Nekromanti Information från teknikergruppen.

Vicotnik

Den onde
Staff member
CapnZapp;n146763 said:
Kommer nya forumet bli ett separat forum, dvs kommer detta forum temporärt finnas kvar ett slag? (Då kan man ju logga in här om man har problem, och slipper skapa sig ett tempkonto bara för att kommunicera)
Nej, då vi gör migreringen så kommer vi stänga ner detta forum. Vi kommer dock se till att det finns kontaktvägar till redaktionen samt tekniker ifall man har problem. Detta för att vi vill undvika att användare skapar konton bara för att de har problem med sitt gamla.

Mer info om detta kommer när vi beslutat oss för hur vi exakt ska hantera detta.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Big Marco;n146768 said:
Får man äntligen tillbaka sina XP från oldsite?
Jag har tyvärr inget koll på detta. Men kan kolla med Lupus imorgon. Dvs om inte Spider eller Lupus själva svarar i den här tråden innan dess.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
chrull;n146679 said:
Haha, bara äkta kanalpaddlare skulla använda uttryck som "förplåtad".
OT: Åtminstone är det bara äkta kanalpaddlare som skulle använda det utan syfte att göra sig lustig...

Alltså, en vacker dag måste jag leta rätt på det där tidningsurklippet som föranledde uttryckets myntande...

Jocke

Man med skägg
Vimes;n146738 said:
Jag har inget bra svar. Alltså jag rggade mig på Rollspel.nu... 2001? Dunno. "Dac" var nån oklar spinn på "Dakkon" som var mitt alias...

PÅ 90-TALET NÄR JAG HÄNGDE PÅ TARGET GAMES DRAKAR OCH DEMONER-FORUM SOM ALLA RIKTIGA ROLLSPELARE HAR GJORT!

Jag stred för Ereb Altors ära mot styggelsen Chronopia långt innan det var coolt med flame wars på internet.

Rollpel.nu heter förvånande ofta "Gardners Rollspelsforum" i mitt huvud även efter all denna tid...

Sapient

Swashbuckler
Vimes;n146629 said:
Fundering: på OldWRNU är mitt visningsnamn "Vimes", precis som mitt användarnamn här. Men mitt användarnamn på OldWRNU är "Dac" (fråga inte). Kommer det påverka migreringen.
En preliminär bedömning är att tack vare en glitch i forumprogramvaran kommer Albanien att bli helt strömlöst i sju år, efter att vi migrerat forumet till den nya plattformen, på grund av det.

När väl orsaken uppdagas, kommer ingen att bry sig. Albanien liksom.

Så nej, inget särskilt.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Så mycket aweesomeness i den här posten. Och särskilt att gamla kontot ska slås ihop med det nya. I have missed it! <3

(Fråga: Kommer man få välja vilket alias som gäller? Jag gillar mitt nya mer än det gamla...)

Jag har inget bra svar. Alltså jag rggade mig på Rollspel.nu... 2001? Dunno. "Dac" var nån oklar spinn på "Dakkon" som var mitt alias...
Så det var du som var Dakkon. Nice! Nu har jag ett ansikte till en gammal goding! :D

Vicotnik

Den onde
Staff member
Robert Jonsson;n146876 said:
(Fråga: Kommer man få välja vilket alias som gäller? Jag gillar mitt nya mer än det gamla...)
Har för mig att det är det nya forumets alias som kommer att gälla. Men för exakt svar så får Lupus eller Spider svara på detta.

CapnZapp

Myrmidon
Krille;n146765 said:
En annan fråga: om man har glömt sitt lösenord och litar på att ens webbläsare kommer ihåg det, kommer lösenordsåterhämtningen att funka?
Din webbläsare lagrar lösenord per webbsajt.

Så jag skulle kunna svara "antagligen, om WRNU återanvänder exakt samma url och inte lägger till någon avancerad lösenordsmodul" men ett bättre svar är istället:

Du vet väl att du kan be din webbläsare lista ihågkomna lösenord? (Iallafall på Firefox för Windows) Så om det inte funkar automagiskt är det bara att kolla där och mata in lösenordet "igen".

anth

Vetefan
Vicotnik;n146878 said:
Har för mig att det är det nya forumets alias som kommer att gälla. Men för exakt svar så får Lupus eller Spider svara på detta.
CapnZapp;n146940 said:
Din webbläsare lagrar lösenord per webbsajt.

Så jag skulle kunna svara "antagligen, om WRNU återanvänder exakt samma url och inte lägger till någon avancerad lösenordsmodul" men ett bättre svar är istället:

Du vet väl att du kan be din webbläsare lista ihågkomna lösenord? (Iallafall på Firefox för Windows) Så om det inte funkar automagiskt är det bara att kolla där och mata in lösenordet "igen".
Finns mailadressen bara på gamla eller nuvarande forumet behålls inställningarna för visningsnamnet.
Finns samma mailadress på bägge ställena så är tanken att det nuvarande visningsnamnet ska användes, helt enkelt för att det är det som används just nu. :)

Vi planerar att INTE importera lösenord så det första man måste göra på nya forumet är att klicka på "glömt lösenord" - så den reggade mailadressen MÅSTE fungera.
Det gamla forumets lösenordsalgoritm skiljer sig från det nuvarande forumets så det går INTE att slå ihop dem. Teoretiskt sett skulle användarna på det nuvarande kontot kunna behålla sitt lösenord då vB4 och vB5 använder samma algoritm, men det fungerar ju inte för de som inte har konto på det nuvarande forumet - så då är det enklast att alla får återställa sina lösenord det första de gör.

CapnZapp

Myrmidon
Hur gör man då om man bytt email sedan man reggade sig senast (och inte frågar detta förrän efter ni gjort importen)?

Kommer detta forum finnas kvar temporärt eller måste man skapa ett nytt temporärt id bara för kunna skriva på nya forumet och efterfråga emailåterställning av sitt konto (som då måste funka trots att två olika id ska länkas till nya emailadressen)?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
CapnZapp;n146997 said:
Hur gör man då om man bytt email sedan man reggade sig senast (och inte frågar detta förrän efter ni gjort importen)?

Kommer detta forum finnas kvar temporärt eller måste man skapa ett nytt temporärt id bara för kunna skriva på nya forumet och efterfråga emailåterställning av sitt konto (som då måste funka trots att två olika id ska länkas till nya emailadressen)?
Vi ser till att ha en fungerande e-postadress som de som inte kan komma åt sitt konto kan använda för att nå oss.

Vi vill INTE att folk ska behöva regga nya tillfälliga konton för att komma åt sina gamla.

chrull

Stockholm Kartell
Jag antar att jag ska ta avsaknaden av svar som ett nej?

Någon som vet om VB4 har ett fungerande ignore-stöd för hela trådar och/eller forum? Och hur det då funkar?

anth

Vetefan
Utan att gå in på detaljer är problemet att slå ihop det gamla UBB-forumet och det nuvarande vB5-forumet.
Vi kan idag importera forumen var för sig.

Det finns en ignore-funktion, men inte som grund utan man måste köpa till funktionen.
Faktum är att de flesta funktioner som folk önskat sig finns att köpa - men vi skulle komma upp i en kostnad uppemot tiotusen kronor för ALLA funktioner som folk vill ha.

Vi skulle kunna lösa finansieringen på flera sätt, t.ex. genom kickstarter, patreon o.s.v. - men man kan inte testa funktionen förrän man betalt för den. Jag tror säkert att folk är villiga att betala en slant för att få sin favoritfunktion - men har man betalat och funktionen inte fungerar som man tänkt sig kommer man att bli väldigt sur. Därför vill vi veta att funktionerna fungerar som ni vill innan vi betalar för dem.

CapnZapp

Myrmidon
anth;n154809 said:
Utan att gå in på detaljer är problemet att slå ihop det gamla UBB-forumet och det nuvarande vB5-forumet.
Vi kan idag importera forumen var för sig.

Det finns en ignore-funktion, men inte som grund utan man måste köpa till funktionen.
Faktum är att de flesta funktioner som folk önskat sig finns att köpa - men vi skulle komma upp i en kostnad uppemot tiotusen kronor för ALLA funktioner som folk vill ha.

Vi skulle kunna lösa finansieringen på flera sätt, t.ex. genom kickstarter, patreon o.s.v. - men man kan inte testa funktionen förrän man betalt för den. Jag tror säkert att folk är villiga att betala en slant för att få sin favoritfunktion - men har man betalat och funktionen inte fungerar som man tänkt sig kommer man att bli väldigt sur. Därför vill vi veta att funktionerna fungerar som ni vill innan vi betalar för dem.
Vad sägs om att starta upp nya vb4 FÖRST och oroa sig för finesser SEDAN.

Jag upplever det var ett misstag att slå på alla klockor och visselpipor i vB5 för att sedan behöva backtracka och stänga av.

Mycket bättre då att först starta ett forum med grundläggande funktionalitet och sedan fokusera på att göra det fint och hemtrevligt (dvs allt ifrån grafisk design till moderering).

Sedan kan ni, om ni märker ett överväldigande intresse, slå på enskilda finesser efterhand.

Det är lätt att glömma grunden: "Vårt WRNU är till för att diskutera rollspel. Behöver vi verkligen Finess X för att kunna göra det?"

Jag lovar att i 9 fall av 10 är svaret "nej, det är inte strikt nödvändigt för att diskutera rollspel".

Vad gäller importen är det för mig självklart att importera detta (vB5) forum. Det gamla forumet går ingenstans - att det är readonly är ett faktum som gällt i åratal nu och som förhoppningsvis alla forumiter vant sig vid. Ingen anledning lägga ner (mycket) tid på att ändra detta faktum. Låt sörjeperioden ta slut, dags att gå vidare, liksom.

anth

Vetefan
CapnZapp;n154874 said:
Vad sägs om att starta upp nya vb4 FÖRST och oroa sig för finesser SEDAN.

Jag upplever det var ett misstag att slå på alla klockor och visselpipor i vB5 för att sedan behöva backtracka och stänga av.

Mycket bättre då att först starta ett forum med grundläggande funktionalitet och sedan fokusera på att göra det fint och hemtrevligt (dvs allt ifrån grafisk design till moderering).

Sedan kan ni, om ni märker ett överväldigande intresse, slå på enskilda finesser efterhand.

Det är lätt att glömma grunden: "Vårt WRNU är till för att diskutera rollspel. Behöver vi verkligen Finess X för att kunna göra det?"

Jag lovar att i 9 fall av 10 är svaret "nej, det är inte strikt nödvändigt för att diskutera rollspel".

Vad gäller importen är det för mig självklart att importera detta (vB5) forum. Det gamla forumet går ingenstans - att det är readonly är ett faktum som gällt i åratal nu och som förhoppningsvis alla forumiter vant sig vid. Ingen anledning lägga ner (mycket) tid på att ändra detta faktum. Låt sörjeperioden ta slut, dags att gå vidare, liksom.
Problemet är inte och har aldrig varit några funktioner. Funktionerna kan man mycket riktigt lägga till i efterhand.
Men vi vill iallafall göra ett försök att slå ihop forumen innan vi börjar med vB4.

Det stämmer att vi kan få upp vB4 med dagens vB5-innehåll, men även om vi kan lägga till funktioner i efterhand är det inte alls säkert att vi sedan kan importera det gamla UBB-forumet.
Det kan vara så att vi först måste importera in UBB och sedan importera vB5 till vB4 för att vi ska få det att fungera.

Även om ni inte tycker det så tycker vi att det är värt lite extra tid att få in både UBB och vB5 till vB4.
Ni får helt enkelt hålla er till tåls en liten stund till.