Influenser på svenska rollspel

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,920
Location
Stockholm
Inspiration är intressant. Ta den här beskrivningen av kentaurer från svarta lådan som exempel (kanske inte ett bra exempel, men ändå ett exempel):
En Kentaur är till hälften människa och till hälften häst. Tänk dig en människas överkropp som sitter där hästen skulle haft sin hals och sitt huvud. Förutom att de kan sparka med sina hovar (särskilt de bakre) använder de också vanliga vapen, främst spjut och pilbåge.

De håller oftast till djupt inne i stora skogar. Kentaurer har samma intelligens som människor, och går inte att tämja som riddjur. Många kentaurer är svaga för det motsatta könet — även om det gäller vanliga människor.
Kentauren kommer såklart från grekisk mytologi. Men resten?

I de gamla myterna är kentaurer vanligen beskrivna som vilda fyllbultar. Monster. De var bad guys. Och de verkar för det mesta ha bott i bergen, inte i skogarna.

De fanns förvisso snälla kentaurer som Kiron och Folos (som båda bodde i grottor). Kiron lärde diverse grekiska hjältar slåss och spela musik, typ.

Så, ja, kentauren i Svarta lådan är inspirerad av antiken. Men inte BARA av antiken. Det finns annat stoff som smugit sig in där. Att hitta de influenserna är ju genuint intressant.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,920
Location
Stockholm
Jag har inte Magi-boxen, men jag minns det som att den har ett "appendix N" också.
edit: det knaske är samma bok?
Jodå det finns en lista tips där

Böcker:
Lloyd Alexander, De trennes bok

Piers Anthony, A Spell for Chameleon

Stephen Donaldson, Furst Nids förbannelse

Weyland Drew, Willow

Gary Gygax, Gord den listige

Barbara Hambly, Morkeleb den svarte

Ursula K. LeGuin, Trollkarlen från Övärlden (stavmagi)

Fritz Leiber, Svärd och svartkonst

Roberta MacAvoy, Damiano

Patricia McKillip, The Riddle-Master of Hed

Michael Moorcock, Elric på ödets hav

Michael Moorcock, Slottet vid världens kant

Peter Morwood, Demonfursten (demonologi)

Peter Morwood, Klanfursten (elementarmagi)

Bertil Mårtensson, Maktens vägar

Terry Pratchett, Det fantastiska ljuset

Terry Pratchett, Magins färg

Fred Saberhagen, First Book of Swords (magiska svärd)

Mary Stewart, Kristallgrottan

Jack Vance, Cugels saga

Jack Vance, Den döende jorden

Filmer:
Bleka dödens minut
Det grymma svärdet
Conan förgöraren
Drakdödaren
Excalibur
Hawk the Slayer
Krull
Labyrinth
Sinbad och tigerns öga
Legenden
Sängknoppar och kvastskaft
Willow
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,139
Vid det här laget, bara några år senare (var det 1990 som Magi-boxen kom ut?) hade ju det tillgängliga fantasyutbudet i Sverige börjat breddas rätt märkbart.

Åtminstone hälften av böckerna i listan är väl dessutom titlar ur Äventyrsspels egen kioskfantasyserie.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,920
Location
Stockholm
Vid det här laget, bara några år senare (var det 1990 som Magi-boxen kom ut?) hade ju det tillgängliga fantasyutbudet i Sverige börjat breddas rätt märkbart.

Åtminstone hälften av böckerna i listan är väl dessutom titlar ur Äventyrsspels egen kioskfantasyserie.
Jag tycker det är intressant att de inte nämner någon av Pratchetts häxböcker, trots att magiboxen innehåller en hel magiskola som typ bara är Granny Weatherwax rakt av.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,949
Location
Stockholm
Intw direkt inspiration men EON har en del blinkningar till Belgarion serien med bl.a. Lelldorin som namnet på en typ av alv svärd
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,139
Var inte hennes magiskola mest att maxa PSY samt Bluff och sedan agera som om du vet vad som pågår och att du kan förvandla alla som irriterar dig till grodor (kan! Men vill inte just nu.) :p
Vilket, slår det mig nu, också rätt mycket är John Constantines approach till magi.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,800
Location
Stockholm
Det beskriver väl framför allt sent 80- och tidigt 90-tal?
Yes, du har helt rätt. Nuförtiden är väl de flesta 35 och uppåt, kanske 40+? Jag tycker mig ha sett att personer som är tio eller tjugo år yngre än mig är "överrepresenterade" bland speldesigners.

Samtidigt så torde dessa ha börjat skriva/skapa egna grejer mycket tidigare än då de blev publicerade, kanske? Jag skrev på kammaren från att jag var 12 tills jag blev publicerad vid 20. Och mina referensramar var nästan skamligt populärkulturella, måste jag erkänna. Idag ser jag ett större fokus på historia som inspiration, något som jag själv endast inspirerades måttligt av. Om inte det var pseudohistoria, alltså. :)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,748
Jag har länge hävdat att Excalibur är en film som, likt T. H. Whites Merlin, åldrats baklänges. För varje ny Arthur-film som kommit sen dess ser den bättre och bättre ut. 8)
Den näst bästa Arthur-filmen, efter den uppenbara.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
536
Yes, du har helt rätt. Nuförtiden är väl de flesta 35 och uppåt, kanske 40+? Jag tycker mig ha sett att personer som är tio eller tjugo år yngre än mig är "överrepresenterade" bland speldesigners.
Det som ju inte funnits tidigare, och egentligen bara blivit ett fenomen under den senaste rollspelsvågen, är ju att vi ju har hel hoper (eller, i vart fall flera stycken) aktiva rollspelsskapare som är 60+, och har ett helt liv av skrivande och konstruerande bakom sig. Räknar vi antalet aktiva spelskribenter och skapare som är 50+ är det ännu fler.

Lägg där till att även mindre produkter på den svenska rollspelsscenen ofta håller extremt hög klass i både innehåll och rena produktionsvärden (illustration, layout, format mm), så blir det nog svårt för tonåringar och unga vuxna att slå sig fram. Svensk rollspelsutgivning har genomgått en oerhört professionalisering sedan 2012, och att det nog är ca 35-45 som verkar vara det åldersspann de flesta aktiva speldesigners idag befinner sig i tror jag är en reflektion av det.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,788
Location
Göteborg
Det som ju inte funnits tidigare, och egentligen bara blivit ett fenomen under den senaste rollspelsvågen, är ju att vi ju har hel hoper (eller, i vart fall flera stycken) aktiva rollspelsskapare som är 60+, och har ett helt liv av skrivande och konstruerande bakom sig. Räknar vi antalet aktiva spelskribenter och skapare som är 50+ är det ännu fler.

Lägg där till att även mindre produkter på den svenska rollspelsscenen ofta håller extremt hög klass i både innehåll och rena produktionsvärden (illustration, layout, format mm), så blir det nog svårt för tonåringar och unga vuxna att slå sig fram. Svensk rollspelsutgivning har genomgått en oerhört professionalisering sedan 2012, och att det nog är ca 35-45 som verkar vara det åldersspann de flesta aktiva speldesigners idag befinner sig i tror jag är en reflektion av det.
Bra poäng! Större åldersspridning mår alla kulturområden bra av, så fler perspektiv kommer fram. Däremot är andelen kvinnor fortfarande pinsamt låg. Var hade de hämtat sin inspiration, saker som vi nu missar helt i den här tråden?

Om svenska rollspelsföretag ska ha ett mål för de kommande tio åren, borde det vara att involvera fler kvinnor.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,800
Location
Stockholm
Däremot är andelen kvinnor fortfarande pinsamt låg. Var hade de hämtat sin inspiration, saker som vi nu missar helt i den här tråden?
Jag ska intervjua en tjej som är 13 år som var spelledare på Spelkongress 24, för Fenix. Enligt hennes förälder som jag pratade med brinner hon för rollspel, så jag ska passa på att fråga henne om hennes inspiration, och hur hon tänker kring att skapa eget material.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,719
Jag tänker att utvecklingen under 1980/90-talen, professionaliseringen och åldersstrukturen hänger ihop. Det vill säga idag behövs mer kunskap och erfarenhet för att kunna "hävda sig" i konkurrensen vilket premierar lite äldre skapare, samtidigt som rollspelsvågen under Äventyrsspels storhetstid skapade en demografi som nu har kunskap och erfarenhet (och är 35+), vilket bidrar till den höga nivån och det stora utbudet av kvalitativa spel. Lägg där till att, som det påpekades, flera äldre spelskapare deltar så gör det utrymmet för yngre än snävare. Det förklarar antagligen också den begränsade förekomsten av kvinnor (eftersom de var en mindre del av demografin som byggdes upp under 1980/90-talen).

Men det är nog ett övergående förhållande. Tillväxten och breddningen av hobbyn som skett under 2010-talet och framåt lär troligen slå igenom i alla fall delvis ändrad demografi för de svenska spelskaparna under kommande årtionde.*

* Deltagandet på Ligans spelkongress var rätt illustrativt. Mycket låg andel kvinnor och yngre. Och det är ju också lite mer av en branschmässa (vilket verkligen inte ska tolkas negativt.) Medan strukturen på exempelvis Gothcon, som har en annan profil, är tydligt mer varierad.
 
Last edited:

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,236
Location
Göteborg
I Eon II från 2000 finns en sida med bok- och filmtips. Där står det såhär:


LITTERATUR & FILMER
Det finns mängder med inspirationskällor till Eon. Böcker och filmer är medier vilka
är lätta att få tag på och som man kan få stor behållning av. Här följer ett urval av de
böcker och filmer som vi anser kunna ge något till en Eon-spelledare. De flesta av fantasyromanerna
är översättningar. Författarna till Eon gör inga anspråk på att ha läst alla dessa
böcker, men gott och väl hälften av dem. Det skall också sägas att det finns betydligt mer fantasy
på engelska – vi har bara tagit med det som finns på svenska på grund av utrymmesskäl.

Fantasyromaner på svenska
Lloyd Alexander - Krönikan om landet Prydain*
Robert Asprin – Tjuvstaden*
Carolina Bjällerstedt Mickos - Till Esprami*
Saga Borg - Jarlastavens vandring
Marion Zinner Bradley- Avalons dimmor
Terry Brooks - Arvet från Shannara*
Christina Brönnestam - Svart eld
Orson Scott Card – Sjunde sonen*
Lewis Carol - Alice i Underlandet
Joy Chant – Röd måne och svarta berg
Brian Daley – Kampen om Coramonde
Stephen Donaldson – Krönikorna om Thomas Covenant*
Stephen Donaldson – Kampen om Mordant*
Dave Duncan – Den rättrådige*
Wayland Drew – Willow
David Eddings – Sagan om Belgarion*, Sagan om Mallorea*
Pål Eggert – Ars Moriendi
Michael Ende – Den oändliga historien
Raymond E. Feist – Ormkrigskrönikan*
Raymond E. Feist & Jannu Wurts – Imperiets dotter*
Catherine Fisher - Legenden om kråkan, Snöhäxans son
Maggy Furey – Magikerns stav*
Terry Goodkind – Sanningens svärd*
Maria Gripe - Glasblåsarnas barn
Barbara Hambley – Morkeleb den svarte, Det svarta citadellet
Sue Harrison – Chagak – Istidssagan*
Robin Hobb – Fjärrskådarna*
R.E. Howard – Böckerna om Conan*
Dan Hörning – Svärdsspel i Hadarlon
Brian Jacques – Rerdwall*
Robert Jordan – Sagan om drakens återkomst*
Katherine Kerr – Böckerna om det magiska landet Devvery*
Stephen King – Drakens ögon
Niklas Krog – Frihetskrigen*, Gudarnas son
Ursula K.LeGuin – Trollkarlen från Övärlden*
Fritz Leiber – Svärd och svartkonst*
C.S. Lewis – Narnia*
Astrid Lindgren – Mio, min Mio, Ronja rövardotter
George R.R. Martin – Sagan om is och eld*
Anne McCaffrey – Drakryttarna, Drakjakten
Patricia McKillip – Gåtmästaren*
Elizabeth Moon – Paksenarrion*
Michael Moorcock – Elric av Melniboné*, Runstaven*
Peter Morwood – Klanfursten, Demonfursten, Drakfursten
Bertil Mårtensson – Maktens vägar*, Deral Bågskytt
Mervin Peake – Gormenghast*
Meredith Ann Pierce – Aeriel*
Terry Pratchett – Resan hem*, Skivvärlden*
Jennifer Roberson – I djurskepnad*
Andreas Roman – Trilogin om drakväktarna*
J.K. Rowling – Harry Potter*
Fred Saberhagen – Gudarnas svärd*
J.R.R. Tolkien - Trilogin om Härskarringen*
Jack Vance – Cugels saga
Cynthia Voigt - På falkens vingar
Margaret Weis & Tracy Hickman – Draklanskrönikan*,
T.H. White – Svärdet i stenen*
Tad Williams – Minne, sorg & törne*
Roger Zelazny – Amber*
* = Trilogi eller längre sammanhängande svit böcker.

Fantasyfilmer
Barbarian Queen, Barbarian Queen 2
Beastmaster
Ben Hur
Beowulf
Bleka dödens minut
Braveheart
Conan Barbaren, Conan Förgöraren
Den mörka kristallen
Den oändliga historien, Den oändliga historien 2
Den siste draken
Det sjunde inseglet
Dragonheart, Dragonheart 2
Dragonslayer
Ett herrans liv
Excalibur
First knight
Gavain och den Gröne riddaren
Highlander, Highlander 2 & 3
Ivanhoe
Jean d’Arc
Korpen flyger
Korpens skugga
Krull
Kull - the conqueror
Kött och blod
Labyrint
Ladyhawke
Legenden – Mörkrets härskare
Monthy Pythons fantastiska värld
Rosens namn
Röda Sonja
Robin Hood – Prince of thieves
Ronja Rövardotter
Sagan om ringen
Svärdet i stenen
Trollkarlen från Oz
Vite vikingen
Vägvisaren
Willow

Böckerna av Dan Hörning och Andreas Roman får väl dock betraktas ha inspirerats av Eon snarare än tvärtom...
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,949
Location
Stockholm
Någon som vet vad, om något, som inspirerade Monsterboxens kalydon, onaqui, och urmonster?
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,060
Någon som vet vad, om något, som inspirerade Monsterboxens kalydon, onaqui, och urmonster?
Kalydon var väl från grekisk mytologi och onaqui tror jag kom från någon sydamerikansk folktro?
 
Top