiga forumet Story Games under senaste åren också. Gamla versioner av D&D får mycket kärlek, och flera av de nya spelen kommer liksom ur kärlek till gamla spel som inte riktigt ger spelmakaren samma kick som de en gång gjorde.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Abstrakta resurser är bland det bättre som kommit av indievågen. Iofs har det funnits tidigare friformigare varianter som i Vampire med nivåer i resurser, men i indie är det lite mer regeltekniskt.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Jag tycker att mycket bra har kommit (mer eller mindre) ur indievågen. Överlämning av narrativtet i olika former (t.ex. Dragon ages stunttärningar), saker som fate points som tillåter spelaren att både ta över kontroll tillfälligt och om öppnar upp för friare ageranden, olika öppningar för gemensamt skapande av förutsättningar (allt från att man sätter upp och skapar relationer till att man placerar ut saker i världen eller rent av skapar världen), relationshantering och diverse abstraktioner som du skriver.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Fortfarande har ju inte indie-ideerna nått den riktigt stora publiken.

Det närmsta jag vet ett spel som både nått en större publik och som har "icke-traditionella" ideer är ju Trails of Cthulhu.

Vad jag vill säga med detta är att fortfarande tycker jag inte ideerna riktigt testats: det är ju en sak att vinna gillande hos en positivt inställd experimentlustande aktiv publik.

En annan att lyckas förmedla de bakomliggande taknarna och verkligen få folk att förstå vitsen med indiemekanismerna i en internationellt större skala.
 

Paxen

Veteran
Joined
11 Jan 2011
Messages
91
Jag upplever att de traditionella spelen fått ett rejält uppsving de senaste åren/året. Kanske har att göra med D&D4´s populäritet. Har dock även märkt att många traditionella spel som görs idag har tagit stort intrycka att indiespelen. Vilket är bra då många av dessa har riktigt snygga regellösningar och spännande konventioner.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Utöver kloka saker som redan sagts så lägger jag till: Jag ser två olika saker i det trådstarten säger. Å ena sidan att det är mer surr om "indiespel" i sammanhang som på forumet här. Å andra sidan att fler "indiespel" ges ut och hamnar som fysiska böcker i bokhyllor och spelbutiker.

När det gäller det första ska man som sagt inte glömma att vi är en klick här, en klick där fördelningen av smak och preferenser förmodligen är rätt så långt ifrån representativ för sveriges rollspelare. Också inom forumet behöver det inte stå någon proportion mellan hur många som gillar en viss grej och hur mycket det pratas om den. Ju.

När det gäller det andra, med publiceringen, så lär det väl vara väldigt mycket en följd av teknologins utveckling. Nu, till skillnad från för något decennium sen, så har man ju helt andra praktiska möjligheter att faktiskt ge ut sitt hemmapul och få ut det i större eller mindre skala. Plus att forum som det här gör att det är lättare att dels hålla spåret, när man har känslan av att folk är nyfikna på det man gör, och dels kan få rätt bra feedback under resans gång.

Äh, självklarheter. Men ändå, nu tänker jag inte radera det när jag väl har skrivit det. :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,082
Location
Ereb Altor
De få renoldade indiespel som finns i Sverige spelas knappt av någon. :gremsmile: När det gäller Forgeskolan så kan jag på rak arm bara komma på ett utgivet svenskt spel som lever upp till kraven och det är Jonas Ferrys One Can Have Her. (Finns att köpa här ) men utöver det ser det väl ganska mörkt ut. Övriga indiespel, kranks grejer, Wilpers grejer, fiktionsspels grejer, Keleidoskops grejer är ju faktiskt traditionella spel i ny kostym, med nya lösningar på samma problem.

Ok, jag har inte läst Evolutionens barn eller Utpost (fast jag har haft Utpost på hårddisken i ett år eller så...) och de kan vara spel i Forgeskolan.

Men oavsett vilket så är det alltså 3 spel.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vi är ju tillbaka på "indie"-diskussionen igen, i sådana fall, och jag tycker nog också att "indie" måste betraktas som att följa Forge-reglerna eller på något vis skiljas från distributions och utgivar-frågan för att vara meningsfullt, eftersom annars finns det gott om uttalat traditionella spel som är att betrakta som "indie". Nästan så att det enda som inte är "indie" är WotC, Riotminds, Neogames, Fantasy Flight Games och White Wolf. Och då finns det även argument för att flera av de skulle kunna betraktas som "indie" de också.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Fortfarande har ju inte indie-ideerna nått den riktigt stora publiken.
Det är väldigt svårt för indie-spel, eller nya spel över huvud taget, att nå en stor publik. Rollspelare är, precis som de flesta människor, väldigt konservativa. De spelar oftast samma spel som de brukar spela, och så länge de trivs med det så byter de inte spel. De byter naturligtvis regler när det kommer en ny version av spelet, men utöver det så tar de inte till sig några innovationer. Om de byter spel så gör de det helst till ett spel som använder ungefär samma regler, men utspelar sig i en annan miljö.

Det finns egentligen bara två sätt för indie-idéerna att tränga sig in på mainstream-marknaden:

1) Genom att gradvis introduceras i redan existerande spel. Förändringar är lättare att acceptera om de förpackas med en känd logotyp. Se bara på D&D som egentligen är ett helt nytt spel nu, men ändå spelas av samma människor som uppskattade de gamla reglerna (samt av nya spelare som uppskattar det nu när det är ett helt nytt spel).

2) Genom att ett nytt spel baserat på en gigantiskt populär licens dyker upp och innehåller indie-idéer. Jag kan däremot inte tänka mig vilken licens det skulle kunna vara. Inte ens Star Wars eller Lord of the Rings lyckas locka till sig tillräckligt många rollspelare.

/tobias
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Bygger då inte hela diskussionen på den kanske felaktiga eller förenklade premissen att det finns två sorters spel, "trad" och "indie", med en skarp gräns mellan dem?

De regellösningar som först fram och hyllats i den här tråden -- abstrakt resurshantering, överlämning av berättarmakt, poäng som påverkar händelseförloppet etc. -- har alla gått att finna i traditionella spel innan indievågen började växa till sig, liksom i den svenska friformsskolan.

Att söka efter "renodlade" indiespel känns som en återvändsgränd. Då vore det intressantare att undersöka vilka idéer och lösningar som uppstått inom det fält som vagt kan betecknas som "indie" och hur dessa förnyat även den traditionella designskolan. D&D4 kan ju t.ex. anses ha tagit influenser från Forge-paradigmet med dess fokus på smala, specialiserade spel som gör en sak väl.

Nu är det drygt tio år sedan Forgerörelsen kom igång, och det är kanske dags att inta ett mer historiskt perspektiv på indiefenomenet och blicka fram emot de nya trender som kan komma att födas, istället för att leta efter gränser och uppdelningar.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Dnalor said:
Bygger då inte hela diskussionen på den kanske felaktiga eller förenklade premissen att det finns två sorters spel, "trad" och "indie", med en skarp gräns mellan dem?

De regellösningar som först fram och hyllats i den här tråden -- abstrakt resurshantering, överlämning av berättarmakt, poäng som påverkar händelseförloppet etc. -- har alla gått att finna i traditionella spel innan indievågen började växa till sig, liksom i den svenska friformsskolan.
Utifrån mitt perspektiv så handlar det nästan mer om att jag försökt ge trad någon sorts tydliga gränser. Det är egentligen den enda rollen begreppet trad har; Att utgöra en ändpunkt på skalan så att säga. I trad utgår all makt från spelledaren, spelaren sköter sin karaktärs ageranden och inget mer, om man har en sak uppskriven på sin utrustningslista så har man den och annars har man den inte etc. Om det är på något annat sätt så är det mer o-trad:igt. Däremot så är inte otrad detsamma som indie egentligen. Ingen vet vad indie är. Eller alla vet men de flesta vet olika. :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Som ändpunkter på en skala funkar begreppen bättre, förstås, än som kategorier i vilka alla spel ska klämmas in. Men som du själv påpekar är det svårt att säga något konkret om vad "indie" innebär, annat än "det som inte är trad". Av just den anledningen vore det välkommet med en övergripande undersökning och analys av spelfloran, som kanske kan ge oss nya begrepp att tala om spelen med, och fler ändpunkter än bara dessa två.
 
Top