En annan sekvens jag vill nämna, med skön emergens:
Vicotnik spelade alltså Meat, en Faceless i vårat Apocalypse World-pass, vilket innebär att hans rollperson alltid bär mask. Han gör ett ärende åt Reccas rollperson, Orchid, en Skinner med en fascination för att göra konst av människors kroppar.
Meat kunde fråga sin mask om råd, så jag föreslog att han skulle göra just det i den här scenen, för att hans motivation var lite oklar. Masken vill att han skulle be Orchid om en kyss. Orchid vill inte. (Här tyckte jag faktiskt det blev lite jobbigt) Men går till slut med på det på villkoret att han tar av sig masken.
Meat går till slut med på det villkoret, och låter Orchid ta av den. Eftersom Orchid ser Meat utan mask så blir hon tillfälligt paralyserad. Eftersom Orchid har en move där andra blir hänryckta medans hon avlägsnar kläder från sig själv eller någon annan så blir Meat också paralyserad. Så de står och bara tittar på varandra en lång stund!
Meats ansikte är täckt av ärr och Orchid tycker att det är underbart, och det slutar med älskog.
Apocalypse World har regler för sex! The Skinner kan förtrolla den hen ligger med, så att bara tanken på skinnern kan distrahera eller peppa dem. The Faceless kan dyka upp om den andra hamnar i trubbel.
Vilket innebär att när Orchid senare gör ett missfoster av kulten på Lidls ledare så dyker Meat upp och är jättepepp på att hjälpa och räddar henne från garanterad lynchning.
Att det fanns en kult som hade sitt säte i ett gammalt Lidl innebär många fantastiska repliker så som:
"Ni står blodiga och utmattade på gatan med ett älgkadaver"
"Kom igen, vi går till Lidl!"
"Fort, in på Lidl och hämta vapen!"
Underbart.
Jag fick ÅTERIGEN missa ett pass Sea Dracula med Genesis och Elmrig för att spela AW-passet. Sea Dracula är på We Owe-listan nu!