Nekromanti Indielir i Örebro

Genesis

Ni dés ni maître
Nu när jag bosatt mig i Örebro och dessutom börjat snöa in på rollspel igen så vore det skoj med en spelgrupp som vill lira lite indieflum med mig. Finns det folk som är nyfikna på att prova? Jag har inga större krav på vad som spelas, så länge det är av den "nya skolan". Sorcerer, Fiasco, Apocalypse World, My Life With Master, mina egna lir, andra makares lir … Jag lirar vad som helst som inte har en massa setting och ett "realistiskt" stridssystem.

Jag har en del erfarenhet med den här typen av spel, så du behöver inte ha det, själv. Intresserad?

Genesis

Ni dés ni maître
Hurra! Eftersom jag misstänker att Kim, som bor här på deltid, är intresserad är vi tre. Det räcker för vissa spel, men en till vore verkligen inte fel.

Übereil

Swashbuckler
Med mig som en av tredjedelarna är det tveksamt om tre räcker...

Übereil, en man med stort självförtroende

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag kan vara intresserad, lite beroende på tider och så. Vore perfekt med kortare spelsessioner under någon vardagskväll (typ 17-21) så hinner jag både äta kakan och ha den kvar. :gremwink:

Genesis

Ni dés ni maître
Robert Jonsson said:
Jag kan vara intresserad, lite beroende på tider och så. Vore perfekt med kortare spelsessioner under någon vardagskväll (typ 17-21) så hinner jag både äta kakan och ha den kvar. :gremwink:
Kortare sessioner under någon vardagskväll typ 17-21 funkar för mig. Tisdagar och fredagar är jag upptagen för tillfället, men det är något som kan justeras om det skulle behövas. Så vilka dagar funkar för er?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Med viss head's up borde jag kunna varje måndag-torsdag (inte just den här veckan, men framöver). Blir precis lagom att stoppa i sig mat efter jobbet och sen ha lite nöje innan sista bussen. Sweet! :gremsmile:

solvebring

Superhero
Jag kommer inte att svära på något och jag kommer säkerligen inte kunna var med regelbundet. Men jag kan kanske dyka upp vid något speltillfälle i framtiden.

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
Jag kommer inte att svära på något och jag kommer säkerligen inte kunna var med regelbundet. Men jag kan kanske dyka upp vid något speltillfälle i framtiden.
Hurra! Det vore ju helt fantastiskt!

solvebring

Superhero
Genesis said:
solvebring said:
Hurra! Det vore ju helt fantastiskt!
Tja, eftersom jag är livrädd för allt nytt här i världen och bara blir mer asocial för varje dag som går så är det nog lika behövligt som kämpigt. :gremwink:

Förövrigt skulle jag mer än gärna vilja testa en hel del av de där spelen, eftersom jag inte lirat något av dem hittills. My Life with Master har t.ex. alltid verkat stentufft och lockat mitt intresse.

Genesis

Ni dés ni maître
MLwM är dock ett kampanjspel. Jag har inte spelat det, heller, men jag vill minnas att det tar typ tre sessioner att spela igenom. Så om du bara dyker upp någon gång så kan det bli svårt.

solvebring

Superhero
Genesis said:
MLwM är dock ett kampanjspel. Jag har inte spelat det, heller, men jag vill minnas att det tar typ tre sessioner att spela igenom. Så om du bara dyker upp någon gång så kan det bli svårt.
Mja, mjo, det är sant. Då kanske jag kan dyka upp tre gånger då. :gremwink:

Nej, men, jag kanske inte kan komma varje vecka, men kanske regelbundet fast lite glesare i så fall.

Det ordnar sig alltid.

well, jag bor drygt 1,5 timme bort med buss men skulle gärna åka till Örebro för att spela med både dig(Genesis), Robert och solve någon gång. Lite heads up så går det att ordna.

Übereil

Swashbuckler
Draugen said:
well, jag bor drygt 1,5 timme bort med buss men skulle gärna åka till Örebro för att spela med både dig(Genesis), Robert och solve någon gång.
Jo, dom är trevliga.

Übereil, som noterar vem Draugen inte nämnde att han gärna skulle spela med

Jag utelämnade dig inte för att jag inte vill spela med dig, utan för att att jag är mer "bekant" med de andra och inget annat. ok? :gremsmile:
Ingen anledning till självspäkning för det väl?

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, vi har en brokig grupp som kan då och då. Kim, som jag ofta spelat med hemma i Karlskoga, är också intresserad "i mån av tid".

Med det i åtanke känns det som att det finns tre spelsätt:

1) One-shots. Då behöver vi inte tänka på att koordinera samma grupp flera gånger. InSpectres, Best Friends och Det sjätte inseglet är typ de one-shotspel jag kan hålla i som jag är förtrogen med, men inget hindrar naturligtvis att vi spelar annat också. Fiasco är distinkt one-shot och jag har lirat det två gånger. Geiger Counter har jag inte spelat men varit sugen på länge. Bläck har jag spelat men aldrig läst. Som Poppe nämnde kan My Life with Master liras på en session, men det bör vara en hyfsat lång en och eftersom ingen av oss är bekant med spelet (väl?) så kan det bli svårt. Även spel som Montsegur 1244 och Love in the Time of Seid lär ju funka, men jag har aldrig spelat dem, heller.

2) Spel som funkar väl med olika grupp varje gång. In a Wicked Age är specifikt designat för sån't. Berättelserna informerar varandra och sker i samma värld med delvis samma karaktärer, men man behöver inte ha kontinuitet mellan spelare, så det gör inget om någon är med på den första omgången och inte den andra, eller tvärtom. Utpost funkar också med sådant här spel, eftersom man lätt byter huvudpersoner mellan varje omgång.

3) Korta kampanjer på två-tre spelmöten som får planeras in i rad. Här finns gott om spel som MLwM, Polaris, Grey Ranks (jag vill gärna spela men har ännu inte provat det) och The Shab al-Hiri Roach (kan typ klämmas in på ett spelmöte, men det blir stressigt. Funkar bäst på två). Lady Blackbird har jag inte koll på om det skall vara one-shot eller kort kampanj.

Så vad säger ni andra? Vilken modell skall vi köra på? Vilka spel är ni intresserade av? Jag är villig att läsa på och spela vilket indielir som helst, men då ger jag inga garantier. :gremsmile:

Übereil

Swashbuckler
Jag har spelat Utpost och Love in the Time of Seid (heh, jag har spelat ett indielir som inte Genesis har spelat :gremlaugh: ), i övrigt har jag ingen aning om vad de spel du nämnt är. Därför kan jag inte heller säga särskilt mycket om dom.

Übereil

Genesis

Ni dés ni maître
Übereil said:
(heh, jag har spelat ett indielir som inte Genesis har spelat :gremlaugh: )
Jag är faktiskt inte så bevandrad bland indieliren som man kan tro. Har spelat ett halvdussin eller så, och de flesta bara en eller två gånger. Eftersom jag är konstruktör blir det ofta att jag spelar mina egna spel och inte har tid att testa andra.