Nekromanti Inget nytt Mutant Chronicles!

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Den Upplyste Despoten said:
Som du brukar säga - läs vad jag skrev: "om man inte möjligen reviderar helt och bygger något nytt - men då blir det ett nytt projekt helt plötsligt."
Va? Var någonstans läste du in att jag svarade dig?

/Han som tycker det där var ett lustigt inlägg
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Korpen said:
De hade skrivit bort cybertronic??? Bra att det inte blev något då! :gremsmile:
De hade bytt ut dem mot några som inte riktigt lika tydligt var skitöverlägsna alla andra och som inte fuskade riktigt lika friskt med teknologin och så. Kort sagt, de hade bytt ut dem mot en korporation som faktiskt såg till att tillhöra samma bild - eller åtminstone samma universum.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Han said:
Den Upplyste Despoten said:
Som du brukar säga - läs vad jag skrev: "om man inte möjligen reviderar helt och bygger något nytt - men då blir det ett nytt projekt helt plötsligt."
Va? Var någonstans läste du in att jag svarade dig?

/Han som tycker det där var ett lustigt inlägg
Jag ber om ursäkt - jag kan tydligen inte klicka och läsa rätt...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Den Upplyste Despoten said:
Om man vill skapa ett kommersiellt rollspel baserat på en licens (och med ett etablerat koncept dessutom) och det drar ut i fyra år så är projektet dåligt hanterat. Projektet är det, oavsett varför. "Varför" är enbart förklaringar, vilka kan vara bra eller dåliga. Men projektet är ändå dåligt hanterat. Dåligt tidsplanerat, dåligt resursallokerat, dåligt lett, dålig kommunikation, dålig sammanhållning, dålig förutsättningar - massor av svar på varför. Och alla ger att projektet blir dåligt.

Med risk för att bli konsult-käck och stå farligt nära de öppna dörrarnas land; bra projekt ger bra resultat, dåliga projekt ger dåliga resultat.
Problemet är att svenska rollspelsmarknaden knappast är professionell. Snarare semi-professionell. Folk försörjer sig med annat eller "är mellan jobb". Man får ofta dåligt betalt eller inte alls betalt. Att ens kalla skapandet av ett rollspel för ett projekt är IMO lite att vattna ur termen (eller så är jag bara cynisk).

Summan är att blir en kollision om man förväntar sig professionell projekthantering. (och om man ska vara ärlig - folk som jobbar heltid för feta löner gör väldigt ofta dåliga projekt de med :gremwink: ).

Paradox har ju förstås all rätt att göra som de gör, jag misstänker att tidsramar nämnts till COG från början. Det var trist att COG inte kunde fixa det i tid, men jag har full förståelse för alla de orsaker som kan ha legat bakom. Jag sitter liksom lite i samma båt :gremwink:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,653
Location
Stockholm
Jag är inte det minsta förvånad. Från den första kontakten med COG (där de skröt med att de inte var några "finniga tonåringar"), via deras usla kommunikation med fans och deras IMO missriktade korrigeringar i spelvärlden, har jag inte haft något vidare förtroende för de där snubbarna. Men visst hade jag köpt spelet om det hade kommit ut...

Jag är helnöjd med 1st edition med moddade Star wars D6-regler.
 
Top