Mogger
Hipsteranka
I jakten på det "perfekta" realistiska spelet tänkte jag kasta ur mig lite tankar.
Först, med realism menar jag en spelupplevelse som i så långt som möjligt återskapar de val och förutsättningar som finns i riktig strid.
Min tanke är att låta strid basera sig på ett dynamiskt värde, ett slags initiativvärde. Jag kallar det för närvarande för Överblick. Slaget är olika svårt beroende på hur situationen ser ut. Principen är att de som är bäst förberedda har bäst förutsättningar.
Överblick är alltså hur de inblandade hanterar stress, förvirring och fara beroende på stridserfarenhet, psyke och samspel.
När vi har (minst) två överblicksvärden (ett för varje stridande "enhet", beroende på hur den interna kommuniationen ser ut) kan striden börja. Vi har en mätare, som sträcker sig från "god överblick" till "dålig överblick" (eller kanske lite klatchigare namn). Alla inblandade säts ut på mätaren. Beroende på var på mätaren din enhet finns kan du agera på lite olika sätt. Exempelvis kan du ligga och ha din fiende på kornet om du har god överblick medan du tvingas till impulshandlingar eller reflexmanövrar om du har dålig överblick. Eller bara ligga och trycka, eller helt enkelt retirera.
När striden väl börjar så kan varje slag modifiera enhetens plats på mätaren. Ett dåligt anfall sänker enhetens överblick medan en väl utförd handling kan öka enhetens överblick.
Det är min grund. Har jag missat något? Tankar?
Först, med realism menar jag en spelupplevelse som i så långt som möjligt återskapar de val och förutsättningar som finns i riktig strid.
Min tanke är att låta strid basera sig på ett dynamiskt värde, ett slags initiativvärde. Jag kallar det för närvarande för Överblick. Slaget är olika svårt beroende på hur situationen ser ut. Principen är att de som är bäst förberedda har bäst förutsättningar.
Överblick är alltså hur de inblandade hanterar stress, förvirring och fara beroende på stridserfarenhet, psyke och samspel.
När vi har (minst) två överblicksvärden (ett för varje stridande "enhet", beroende på hur den interna kommuniationen ser ut) kan striden börja. Vi har en mätare, som sträcker sig från "god överblick" till "dålig överblick" (eller kanske lite klatchigare namn). Alla inblandade säts ut på mätaren. Beroende på var på mätaren din enhet finns kan du agera på lite olika sätt. Exempelvis kan du ligga och ha din fiende på kornet om du har god överblick medan du tvingas till impulshandlingar eller reflexmanövrar om du har dålig överblick. Eller bara ligga och trycka, eller helt enkelt retirera.
När striden väl börjar så kan varje slag modifiera enhetens plats på mätaren. Ett dåligt anfall sänker enhetens överblick medan en väl utförd handling kan öka enhetens överblick.
Det är min grund. Har jag missat något? Tankar?