När jag läste ekonomisk historia på 90-talet så hade vi det som tema och det visade sig att forskarna inte alls var överens om den klassiska förklaringen att slaveriet var så pass teknologiskt hämmande att det inte fanns någon ekonomisk användning av ångkraft. Tvärtom utvecklades en del produktivkrafter inom deras industri tämligen långt, t ex användningen av vattenkraft. (Nu minns jag iofs inte hur det var med tillgången till stenkol - men de behärskade ju brittania, ett av få områden i världen som den är lätttillgänglig.)
Men till min fråga. Finns det något spel (eller inspirerande bok) som utgår från en sådan setting, att Herons uppfinning fick en praktisk användning och Romarriket påbörjade den industriella revolutionen? Det intressanta är ju att Romarriket borde ha bättre förutsättningar till att nå den nödvändiga kapitalackumulationen än England (i synnerhet efter Trajanus erövring av Dakien), och det fanns en gigantisk arbetskraftsreserv tillgänglig. Helt enkelt en statsledd väg mot industrialismen.
Men till min fråga. Finns det något spel (eller inspirerande bok) som utgår från en sådan setting, att Herons uppfinning fick en praktisk användning och Romarriket påbörjade den industriella revolutionen? Det intressanta är ju att Romarriket borde ha bättre förutsättningar till att nå den nödvändiga kapitalackumulationen än England (i synnerhet efter Trajanus erövring av Dakien), och det fanns en gigantisk arbetskraftsreserv tillgänglig. Helt enkelt en statsledd väg mot industrialismen.