@2097, jag undrar lite över den grejen du beskriver med lines/gränser och rosa elefanteffekten.. Är det något du upplevt själv eller är det just resonemanget att det inte hjälper att tänka inte?
Jag undrar lite för om jag skulle tänka på rosa elefanteffekten och hur den skulle se ut i spel så skulle det snarare handla om att i de faktiska situationerna säga vad som inte händer. Rosa elefanteffekten upplever jag blir ett problem när det blir en copingmekanism snarare än när vi diskuterar något innan eller efter. Om vi tänker oss scenskräck: Att prata om scenskräck och stressresponser innan kan vara bra för att få den typ av stöd som en kan behöva, men när en väl står inför människor eller när det nästan är dags då är det inte så hjälpsamt att tänka "jag ska inte ha ångest, jag ska inte vara rädd, det är inte livsfarligt" osv.
Motsvarande rosa elefant-effekt i rollspel skulle vara, tänker jag då, att en SL vill vara hjälpsam men det blir typ såhär: "Plötsligt hör ni skrik i natten. Banditerna som ni sett tidigare verkar överfalla byn ni övernattar i! Och jag vill bara inflika att de inte kommer förekomma sexuella övergrepp och de kommer inte att skada barnen. Vad gör ni?"
Så tänker jag att rosa elefant-effekten uppstår, det där "inte" är kopplat till en händelse som gör att en får upp bilden av hur den händelsen ändå skulle vara. Det vill säga att när SL säger "De kommer inte skada barnen" så får de flesta en bild av banditer som skadar barn i huvudet, om så för en milisekund.
Det till skillnad mot om en pratar om det innan och alla är överrens. Det kan ju bli så då med, bara att en säger "inget våld mot barn" gör så att flera får en bild av våld mot barn i huvudet, men när den gränsen väl är satt där så är förhoppningen att vi inte behöver prata om det över huvud taget mer och därmed inte prima jobbiga bilder.
Vill bara förtydliga att jag inte argumenterar här, jag vill bara bli bättre på att skapa säkra utrymmen och utmana mina tankar om bästa verktyg (där f.n gränser/lines finns).