Been there, done that...
Det har gjorts med framgång i ett flertal spel - det man oftast nämner är Castle Falkenstein, men det finns säkert bättre exempel på pionjärer. I CF har man varken grundegenskaper eller färdigheter utan just egenskaper.
Jag ser grundegenskaper som vad man skulle kunna kalla ett "simulationistiskt" drag - man säger "det känns vettigt att en person som är flink i fingrarna är bra både på att spela piano och dyrka upp lås", t.ex. Eller "en trevlig person borde vara bra både på att ljuga för folk och skaffa sig nya vänner". Som sådana kan de ha ett syfte men de är inte alls nödvändiga.
För det första används de inte alltid sedan rollpersonen slagits fram, åtminstone inte under spelsessionerna. Det blir mycket krafs på rollformuläret.
För det andra tvingar de fram mer eller mindre bristande trovärdighet. I Gondica, t.ex., kan man ha en starrblind person som har jättestor talang för pilbåge, bara han är rörlig nog, eftersom färdigheten Båge baseras på Smidighet och inte på Syn(skärpa). Byter man plats på dem skulle man kunna få smörfingrade rollpersoner som är bra på båge bara för att de har 20/20, och gör man en knepig formel för grundchansen... that way, madness lies. Om man inte har några egenskaper att basera dem på, försvinner problemet.
Dessutom behöver man inte definiera vad som är talang eller träning. Om min göbbe börjar med färdighet urtinitton i Spela Banjo, kan det bero på att jag är musikalisk, eller på att jag spelar banjo varje dag. Skillnaden består i hur jag beskriver rollpersonen. Således behövs inte grundegenskaper.
I många system använder man en formel av typen "färdighet + grundgenskap + slumpvärde = bläh" för att avgöra hur bra det går. Om man nu inte har grundegenskaper minskas alltså antalet räkneoperationer i spelet med en tredjedel. Om sådant är störande blir det ju enklare utan grundegenskaper.
Slutligen kan man använda "färdigheter" för sådant som traditionellt definieras som grundegenskaper, som Styrka. Man kan ju bli starkare. Vissa system har olika sätt för att höja färdigheter respektive grundegenskaper; då behövs bara en generell regel.
Det ska tilläggas att det finns alternativ - en del spel utgår t.ex. från att man mäter handlingars effektivitet i färdighet eller skicklighet eller vad man kallar det, men exceptionella människor kan ha egenskaper som på sätt och vis motsvarar grundegenskaper och ger dem bonusar eller avdrag i vissa situationer. Istället för att alla rollpersoner har värdet Fingerfärdighet som används för att beräkna värden som Kirurgi, Inbrott och Spela Piano, så har rollpersonena värden i Kirurgi, Inbrott och Spela Piano, och vissa rollpersoner kan ha "fördelen" Flinka fingrar, som ger dem en bonus på dessa färdigheter, medan andra har nackdelen Fummelpelle som ger dem en nackdel. Ett exempel är Västmark. En fördel med sådana system är att man kan ha vad som helst som sådan extraordinär modifierande egenskap - man kan använda Teknisk eller Tjuvaktig likaväl som Flinka fingrar för att modifiera Inbrott för att dyrka upp ett lås.
Erik
Edit: Och när jag var klar hade förstås fyra personer skrivit inlägg redan...
...fast mitt hade ju en drygare titel.