Genesis, jag ska vara lite självrannsakande här.
Så här är det: jag typ hakade upp mig ganska tidigt i diskussionen pga min kritik mot Megueys artikel och koncept.
Jag vill typ inte ha NÅT med det att göra (förutom att jag då försöker i bästa fall, om allt funkar och jag känner att har inre resurser, köra en sorts Postels-lag-assymmetrisk variant där jag inte överger den andra utan att kräva samma hårda linje från dom).
Du försöker bryta mot hennes dikotomi.
Jag har pga min upphakning mot JÖDI-tänket svårt att sluta “gå i polemik mot Meguey” än med mot din nyanserade variant,
vilket är kritisera dom IRIU-koder som finns. Jag har själv redan skrivit skrivit massor om det i “koder”-tråden och tyckt jag varit hyfsad nyanserad där. Jag gillar inte heller krysskortet. Inte alls. Ser Traffic Lights som något som, som det ser ut nu, gör mer skada än nytta. Samtidigt som jag vet att Peter och Fives ändå är lyhörda och att “det är en början” och att målet i sig är att vi ska hitta säkerhetsverktyg som funkar.
Genesis;n325559 said:
Absolut, men allt spel behöver ju heller inte funka för alla.
Ja, jo, men när saker ser extremt destrukta eller nästan dumma ut ifrån mina ögon så känns det ändå vansklo. Fast igen, nu är det mer Meguey-varianten jag argumenterar mot än din nyanserade.
Tror det är så här också: ditt “vi kan väl kompromissa”-perspektiv är inte riktigt tydlig för mig; jag har inte riktigt klart för mig vad du vill. Jag vill också ha en nyanserad bild, vi kanske inte är så oense.
Jag har också blivit provocerad av det här lite ablist perspektivet på mental ohälsa, och har svårt att släppa den irritationen som väckst i mig tidigare i tråden. Den här typen av sårbarhet är något dels som andra kanske inte kan se, men också något som man själv kanske vet om att man har.
Genesis;n325559 said:
Det kan hända att någon dyker upp som tror sig klara detta utan problem men som sedan dricker för mycket och råkar illa ut. Det är tråkigt, och vi får försöka vara vaksamma och ta hand om varandra för att undvika det och hjälpa den som behöver det.
Exakt detta. Det är det jag vill. Och det jag vill hitta verktyg för.
Det jag inte vill vore detta:
“Det kan hända att någon dyker upp som tror sig klara detta utan problem men som sedan dricker för mycket och råkar illa ut. Det är tråkigt, men det kan inte vi rå för. Det är dom som sviker, för dom gick ju med på att det skulle vara fyllefest. Fan vad dom pajar stämningen.”
Topicet kring det här har varit “hur gör vi säkra fester” snarare än “hur blandar vi dom fränaste drinkarna”. Nu är jag inte mot att vi försöker hitta ett sätt att både bevara styrkan i den här spelgenren
och försöker hitta tekniker att behålla en skärpt lyhördhet inför när det går snett.