Influenser på svenska rollspel

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
375
Location
Södertälje/Uppsala
Om man får vara så lat o anföra sej själv för ett tag sen:
Jag har då och då funderat över vilka inspirationer som går att spåra i äldre spel, och hur de kan kasta ljus på spelens stämning och idévärld. Nu när den här tråden dykt upp skummade jag igenom nåt dussin nummer av Sinkadus och antecknade vilka inspirationer som refererades till i DoD artiklar.

Moderna författare och verk
Tolkien
Elric
Ladyhawke
Conan
Röde Orm
Korpen flyger
Ivanhoe

Verklig historia
Korstågen
Vikingatida Island
Antika Grekland
Folkvandringstiden
Feodala Japan

Folktro och mytologi
Judisk folktro
Japanska folksagor
Grekisk mytologi
Nordisk mytologi
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,510
Location
Göteborg
Skulle säga att Nordiska Väsen, Ur Varselklotet, Skrômt, Viking, Norrsken, Gudasaga, Chock, Expert Partisan och till och med Call of Cthulhu Sverige mfl extremt tydligt bygger på massor av andra influenser än enbart amerikanska rollspel. Men de kanske inte är fina nog att räknas?
Nä, det var som sagt inte helt allvarligt menat, och du tar upp många bra exempel, även om jag själv inte har koll på dem, utom Gudasaga. Även Fornsaga har jag läst, men inte spelat. Det finns såklart andra influenser, framförallt inhemska sådana. Jag har egentligen alldeles för dålig koll för att uttala mig i den här tråden, så borde hålla mina gliringar för mig själv. :gremeek:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,020
Location
Port Kad, The Rim
Mina viktigaste inspirationskällor för DoD-utvecklingen under åren hos Äspel:
  • Röde Orm (fantasy light, faktiskt)
  • Bilbo (mindre världsomskakande än Ringen)
  • Ivanhoe (TV-versionen)
  • Robin Hood (diverse versioner)
  • Korpen flyger (spaghettiwestern bland vikingar)
  • Legenderna om Jason, Theseus, Odysseus, Atalanta, med flera antika hjältar.
Mitt arbete med Chock Åter från graven är i viss mån influerat av
  • X Files
  • Desmond Bagleys många Kalla krigs-thrillers
  • Fantomen (för Basker Blå)
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,715
Location
Stockholm
För mig är detta en supersvår fråga, eftersom jag uppfattar rollspelare som influenskleptomaner. Ser vi nått kul nånstans snor vi det och stoppar in i rollspelen. Det kan vara en diamantbägare från Fantomen eller en textrad av Chris DeBurgh, eller ett stort sjok av Röde Orm som blev Havets vargar, det kan vara Korpens klagan ... Korpen flyger, menar jag, eller ett coolt namn som Katla eller Tengil som leder inspirationen mot den typen av namn.

Vissa saker är sjukt uppenbara (Mutant Chronicles lånade lite av Warhmmmer 40k :) ), andra kanske mindre tydliga.

För mig var Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta superviktig, och känslan i böckerna om Mumintrollen. Prins Valiant och Johan och Pelleviiiiiiin förstås. Listan kan bli hur lång som helst.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,829
Location
Stockholm
När Kheelatar kom benämndes det som fjärde generationens rollspel (spelvärlden viktigare än regler, de senare underkastad den).
Den kategoriseringen stod iofs Lancelot själva för. Jag har i alla fall inte sett den någon annanstans.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
403
Det finns såklart andra influenser, framförallt inhemska sådana.
Tidiga yttre kulturella influenser verkar främst vara brittiska, från Tolkien och Moorcock till 2000 AD och Clive Barker. Men det tog ju inte lång tid innan helt andra influenser kom in, och rollspelen fick ju en väldigt distinkt inhemsk prägel redan i Mutant (1984). Idag är ju det kulturella uttrycket i svenska rollspel väldigt annorlunda än de amerikanska.

Eftersom rollspelen uppfanns i USA så är det ju självklart att de svenska rollspelen, precis som alla andra rollspel, har influenser därifrån. Men det var ju redan tidigt de mer alternativa spelen som stod som förlagor. BRP är ju gamla nyheter idag, men när det kom byggde det ju verkligen på ett helt annat tankesätt än Dungeons & Dragons, och RuneQuest är ju extremt långt från någon standard hjältefantasy.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,829
Location
Stockholm
Sen är ju "grejer jag minns att jag inspirerades av" förvisso kul kuriosa, men det finns ju också massor av grejer man påverkas av men som man inte minns. Minnet är som det är.

Men eftersom alternativet är att närstudera, säg, svarta lådan och göra att jättestort forskningsarbete för att spåra olika influenser, så får minnen kanske duga.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,614
Location
Stockholm
Borde gå att fixa på något sätt.
Det är etablerat att i Fantomens värd finns det andra maskerade förkämpar för rättvisan som möjligen är fråga om överlämnande av identiteten till efterföljande eller/och(?) är något övernaturligt. Sedan är ju Mandrake en del av fantomens värd. Så man kunde ha ett gäng av äventyrare i liknande still med möjliga medhjälpare som är väldigt kompetenta inom sitt område (ex. Lothar som är värdens starkaste man och kunnig inom andra ämnen också).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,002
Location
Ereb Altor
Sedan är det ju så att kultur är en pågående process. Den förminskas inte på något sätt att bygga på influenser. Tvärtom! Det är närmast ett grundläggande krav.

Ämnet är intressant men påverkan utifrån tar inte ifrån oss det faktum att svenska rollspel har en särprägel.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,020
Location
Port Kad, The Rim
Top