Influenser på svenska rollspel

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,810
Location
Stockholm
Kalydon var väl från grekisk mytologi och onaqui tror jag kom från någon sydamerikansk folktro?
Verkar stämma, jag gjorde en sökning på det tidigare men hittade inget, men den här gången gjorde jag det. Antar att jag var trött i huvudet eller något föra gången.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Nån som har någon insikt gällande vilka spel eller kulturfenomen som influerat Neogames? Första utgåvan av Neotech är ju klassisk cyberpunk modell 1A, men reglerna? Vad har inspirerat Mundana i EON? Jag gissar på mycket historia?
Reglerna till Neotech var födda ur CJS hjärna om jag minns rätt (@Krille kanske har en annan åsikt - han joinade några månader för mig). Även om Neotech som spel var inspirerat av Cyberpunk 2013, så kom det mesta från olika romaner och noveller, med William Gibsons Neuromancer-trilogi som den tydligaste stjärnan, följt av Neal Stephensons Snow Crash mfl. Överlag försökte Neogames hämta inspiration från "icke-rollspel" (såsom böcker, filmer, musikaler, operor eller från TV och dataspel).

Eon baserades mycket kring vår historia. Det rollspel som kanske låg närmast var nog Harnmaster, även det mest var vibben (lerigt, regnigt och oheroiskt) snarare än något annat. Jag hämtade mycket inspo från dataspel (under en period ägde och spelade jag typ alla datarollspel som existerade!). Spel som Questron, Wizard's Crown/The Eternal Dagger, Knights of Legend, Phantasie-trilogin, Ultima-serien, mfl, bidrog till skapelsen. Även Sid Meier's Pirates! och Sid Meier's Civilization! var hörnstenar i hur det konceptuella bygget av Mundana utformades. Jag som en stor Ensamma Vargen-fantast insperades även av soloäventyren i "mina" delar av världsbygget.

(Som kuriosa kan sägas att jag tror att CJS aldrig hade spelat något svenskt rollspel någonsin - om så, så är det kanske fortfarande så!)

Noir skapades utifrån elevator-pitchen "Dark City möter Sin City möter Se7en möter Deathwatch möter Equillibrium". Så fem filmer (och en serieroman-svit). Reglerna var mitt eget hjärnfrö som knådades fram under otaliga speltest på golvet hemma hos Petter Nallo. Grunden satt tidigt, och visionen som bröt mot gängse konvention ("Vad du vill är viktigare än vad du kan") var med från början (vilket gör att en amatör med en brinnande drivkraft kan ha större sannolikhet att lyckas än en mästare utan emotionell koppling till scenen).

När reglernas grund var spikad destillerade jag ned allt jag gillade från de olika Forge-spelen (Dogs in the Vineyard var nog den mest lysande sjärnan) och anpassade det, och fick hjälp av min dåvarande Forge-SL Jonas Ferry, som skrev det då banbrytande SL-kapitlet.

Några andra tidiga designpelare var "Det ska vara coolt att vara skadad likt Hartigan (från Sin City)" och "Spelet måste inom sin kontext på ett trovärdig sätt kunna tillåta en karaktär som Marv (från Sin City)" samt "Ödet har en stark och reell påverkan på berättelsen". En annan var "En eldstrid ska efterlämna 100-tals tomhylsor".
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
onaqui tror jag kom från någon sydamerikansk folktro?
Onaquin har en intressant bakgrund. Det finns ett ord "onaqui" på Nahuatl (Maya-språket som fortfarande finns kvar), särskilt i sammansättningen "onaqui tonatiuh", solnedgång eller skymning ("Skymningens by", get it?).

Skymningens by skrevs till Chill av Gali Sanchez, som också har en del annat Mexiko-relaterat i sin rätt korta rollspelsbibliografi, och verkar ha kunnat i alla fall ta sig fram med ordbok på Nahuatl.

Så monstret är konstruerat utifrån ordet Onaqui, dess betydelse solnedgång eller skymning, och det helt mayanska rimliga att ha en fladdermusdemon (jämför Camazotz, fladdermusguden i det mayanska eposet Popol Vuh). Men det har alltså ingen specifik mayansk bakgrund - det är bara så välkonstruerat att det känns så. Via Monsterboken blev den sedan en mainstay i svenska fantasyrollspel, så att den dyker upp i både DoD-23 och Symbaroum (som uppenbarligen gjorde sin research eftersom (den första?) Onaqui-ekvivalenten man stöter på där heter "Midnatt", som fortsätter att anspela på solens nedgång).

1729614711367.jpeg
Hellboy in Mexico
 
Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,906
Glömde skriva innan, en stor influens för mig när jag skriver cyberpunk är Jack Womacks böcker. Jävlar vad de är bra på att skildra såväl nattsvart satir som dystopi!
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
OT men Nahuatl är inte ett Maya-språk
Ah, stämmer! Men mytologiskt går de där kulturerna mycket i varandra. En av aztekernas övningar var att sno andras gudabilder och ta med sig dem hem, så att det blev deras gudar och de ursprungliga tillbedjarna blev utan.

Quetzalcoatl är ett exempel på en urspunglig Maya-gud som togs över av aztekerna.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,751
Location
Göteborg
Jag ska intervjua en tjej som är 13 år som var spelledare på Spelkongress 24, för Fenix. Enligt hennes förälder som jag pratade med brinner hon för rollspel, så jag ska passa på att fråga henne om hennes inspiration, och hur hon tänker kring att skapa eget material.
Riktigt coolt! Du får gärna rapportera tillbaka.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Någon som vet vad, om något, som inspirerade Monsterboxens kalydon, onaqui, och urmonster?
  • Kalydonen skapade jag utifrån legenden om vildsvinsjakten utanför staden Kalydon -- länk >>>
  • Onaquin hämtade jag från ett Chock-äventyr som utspelades i Mexiko (se JohanL:s utmärkta förklaring ovan)..
 
Top