Trubbigt våld
Fast utan trauma, ingen blödning.
Ja, initialt kan det stämma rätt bra, men det viktigaste här är att när det väl orsakats, så är det så att säga igång.
Så om jag ogör det trauma som anfallet orsakat, borde jag inte samtidigt ogöra den blödning som orsakades av traumat?
Tänk snarare så här: En brinnande tändsticka kan få en pöl med bensin att börja brinna. Om du släcker tändstickan så slutar visserligen den att brinna, men du måste ta hand om bensinen också för att på riktigt stoppa branden. Alternativt låter du branden brinna klart, fast då kanske hela huset är borta.
Skador är komplexa företeelser, inte minst i EON. Den uppdelning man har gjort säger att det finns tre nivåer, tre grupper av effekter som en skada resulterar i. Visst kan man hävda att även blodkärls bristningar kan vara en sorts trauma, men man har i reglerna valt att säga att det är två olika saker, eftersom de yttrar sig på olika sätt. Vid Trauma går kroppens fysiska struktur sönder - ben bryts, muskler slits sönder, organ punkteras osv. Men, en typ av skador - blodkärlens, betraktas som en egen grupp av skador eftersom den kan ge mycket snabbare negativa effekter. Alltså ÄR Blödning och Trauma två skilda skadetyper och då de kanske på en mikroskopisk nivå är snarlika, är de skilda åt i den större skalan.
Man kan också tycka att det inte borde vara en väsentlig skilnad på att reparera en muskelfiber eller en tunn artär, de består ju båda av samma organisms material och kan vara ungefär lika stora. Men att en muskelfiber är skadad orsakar inte att blodet rinner ur ådrorna och ger hjärnan syrebrist. Det gör däremot det skadade blodkärlet. När man då läker skadorna gör man skillnad på Trauma och Blödning. Blödning måste man koncentrera sig på att hitta och stoppa BETYDLIGT snabbare än andra skador. Magikern fokuserar på det livgivande blodet för sig och den förgängliga kroppen för sig.
Traumat är det som orsakar blödningen och tar jag bort traumat så läker jag också blodkärlen.
Gör skillnad på trauma och Trauma. Det första är alltså allmänt "skada" medan det andra är en spelterm. Sant är att om en läkekunnig tar bort trauma så läker han blödning också (om han är smart) eftersom han alltså egentligen läker Trauma och Blödning och Smärta så fort han kan. Det är alltså snarare så att han genom att ta bort Trauma och Blödning läker det trauma som skadan medfört.