Jag avskyr initiativ i strid. I synnerhet initiativslag är jättemegatråkigt. (Jättemegatråkigt verkar inte finnas i ordlistan, konstigt.)
Så, jag funderade över ett ganska enkelt initiativsystem som medför lite val och löser problemet med, vem bankar först? Systemet lider en aning av sax, sten, påse-syndromet, men inte fullt ut. Här kommer det:
Alla kombatanter har ett antal handlingspoäng. Alla får veta hur många poäng de andra har till sitt förfogande.
Nu sker en dold auktion om initiativet. Alltså, alla satsar dolt ett valfritt antal poäng, exempelvis genom att skriva en siffra på en papperslapp, eller fippla med spelmarker under bordet.
Alla visar och den som satsade mest börjar, den som satsade minst får slåss sist.
När en person inte har några poäng kvar kan den inte anfalla länge innan nästa runda.
När enbart en person har poäng kvar får den, oavsett hur många poäng den har, ETT gratis anfall. Försvararen får försvara sig, men inte göra ett motanfall.
Sen får alla tillbaka sina ursprungspoäng och striden börjar på nytt.
Eventuellt kan man lägga till flera saker i dessa poäng, de kanske kan avgöra även hur stor chans man har att försvara sig, träffa och ge skada.
EDIT: Glömde uppmana; sätt igång och såga!
Så, jag funderade över ett ganska enkelt initiativsystem som medför lite val och löser problemet med, vem bankar först? Systemet lider en aning av sax, sten, påse-syndromet, men inte fullt ut. Här kommer det:
Alla kombatanter har ett antal handlingspoäng. Alla får veta hur många poäng de andra har till sitt förfogande.
Nu sker en dold auktion om initiativet. Alltså, alla satsar dolt ett valfritt antal poäng, exempelvis genom att skriva en siffra på en papperslapp, eller fippla med spelmarker under bordet.
Alla visar och den som satsade mest börjar, den som satsade minst får slåss sist.
När en person inte har några poäng kvar kan den inte anfalla länge innan nästa runda.
När enbart en person har poäng kvar får den, oavsett hur många poäng den har, ETT gratis anfall. Försvararen får försvara sig, men inte göra ett motanfall.
Sen får alla tillbaka sina ursprungspoäng och striden börjar på nytt.
Eventuellt kan man lägga till flera saker i dessa poäng, de kanske kan avgöra även hur stor chans man har att försvara sig, träffa och ge skada.
EDIT: Glömde uppmana; sätt igång och såga!