Okej, ett one-shot nästa vecka. Kim föreslog onsdag, och det funkar för mig. Hur låter det?
Gällande vilket spel så är jag öppen för förslag. Följande one-shotlir kan jag köra mer eller mindre utan förberedelser:
Best Friends av Gregor Hutton. Ett av mina favoritspel som jag inte spelat på länge nu. Jag har dragit med det till flera konvent och spelat utan förberedelser och det har varit lyckat varje gång. Ni spelar ett gäng tjejkompisar som är bästaste bästa vänner men innerst inne hatar varandra. Jag har spelat det som sjuksköterskor i ett M*A*S*H-liknande fältsjukhus, TV-hallåor och emo-tonåringar. Innovativt tärningslöst system.
InSpectres av Jared Sorensen. Ghostbusters som realityshow. Roligt och kreativt. Det kan gå ganska snabbt att lira igenom. Typ två timmar om man inte skyndar sig. Jag har lirat igenom en fullt tillfredsställande InSpectres-omgång på 45 minuter, men då var alla väl bevandrade i systemet.
Det sjätte inseglet funkar om det skulle visa sig att vi bara blir tre som kommer. Det är bra att ha som backup.
The Shab al-Hiri Roach av Jason Morningstar är egentligen inte ett one-shot eftersom att spela igenom ett helt läsår tar typ två eller tre speltillfällen, men jag har ärligt talat aldrig spelat igenom ett helt läsår utan lirat det som one-shot varje gång, så det går också. Det handlar om livet på ett amerikanskt universitet i början av 1900-talet när en telepatisk kackerlacka rymmer och börjar ta över folks sinnen. Ett ganska barnförbjudet spel med mordbrand, våld, sex och droger. Spelledarlöst.
Don't Rest Your Head av Fred Hicks är ett Dark City-inspirerat mardrömsspel. Ni spelar människor som inte kunnat sova på så länge att de vaknar upp och kan se mardrömsstaden. Plus att ni får galna superkrafter. Jag har aldrig riktigt fått hundra procent kläm på hur man skall driva spelet, men jag tror att jag är bättre nu än jag var när jag spelade det senast. Värt ett försök.
---
Förutom ovanstående finns flera andra spel jag gärna läser igenom och förbereder, men som jag inte kan garantera upplevelsen på. Bläck, DeBracys Sword & Sorcery-lir, till exempel. Eller In a Wicked age, också S&S, men av Vincent Baker. Geiger Counter, ett spelledarlöst survivalskräckspel finns också, även om jag aldrig spelat det. Det har jag aldrig spelat alls. Danger Patrol, retrofuturistisk pulp, samma sak. Polaris och My Life With Master kan spelas som one-shots, men jag tror att det krävs att man har bättre koll på dem än vad jag har.
Så vad sägs?
EDIT: Utpost spelar jag gärna om det kommer långväga gäster som Solve eller Draugen, men eftersom Robert och Übereil redan lirat det så tar vi något annat om det inte kommer, va?