guldfink
Hero
När jag spelleder tar jag hjälp av olika redskap som tillsammans bildar något slags infrastruktur för min spelgrupps rollspelande. Infrastrukturen skiftar, så klart, något beroende på vilket spel vi spelar, men i stort ser det ut enligt nedan (jag kan ha glömt något). Huvudsaken är att jag är nyfiken på hur ni andra bygger upp era infrastrukturer. Vad är nödvändigt/till hjälp för er? Kör!
Tryckt material
- Regelböcker
- Scenarioböcker
- Handouts i form av kartor, bilder och brev till RPna
Spelhjälpmedel
- Rollformulär (för spelarna)
- Tärningar
- Blyertspennor och suddigummi
- Rutat papper (föra att snabbt kunna skissa upp kartor, exempelvis för strid)
Digitala redskap (via laptop)
- Loggbok/tidsplan i Google Sheets (för att ha koll på scenariots olika delar och anteckna vad RPna gör vid olika tillfällen)
- Förteckning och stats för SLP i Google Sheets
- PDF-filer med regelböcker, scenarioböcker och världsbeskrivningar
- Stämningsmusik i Spotify
Övrigt nödvändigt
- Lokal
- Bord och stolar
- Ström
- Wi-fi
- Högtalare
Bubblare
- När jag spelledde Eon 3 för några år sedan hade jag ett program som räknade ut vilken skada en karaktär fick i strid.
- När jag spelledde Mörkret mellan stjärnorna i helgen hade jag laddat ner atmosfärljud (från freesound.org) som jag mixade och spelade upp från Audacity.
- När jag spelledde Svavelvinter hade jag en digital hexagon-karta i Hexographer för att hålla koll på restider och var RPna befann sig någonstans. Detta fördes in i loggboken/tidsplanen.
- När jag spelledde Svavelvinter hade jag även laddat ner mobilappen RPG Fantasy, med ljudeffekter som grottdroppande, monstermorrande och missade pilar som träffar dörrar.
Tryckt material
- Regelböcker
- Scenarioböcker
- Handouts i form av kartor, bilder och brev till RPna
Spelhjälpmedel
- Rollformulär (för spelarna)
- Tärningar
- Blyertspennor och suddigummi
- Rutat papper (föra att snabbt kunna skissa upp kartor, exempelvis för strid)
Digitala redskap (via laptop)
- Loggbok/tidsplan i Google Sheets (för att ha koll på scenariots olika delar och anteckna vad RPna gör vid olika tillfällen)
- Förteckning och stats för SLP i Google Sheets
- PDF-filer med regelböcker, scenarioböcker och världsbeskrivningar
- Stämningsmusik i Spotify
Övrigt nödvändigt
- Lokal
- Bord och stolar
- Ström
- Wi-fi
- Högtalare
Bubblare
- När jag spelledde Eon 3 för några år sedan hade jag ett program som räknade ut vilken skada en karaktär fick i strid.
- När jag spelledde Mörkret mellan stjärnorna i helgen hade jag laddat ner atmosfärljud (från freesound.org) som jag mixade och spelade upp från Audacity.
- När jag spelledde Svavelvinter hade jag en digital hexagon-karta i Hexographer för att hålla koll på restider och var RPna befann sig någonstans. Detta fördes in i loggboken/tidsplanen.
- När jag spelledde Svavelvinter hade jag även laddat ner mobilappen RPG Fantasy, med ljudeffekter som grottdroppande, monstermorrande och missade pilar som träffar dörrar.