Nekromanti Indierummet på GothCon!

Sodivra

Champion
Japp, jag och Jonas spelledde ju tre Forgespel på BSK, och då gick så bra att vi kommer på GothCon också. Den här gången kommer det att vara lite annorlunda, dock. Istället för sex pass fördelat på tre olika spel så kommer vi att dels arrangera ett scenario till Dogs in the Vineyard vid namn "Snöflodens fall", som ett vanligt rollspelsarrangemang, (För mer info om DitV, se spelrapporten.) och vi kommer också att sätta upp en sal för mer allmänt indiespel, Indierummet. Ni kanske känner igen det här ifrån IndieCon på förrförra GothCon.

Med "indie" så menar vi indiependentspel, alltså alla sorters små oberoende rollspel som skrivs och drivs av enskilda personer. De kan vara kommersiella som Forgespelen, eller helt och hållet "amatörprojekt".

I Indierummet så kommer det finnas ett helt gäng spel från The Forge, och förhoppningsvis en hel del från rollspel.nu också. Tanken är att man ska kunna komma in och pröva på allt möjligt inom indie- och amatörspel, vare sig man pratat med oss i förväg och bokat in något, eller om man bara droppar in. Förhoppningen är att detta blir riktigt kul, och vi vill ha er hjälp som spelledare att göra det riktigt lyckat och rikt på spel.

En spelledare i indierummet kan vara någon som vill ta med sig och promota sitt eget spel, någon som redan är bekant med ett eller flera indiespel, eller någon som bara tycker att indiespel är en bra och häftig grej som borde lyftas fram mer. Många spel är improvisationsvänliga, saknar färdiga scenarion och drivs av spelarna lika mycket som spelledarna, och då kommer vi se till att introducera er i spel innan GothCon, om det skulle behövas. Även spel som brukar färdiga scenarion vill vi gärna se, vare sig ni skickar in ett scenario till oss, eller dyker upp personligen och spelleder det. Både drop-in och schemalagd aktivitet förekommer. Alla är välkommna. Anmäl ert intresse, era frågor och era idéer här, så att vi kan koordinera oss och göra något riktigt lyckat. Vi funderar bland annat på att ha träffar här i Göteborg...

För den som länkats hit utifrån forumet och inte vill registrera en användare bara för att svara i tråden så kan jag nås på arvidos@gmail.com

MrG

Swashbuckler
Jubel och applåder

Mer drop-in rollspel till konvent! Mer rollspel åt folket! Mer rollspelsimpro!

Skulle gärna hjälpa till, men kommer ha nog att göra på GothCon med egna aktiviteter :gremlaugh:

Ett tips kan dock vara att indroppandet ofta sker senare under dagen, så ska ni blanda det med scheamlagda aktiveiteter burkar det kunna vara najs att ha det schemalagda på förmiddagen. (eller låna ut sina spelare till rollspelspass under första passet på mornarna). Den tiden kan vara lite tråkig annars.I övrigt brukar det rulla på som bäst i slutet av passen/breaken mellan passen och det är då man kan ha kul och mycket att göra.

ÄlveKatt

Veteran
Skulle man typ kunna sätta sig i det där rummet med en skylt där det står "Oerfaren spelledare med egensnickrad spelvärld för system x söker vänlig erfaren grupp att spelleda och testa världen."?

Snow

Swashbuckler
Risken är att väldigt få skulle hitta dig. Jag har arrangerat ett par gånger (bland annat på gothcon men även bsk) och om man får ett rum som ligger lite off kan det bli väldigt tomt, även om det står DROP-IN. Vi fick gå ut och dra i folk för att det skulle hända saker. För att inte tala om när jag var med om Indiebaren, det var stendött (med grupper som kom och ville spela alltså).

Jonas Ferry

Swordsman
Förmiddagar

Bra idé med förmiddagar. Vi ska se om det går att ordna så att samlingarna till Dogs-scenariot är vid Indierummet, så får åtminstone en del människor se att det finns, och kanske bli sugna på att komma tillbaka. Den stora nackdelen med att spela på morgonen/förmiddagen är såklart att man vill sussa då, om man spelat under natten, men det ska nog gå att klara.

Arvid är ju veteran när det gäller indie-arr på GothCon, men jag är ny. Om du har fler tips på hur man snärjer besökare, hur man orkar bemanna stället dygnet runt eller hur man ser till att det blir så bra som möjligt, dela gärna med dig.

Jonas Ferry

Swordsman
Jamenvisst!

Det där med "skylt", förresten. Jag ska snickra ihop en hemsida som går live nån gång innan årsskiftet, där jag ska beskriva vilka spel som kommer att finnas och hur de går till. Om du vill kan du skriva en liten text så lägger jag upp den; det ökar chanserna att intressera. Jag kommer att återkomma senare med detaljer, så skicka inget ännu.

En annan skyltning man kan ha är i form av spellistor i själva Indierummet. Även här behövs en kort beskrivning av spelet, och kanske ett mobilnummer till dig om du råkar vara någon annanstans på konventet. Då kan man ringa om det dyker upp en grupp och du inte är där.

Jag tycker att det vore coolt om Indierummet kunde användas för speltest av hemmasnickrade system och världar. Kanske kan du hitta två-tre andra spelmakare i Indierummet, så kan ni lägga några timmar på att testa varandras spel?

MrG

Swashbuckler
Re: Förmiddagar

Bemanna dygnet runt har jag aldrig provat... vi brukar stänga för sömn, ibland för mat och för Verbal Kombat :gremlaugh:

När det gäller få besökare... att vara först var nog bra, hade inte sett några drop-in rollspel innan vi körde igång (men hoppas nästan nån ska komma och slå mig på fingrarna med något äldre arrangemang). Och tidslängd, fick mer besökare år senare år, även om vi nu tycker att det varit en jämn mängd grupper senaste åren.

Och synas, kläder, lappar, bra plats och service så fort någon dyker upp, att hugga folk när de kommer förbi och prata med dem är guldvärt om man vill att folk ska stanna och spela. Och så gäller det at få det låta intressant att prova.

Ett tips till kan vara att försöka hålla lagom långa aktiviteter, vi har oftast haft det enklare att få folk att stanna på entimmesscenarion än femtimmars demostarationer av system (undantaget SydCon X, ingen pejl på varför just det konventet drog massa långa pass). Drop in är när man har en lite glugg i schemat, så folk har sällan satt av så mycket tid till det.

MrG

Swashbuckler
Jag tycker att det vore coolt om Indierummet kunde användas för speltest av hemmasnickrade system och världar. Kanske kan du hitta två-tre andra spelmakare i Indierummet, så kan ni lägga några timmar på att testa varandras spel?
Kanske skulle man kunna ha ett enkelt anspråkslöst systemmakar seminarium också i rummet för att locka folk till en speceill tid och för att skapa en schysst snackplats.

De få spelledarseminarium som dykt upp på konvent har varit väldigt schyssta (enligt min humbla åsikt), så varför inte ett om systemmakande. Funderar på om man skulle ha ett nytt sl-seminarium också, men det blir nog till LinCon i så fall...

Jonas Ferry

Swordsman
Åh, berätta mer. Vi kan ha nytta av alla tips.

Det hänger såklart en hel del på vilket rum man får, men det står lite utanför vår kontroll. Det man kan, och det vi förmodligen ska, göra är:

1. Information i förväg på en hemsida om att man finns och var man finns.
2. Egen skyltning på konventet, pilar som guidar folk.
3. Flyers med lite info och en karta som man kan dela ut eller lägga i cafeterior.
4. Egna arrangemang som är lite mer uppstyrda, som lockar folk. ("På lördag klockan 13 spelleder Arvid Staden naken!")
5. Tipsa folk som man spelleder schemalagda arr för om att Indierummet finns.
6. Springa runt och hämta folk som ser spelsugna/uttråkade ut på konventet.
7. Låta folk spelleda sina egna spel, och att de själva får vara aktiva och hitta grupper till det. Grupperna kanske får mersmak.

Har du några fler tips på genomförbara saker man kan göra? Borde jag fråga Arvid innan jag lovar bort honom som i punkt 4?

EchonCique

Hero
Viktigaste av allt

Ha inkastare som aktivt går runt på konventet och kastar in folk till ert spelrum. Annars kommer ni få dåligt med folk. Så krasst är det.

Ett tips till kan vara att försöka hålla lagom långa aktiviteter, vi har oftast haft det enklare att få folk att stanna på entimmesscenarion än femtimmars demostarationer av system (undantaget SydCon X, ingen pejl på varför just det konventet drog massa långa pass). Drop in är när man har en lite glugg i schemat, så folk har sällan satt av så mycket tid till det.
Ovanstående skrevs av MrG och är också vitalt. Många korta nybörjarsaker, många enkla saker man kan spendera en timme på och hinna färdigt. Många korta saker man kan göra för att få en inblick i hur det fungerar för att sedan locka med ett längre pass som är fastlåst till en viss tid och plats. Första dosen är alltid gratis du vet.. :gremwink:

Och ta emot folk. Bemöt dem väl. Prata med dem. Var social, öppen och välkomnande! Detta brast förra gången ett liknande rum sattes upp och det var mest en klubb för inbördes beundran där man spelade varandras spel istället för att vara utåtriktade och försöka få folk (min enkla åsikt). Om ni kommer få ett perifert placerat rum, samla spelgrupper i cafeterian eller vid torget. Sätt upp mötesplatser på mer centrala platser och skicka ut en från ert rum som går dit en gång i timmen eller enligt uppsatta tider för att plocka upp eventuella intresserade som då står där och väntar.

Finns en massa saker ni kan göra helt enkelt.

MrG

Swashbuckler
Det hänger såklart en hel del på vilket rum man får, men det står lite utanför vår kontroll. Det man kan, och det vi förmodligen ska, göra är:

1. Information i förväg på en hemsida om att man finns och var man finns.
2. Egen skyltning på konventet, pilar som guidar folk.
3. Flyers med lite info och en karta som man kan dela ut eller lägga i cafeterior.
4. Egna arrangemang som är lite mer uppstyrda, som lockar folk. ("På lördag klockan 13 spelleder Arvid Staden naken!")
5. Tipsa folk som man spelleder schemalagda arr för om att Indierummet finns.
6. Springa runt och hämta folk som ser spelsugna/uttråkade ut på konventet.
7. Låta folk spelleda sina egna spel, och att de själva får vara aktiva och hitta grupper till det. Grupperna kanske får mersmak.
Minns tillbaka när vi körde igång med rollspelsbaren, då körde vi första gängen;
-Egenskyltning
Andra gången;
-Egen skyltning
-Bra plats (det året var visserligen det lätt att få då LinCon hade cafeteria med massa dropinaktiviteter)
-Söta spelledande flickor
-Högg folk som såg uttråkade ut (vilket visserligen sällan funkar bra)
-Tipsade folk vi spelledde annars (inklusive de jag arrade bräd och kortspel för)

Hemsida fick vi långt senare, men det har vi nu för tiden.

Så din lista kan jag checka av som massa sunda idéer (förutom kanske Arvid naken, men kanske funka för att locka flickor...).

Kläder är förresten också ett bra sett att synas, kom fram folk till mig på BSK för att jag hade Rollspelsbaren t-shirt och frågade när vi skulle köra (skäms lite för det då jag bara var där för att spela själv).

Kan tycka en gång till på att spelleda annat, bra sätt att skapa kontankter och göra PR (plus att man får bonuspoäng hos konventsledningen),

MrG

Swashbuckler
Re: Viktigaste av allt

Ha inkastare som aktivt går runt på konventet och kastar in folk till ert spelrum. Annars kommer ni få dåligt med folk. Så krasst är det.
Är det bara för oss som inkastare funkat dåligt? Kan visserligen vara för att vår inkastare sett hård och psykopatisk ut :gremgrin:

ripperdoc

Myrmidon
Först ska det väl klargöras att indiespel fortfarande inte är en trend i rollspelssverige - tämligen få konventsbesökare tror jag är seriöst intresserade av det (kanske för att de är oinformerade...). Så det kommer att vara att kämpa i motvind ett tag, misstänker jag.

Men mina tips, som halvt om halvt redan sagts, är förstås att synas och att göra det enkelt att spela.

För att synas tror jag en av de bättre metoderna är att spexa till det rejält. Inkastare jobbar under stor konkurrens på ett normal konvent - många letar efter extra spelare (och där har konventen mycket att lära i att förenkla för arrangörer och spelare...). Om ni verkligen syns och hörs tidigt på konventet, gärna på ett kul sätt snarare än störande, så kommer folk veta vilka ni är (att ha en uniform, ex. särskild t-shirt, hjälper). Om ni spexar rätt tror jag att fler kommer börja kika in och se vad ni pysslar med.

Andra tipset är att tänka på vad folk sysslar med på konvent och när. Personligen spelar jag nästan alltid alla pass och har inte tid med någon form av drop-in-aktivitet. Anpassa ex. speltiderna för att fånga upp spelare som lämnat sina pass tidigt eller rekrytera aktivt på ställen där folk väntas hänga när de har ett pass över.

Lycka till. Jag önskar jag kunde vara närvarande :gremsmile:

/RD

Jonas Ferry

Swordsman
Hur har de här seminarierna funkat, vem har hållit i dem, hur länge har de hållt på, och sådär? Spelmakarseminarium vore intressant, men då skulle man verkligen vilja ha dit en "riktig" spelmakare som kunde agera dragplåster. Med "riktig" menar jag någon som faktiskt lyckats publicera ett spel som folk spelar, till skillnad från mina egna dogmaskapelser.

Eksem

Champion
Re: Viktigaste av allt

"Kan visserligen vara för att vår inkastare sett hård och psykopatisk ut "

Enda gången jag varit på konvent (jag var 14, så det är ett tag sedan) var det ett hårt och psykopatiskt gäng som ville dra med mig att spela rollspel eftersom de saknade en spelare. Det fungerade jättebra. Det var iofs till Kult...

Jonas Ferry

Swordsman
Angående kläder och då framför allt enhetliga t-shirts.. hur håller man dem fräscha under ett helt konvent? Det kan inte funka att springa runt i samma tröja i tre dagar och förvänta sig lukta hallon, det är väl det som för min del talar emot idén. Men jag håller med om att det är ett bra sätt att få folk att ta kontakt med en på, de får liksom en ursäkt att hoppa på en.

Kanske enhetligt färgade nätbrynjor att bära utanpå kläderna? Det vore väl snyggt?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
För att synas tror jag en av de bättre metoderna är att spexa till det rejält.
Jag vill spela Protest! i kostym, i en för ändamålet iordningställd skolsal.

Om jag över huvud taget kommer till GothCon, vill säga.

/tobias

Jonas Ferry

Swordsman
Jag tycker att det vore grymt coolt. Du behöver 4 spelare och valfri mängd publik, va? Skulle publiken kunna komma och gå som den vill, eller får de bara göra det i pauser av spelet?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Du behöver 4 spelare och valfri mängd publik, va? Skulle publiken kunna komma och gå som den vill, eller får de bara göra det i pauser av spelet?
Idealet är fyra extra spelare, en publik och en jory, men det räcker med fyra extra spelare. Naturligtvis skulle inte publiken få störa rättegången, då blir den utslängd, så några vakter skulle nog behövas också. :gremwink:

/tobias

MrG

Swashbuckler
Kläder

T-shirtar för ett konvent körde vi ifjol, tror de flesta hade två per skalle för att hålla sig någorlunda fräscha och ett linne under kan vara klar bonus. Nu föll vi visserligen i samma fälla som många andra, svart t-shirt med tryck har väldigt många på konvent, så vi stack inte ut så mycket :gremtongue:

Just för GothCon kan jag ju också tipsa om att vita skjortor inte heller egentligen är det smartaste då man kan bli tagen för konventsledning :gremlaugh:

Nätbrynjor vill jag på nått sätt protestera mot, men det uppfyller faktiskt syftet på ett bra sätt.