Jag är nog tyvärr fortfarande förvirrad, oavsett terminologi så kan jag inte se hur det inte bara är en gradskillnad från utzoomningar. För om vi ska vara klara vad som "faktiskt händer" är ju också bara en skala. I något scenario kanske du tycker att det räcker att veta vem som dödade vättarna, men om Carol också har en magisk dolk som gör att alla som dödas med den kommer bli zombies så måste du ju fråga hur hon dödar vättarna om hon använder dolken eller bara sparkar ihjäl dom, och om dolken bara gör skillnad om den sticks i hjärtat så måste vi ju då rimligen zooma in till vart dolken sticks, hugg för hugg...
Självklart är det så. Det här ser jag inte som motargument mot mig, Björn, utan som att du på ett bra sätt fattar vad jag menar och hur jag vill spela. Jag känner mig inte motarbetat utan snarare sedd och förstådd. Tack.
Ja, mängden clarity jag behöver är givetvis beroende på förekomsten av den här typen av magiska dolkar osv osv.
Veil (eller för att vara noggrann, "den-typen-av-veil-som-jag-är-mot") är att när man avsiktligt, som en teknik för att försöka uppnå safety, låter saker vara implicita, osagda, nudge-nudge-wink-wink, offscreen, underförstådda, "men det vet man ju"-iga osv.
Någonstans undrar jag också om hur mycket vi pratar om en säkerhetsteknik och hur mycket vi pratar om hur du vill spela blorb, för i blorben fattar jag att det är viktigt att inte utelämna detaljer (även om jag som sagt tycker det bara är en gradskillnad) medans det i andra typer av spel ("författarspel") är helt oviktigt att i varje situation ha koll på exakt vad som hände, men jag tycker inte det har något med säkerhet att göra.
Jag kan säga precis hur mycket. 33%.
För om man spelar oblorbigt kan man retconna och då kan man retroaktivt etablera consent så då finns det bara dom andra två anledningarna kvar av mina tre argument mot veil. Consequences och coping. Även konsekvenserna kan man retroaktivt omförhandla med sitt författarspelande. "Nej, kan vi inte säga att det var Alice som rånade banken och inte Bob? Det skulle göra att köksscenen sen skulle ha landat mycket tyngre" ← så kan man spela i ett oblorbigt spel utan problem. Då har vi bara ett argument kvar, coping/trauma-argumentet. Att jag blir obekväm och otrygg med att det ska vara en massa införstådda humhum utanförbild kring dom mest laddade ämnena. Det hjälper oss inte att hantera den typen av ämnen. Då tar jag hellre bort dom.
Jag tror vidare att alla "traditionella" rollspelsgrupper har veils även om de oftast inte har varit uttalade, vissa kanske på nivån du gillar andra på en högre utzoomningsnivå, men vi har ju haft trådar tidigare där en del tycker det vore sjukt konstigt om man alls skulle börja beskriva en sexscen, så den gruppen gör aldrig det men kanske inte för att det är en uttalad veil utan för att det då bara har blivit så. Att då komma in i en ny grupp blir så himla mycket mer komplicerat än om folk bara kunde uttrycka vilka veils dom har och som dom inte har.
Lines är nåt som funkar bra i en etablerad grupp, eller en etablerad grupp-av-grupper ex vis en norm som gäller år efter år på ett visst konvent osv. Lines funkar inte så bra för en one-shot eller när en grupp är ny.
Veil av offscreen-typ känns nästan som medvetslöshet för mig, blir jätteobekväm med att dom mest laddade och farliga ämnena ska svepas in i den typen av luddigt töcken.
jag skulle till exempel inte alls tycka om ifall någon plötsligt höll en knuten hand på huvudet, i vår grupp så hade vi nog löst det med att man hade sagt "cut, det där är jag inte bekväm med, kan vi hoppa över det eller spola tillbaka? " utan några handgester
I vår grupp är OOC-gesten (en hand över huvudet) inte något som åtföljer
varje OOC-utsaga. Det är bara ett sätt att göra det
extra tydligt att det man säger är OOC. Det är rätt skönt att kunna ha det, det är som att kunna säga saker i ett annat typsnitt bildligt talat, och vi använder gesten ändå rätt ofta.
Ordet "cut" är ett "magiskt metaord" på ett liknande sätt som vår hand-över-huvudet är ett meta-tecken. Känns som en smaksak vilket som gäller. En annan postare skrev ju om att använda "time out"-gesten (ett T med båda händerna) på samma sätt. Är mer eller mindre samma verktyg ju.
Jag gillar OOC-gesten för man kan göra relativt små inhopp eller ställa frågor, eller så kan man göra ett ordentligt bryt.
vi bryter ju ändå normalt sett mellan off och in mellan varje scen så det hade inte varit något konstigt alls att bryta en scen lite tidigare.
Ja det gör ju inte vi dårå. Använder avsiktligt inte kamera/film–metaforer utan försöker hålla oss i "deska handlingar" → "deska ny sits" loopen.
Däremot så håller jag med om att under spel så är nog det absolut mest praktiska att bara säga vad man tycker om man så gör det med cut/off/hand på huvudet, (intressant trend i lajvvärlden förövrigt är just att den där handen på huvudet nästan bara verkar finnas kvar i den finska traditionen där man annars gått över till det i min mening mindre störande att direkt viska/säga "off: bla bla bla" eller olika mer eller mindre vettiga mer elaborativa säkerhetstekniker).
Tack för tipset med viska off. Låter helt ok. Men jag ser det som varianter på samma tema.
Men bara för att det är det praktiska under spel så ser jag inte problemet med att diskutera veils innan spel, sen kommer jag ju ändå inte under spel börja argumentera för om något bryter mot en veil istället bara för att säga att jag inte vill ha med det.
OK, så två separata frågor här.
Diskutera saker innan spel, oavsett om det är lines eller veils, tycker jag är vanskligt. Blir "tänk inte på blå noshörningar"–problemet. Är därför jag tycker lines gör sig bäst på längre sikt när dom kan etablera sig som normer.
Veila / offscreena / fade-to-black:a saker under spel, oavsett om det är ett fördiskuterat auto-veil-ämne eller inte, är det jag vänder mig mot.
Tror jag har kommit på en gemensam sak som stör mig med både veils och x-card. Att man försöker vara "lite smidig" och sudda bort / blunda för det dåliga. Om nån inför nåt dåligt i spelet så tycker jag det är rätt att det blir en screeching halt!
Vi har tre sorters personer:
- Skulle ha vågat sagt ifrån med eller utan X-kortet
- Skulle inte ha vågat säga nåt i vanliga fall, men vågar mha X-kortet
- Skulle inte ha vågat säga ifrån även med X-kort
Jag tror att gruppen 1 och 3 är så pass stora och gruppen 2 så pass liten att fördelen med X-kortet är väldigt liten. Jag tillhörde definitivt gruppen 3 tidigare. Men, ok, argumentet lyder då att grupp 2 om det så bara är enda person på vår jord så finns det ju rent tekniskt sett en fördel med X-kortet. Dom som inte vågar vara ivägen eller inte vill att det ska bli en screeching halt men som kan ta X-kort för att sudda bort det otäcka.
Men då kommer vi till nästa argument och det gäller även mot veila/offscreena saker:
Hur nöjd känner man sig efter att ha suddat bort det dåliga? För min del skulle jag definitivt fortfarande har kvar klumpen i magen och känna att det var en dålig rollspelssession. Det är som att vakna mitt i natten av att en spindel kryper på ansiktet. Jag blir inte mindre rädd av att släcka ljuset. Jag vill se var den är.